۲۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۸
کد خبر: 82694383
T T
۰ نفر
اولین فراخوان هابرای تاخیر انتخابات پارلمانی از حزب دمكرات كردستان عراق برخاست

بغداد-ایرنا- اولین فراخوان ها برای تاخیر انتخابات پارلمانی عراق در مارس 2018 روز جمعه از حزب دمكرات كردستان عراق به رهبری 'مسعود بارزانی' برخاست.

به گزارش ایرنا، 'زانا سعید' عضو حزب دمكرات كردستان عراق در پارلمان این كشور در گفتگو با خبرگزاری 'السومریه نیوز' گفته است كه در حال حاضر شرایط عراق برای انجام انتخابات پارلمانی یا شوراهای شهر و روستا فراهم نیست.
این اظهارات زانا سعید با سخنان 'عباس الموسوی' مشاور رسانه ای نوری المالكی معاون رییس جمهور عراق همخوانی دارد كه امروز جمعه در گفت وگو با شبكه خبری 'المیادین' گفت كه مسعود بارزانی رهبر حزب دمكرات كردستان عراق درصدد عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن در سال آینده است.
الموسوی اضافه كرد كه بارزانی در مرحله آتی تلاش خواهد كرد كه مردم كردستان عراق را با خواست های سیاسی خود همراه كرده و با ممانعت از برگزاری انتخابات در اقلیم كردستان عراق، دیگر احزاب عرب اهل سنت را در عراق متقاعد به عدم برگزاری انتخابات كند.
براساس گزارش ها، طیف سیاسی 'اسامه النجیفی' معاون رییس جمهور عراق و رهبر فراكسیون 'المتحدون' در پارلمان عراق و معروف به مهمترین منادی ایجاد اقلیم سنی در عراق، در حال حاضر یكی از مهمترین چهره های سیاسی عرب سنی است كه موافق تاخیر انتخابات است.
این درحالیست كه رهبران ائتلاف ملی – فراگیرترین مجموعه سیاسی در عراق- با هر گونه تاخیر در انتخابات مخالف هستند.
پیشتر برخی از چهره های ائتلاف ملی - كه دولت و بزرگترین فراكسیون را در پارلمان عراق در اختیار دارد - فاش كرده بودند كه آمریكا به شدت مایل به عدم برگزاری انتخابات آتی در عراق است.
عباس الموسوی امروز هشدار داد كه آمریكا احتمالا به بهانه عدم برگزاری انتخابات و وجود خلاء سیاسی در عراق، بار دیگر نیروهای خود را به عراق برگردانده و این كشور را اشغال كند تا شرایط به اوایل سال 2003 بر گردد.
در راستای فراخوان ها برای تاخیر انتخابات آینده، عضو فراكسیون صدری ها در پارلمان عراق امروز جمعه در اظهاراتی به خبرگزاری 'المعلومه' عراق گفته است كه برخی از فراكسیون های بزرگ درپارلمان عراق درصدد تعویق انتخابات هستند.
'عبد العزیز الظالمی' افزوده است كه برخی فراكسیون ها در تلاشند كه اعضای فعلی كمیسیون عالی مستقل انتخابات را نگه دارند و اگر در این برنامه خود موفق نشوند، درخواست تعویق انتخابات را می كنند امری كه جریان صدر مخالف آن است.
برخی از تحلیل گران در عراق معتقدند كه یكی از اهداف جنجال همه پرسی اقلیم كردستان عراق، به تاخیر انداختن انتخابات در عراق و ایجاد خلاء سیاسی در این كشور است.
این درحالیست كه رهبران ائتلاف ملی معتقدند كه انتخابات در عراق در سنوات گذشته همواره در شرایط بحرانی برگزار شده و دلیلی برای تاخیر آن در سال آینده وجود ندارد.
كارشناسان در عراق معتقدند كه انتخابات آینده در صورت برگزاری یكی از سرنوشت ساز ترین انتخابات در این كشور است كه تا پیش از بحران همه پرسی كردستان عراق پیش بینی می شد كه احزاب و رهبران سیاسی تندرو هیچ شانسی برای پیروزی نداشته باشند.
در مقابل احزاب و رهبران سیاسی معروف به محور مقاومت در عراق به خصوص حامیان الحشد الشعبی در عراق انتظار می رفت پیروز قاطع انتخابات آینده باشند امری كه به اعتقاد كارشناسان به معنی حذف تمامی عوامل محور آمریكایی – سعودی از قدرت در عراق می بود.
خاورم *4*353*1770**380**

سرخط اخبار جهان