۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82736191
T T
۰ نفر
نشست های آنتالیا و قاهره ؛ از تلاش برای صلح تا تقلا برای جنگ

بغداد-ایرنا- در حالی كه نشست وزرای خارجه ایران، تركیه و روسیه در آنتالیا، برای حل بحران سوریه، با حملات محور مقاومت به گروه تروریستی داعش در روز یكشنبه همراه بود، در جریان نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره، 3 زن و 8 كودك در بمباران سعودی ها در یمن قتل عام شدند.

به گزارش ایرنا، دو نشست آنتالیا و قاهره، در روز یكشنبه مربوط به مسائل منطقه بودند، اما یكی برای فرونشاندن بحران و برقراری صلح و ثبات در منطقه و در دیگری برای ایجاد بحران و بی ثباتی در لبنان و به تبع آن منطقه برگزار شده بود.
در پایان نشست آنتالیا، سه طرف موثر و تعیین كننده معادلات منطقه، از پیشرفت خوب مذاكرات خبر دادند، اما در پایان مذاكرات خود به دیگر بازیگران منطقه ای، به ویژه آنان كه در ایجاد و تداوم آن نقش مستقیم دارند، حمله نكردند.
در نشست آنتالیا وزیران خارجه سه كشور ایران، روسیه و تركیه ، برای یافتن راه حل توقف خونریزی ها، ساعت ها بحث و تبادل نظر كردند تا نتیجه آن در نشست سران در سوچی ، به یك توافق محكم تبدیل شود.
اما در نشست قاهره ، در پایان یك نشست كاملا از پیش برنامه ریزی شده، اهداف و نیات سه دولت سعودی، امارات و كویت به رهبری ریاض، در قالب یك بیانیه به سایر اعضای عرب تحمیل شد كه سراسر خشم و كینه و الفاظ تنش زا بود.
مقایسه این دو نشست، سرنخ های زیادی به دست می دهد و نقاط كور، گره ها و نیت ها را به خوبی نمایان می سازد.
همانطور كه نیروهای مقاومت سال ها در برابر تروریست ها سدی ایجاد كردند تا جهان به طور عام و اروپا به طور خاص ، از سرایت ویروس تروریسم در امان بماند، امروز نیز جریان دیپلماسی منطقه ای محور مقاومت، با همكاری تركیه، تلاش دارد تا ازطریق میزهای مذاكرات ، ثبات را به سوریه و به تبع آن سراسر منطقه برگرداند.
حالا ، بسیاری از حقایق كه پشت ابر مانده بود، در مقابل چشم جهانیان قرار گرفته است، به ویژه دولت های اروپایی كه هنوز برخی از آنان به خاطر منافع اقتصادی، خارج از زمین بازی می كنند و ظاهرا خود را به ندانستن می زنند.
اكنون ماهیت محورها در منطقه بیش از گذشته، برای جهان آشكار شده است. محوری كه در آن حامیان گروه های تروریستی و عاملان بحران 6 ساله منطقه، تلاش دارند، مقابل نیروهایی كه در همین مدت سرگرم نبرد با تروریست ها به ویژه داعش در عراق و سوریه بوده اند، سد بسازند.
این تلاش های شتابنده، در روزهایی اوج گرفته است كه داعش در عراق بطور كامل از منظر نظامی فروپاشیده و در سوریه در آستانه فروپاشی است.
نشست قاهره سراسر اضطراب و آشفتگی را به نمایش گذاشت و بیانیه غضب آلود و كینه توزانه آن نشان از نگرانی مفرط متولیان این گونه نشست های فرمایشی از فروپاشی تروریسم در منطقه دارد.
اما قطعا، این نشست ها راه به جایی نخواهد برد و پرونده هایی كه در طول این سال های جولان گروه های تروریستی ، ازعملكرد برخی ها گشوده شده، هر روز قطورتر می شود و سرانجام زمان حساب و كتاب فرا خواهد رسید.
اسناد و مدارك جنایات جنگی كشورها و بازیگران منطقه ای كه ازداعش و سایر گروه های تروریستی حمایت های مالی و تسلیحاتی كرده اند و نقش آنان در بی ثباتی كشورها كه آخرین آن ماجرای سعد الحریری نخست وزیری لبنان و گروگان گرفتن خانواده اش می باشد، به وفور وجود دارد و سرانجام از بایگانی ها خارج خواهد شد و بی شك برای همیشه نمی توان این شواهد و اسناد را با پول و ثروت های نفتی پنهان نگه داشت.
خاورم*2*1770*380** 1049
انتشار دهنده : مریم كاظمی

سرخط اخبار جهان