۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82698851
T T
۰ نفر
سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون: نیروهای عراقی به سمت كركوك حركت كردند

تهران- ایرنا- «راب مانینگ» سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) گفت: نیروهای عراقی در حال جنگ با داعش در سوریه و عراق، به سمت كركوك حركت كردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اینترنتی وزارت دفاع آمریكا، مانینگ به خبرنگاران گفت: ائتلاف بر حركت تجهیزات و پرسنل نظامی در اطراف كركوك نظارت دارد. چنین حركات وسایل نظامی تاكنون اقداماتی هماهنگ شده و نه حمله بوده است.
مانینگ افزود: نیروهای ائتلافی و مشاوران، از فعالیت های دولت عراق یا نیروهای دولت منطقه ای كردستان در نزدیكی كركوك حمایت نمی كنند.
وی با اشاره به گزارش رسانه ها درباره درگیری بین نیروهای عراقی و شبه نظامیان در كردستان گفت: ما از گزارش هایی درباره تبادل محدود آتش در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه آگاه هستیم و معتقدیم این مساله حادثه ای جداگانه است.
این مقام آمریكایی همچنین گفت: ما شاهد سطحی ازخشونت كه برخی از گزارش های رسانه ها به آن اشاره كرده اند، نبوده ایم. نیروهای ائتلاف قویا از دو طرف می خواهند از اقدامات تشنج آفرین خودداری كرده و ضمن مخالفت با اقدامات خشونت آمیز از سوی هر یك از طرف ها، از اقدامات بی ثبات كننده ای كه باعث فاصله گرفتن از جنگ با داعش و تضعیف ثبات عراق می شود، بپرهیزند.
مانینگ افزود: آمریكا به حمایت از عراقی متحد ادامه می دهد.
وی خاطرنشان كرد: با وجود تصمیم دولت منطقه كردستان عراق در پیگیری همه پرسی یكجانبه، مذاكره همچنان بهترین گزینه برای رفع تنش های جاری است.
سخنگوی پنتاگون افزود: وزارت دفاع همچنان بر جنگ با داعش متمركز است. ما از همه طرف ها در منطقه می خواهیم بر این تهدید مشترك متمركز شوند و از ایجاد تنش بین مردم عراق خودداری كنند. ما همچنان بر نابودی داعش متمركز هستیم.
به گزارش ایرنا، نیروهای مسلح عراق از اولین ساعت بامداد روز دوشنبه عملیات پیشروی خود برای بازپس گیری كنترل شهر كركوك و چاه های نفت آن را آغاز كردند.
«هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریكا روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: ما اوضاع را از نزدیك رصد می كنیم و از همه طرف ها می خواهیم تا فعالیت های نظامی را هماهنگ كرده و آرامش را بازگردانند.
در این بیانیه ادعا شده است: آمریكا بسیار نگران گزارش ها درباره بروز خشونت در اطراف كركوك است.
نوئرت تاكید كرد: ما از اجرای صلح آمیز اداره مشترك همه مناطق مورد مناقشه توسط دولت های مركزی و منطقه ای مطابق قانون اساسی عراق حمایت می كنیم. ما با مقامات دولت های مركزی و منطقه ای برای كاهش تنش ها و پرهیز از درگیری های بیشتر و تشویق آنها به گفت و گو، همكاری می كنیم.
در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا نیز از همه طرف ها خواسته شده از اقدامات تحریك آمیزی كه به مناقشه فرقه ای و قومی دامن می زند، پرهیز كنند.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی**ناشر: فریبا مدنی