۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82706432
T T
۰ نفر
وزیر دفاع پیشین آمریكا: نقض توافق هسته ای باعث بی اعتمادی به واشنگتن می شود

تهران-ایرنا- «لئون پانه تا» وزیر دفاع پیشین آمریكا گفت: نگران آن است كه كشورها به دنبال اعلام خودداری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا از تایید تعهد ایران به توافق هسته ای چندجانبه با این كشور، به آمریكا اعتماد نكنند.

به گزارش تارنمای هیل، ارگان كنگره آمریكا، پانه تا روز دوشنبه (دیروز) به وقت محلی، در نشست اندیكشده هادسون در واشنگتن افزود: در بحث سیاست خارجی، از جهات بسیاری، آنچه كه می گویید بسیار مهم است و وقتی وعده ای می دهید و بعد نمی توانید به آن عمل كنید، این پیام روشن را به دیگران ارسال می كنید كه نمی توان به آمریكا به عنوان یك شریك اعتماد كرد.
وزیر دفاع پیشین آمریكا، اقدام ترامپ را به اظهارات «باراك اوباما» رئیس جمهوری سلفش ربط داد و گفت: این یك اشتباه بود كه اوباما درباره سلاح های شیمیایی «خط قرمز» تعیین كرد و به دنبال استفاده حكومت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از سلاح های شیمیایی علیه شهروندانش، از اقدام تلافی جویانی قوی خودداری كرد.
وزیر دفاع پیشین آمریكا افزود: با وقوع حملات شیمیایی و ناتوانی در به كار بستن اقدامی درآن مقطع زمانی، این پیام ارسال شد كه ما به وعده خود درباره خط قرمز پایبند نیستیم. من فكر می كنم كه این امر بر اعتبار آمریكا و جهان تاثیر داشت. اكنون هم شكست در عمل به وعده مان درباره توافق هسته ای همان اتفاق را تكرار می كند.
پانه تا افزود، در حالی كه باور دارد توافق هسته ای ایران نقص هایی دارد، تهران به لحاظ فنی به آن پایبند است و به دنبال توسعه سلاح هسته ای نیست.
وی گفت: در نتیجه من فكر می كنم كه ما باید به اجرای این توافق ادامه دهیم.
این مقام آمریكایی ادامه داد: كنگره اكنون باید راهی برای تقویت اجرای این توافق بیابد و در عین حال در نهایت بوضوح مشخص كند كه ما به اجرای توافق ادامه می دهیم.
پانه تا چنین ادعا كرد اجرای توافق «این فرصت را به آمریكا می دهد تا با متحدانش همكاری كرده و تلاش كند از دیپلماسی و تحریم استفاده كند تا در نهایت ایران را برای مذاكره درباره مسائل دیگری به پای میز مذاكره برگرداند.»
وی گفت: این اقدام تحت هیچ شرایطی آسان نیست، اما بدتراز آن شكستن عهد و پیمان است.
ترامپ اوایل ماه جاری اعلام كرد كه توافق هسته ای ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریكا نیست و آن را تایید نمی كند، هر چند كه از خروج ازتوافق هم خودداری كرد.
وی همچنین از كنگره آمریكا خواست تحریم های بیشتری را علیه ایران وضع كند و اهداف جدیدی را به تصویب برساند تا ایران را وادار كند به منظور اجتناب از قرار گرفتن در معرض تحریم های هسته ای در آینده، به آنها عمل كند.
اروپام**9158 **1479
مترجم: بهجت عباسی **ناشر:حسن سالك رضائی
۰ نفر