۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82656677
T T
۰ نفر
لولا و روسف رئيسان جمهوري پيشين برزيل، به فساد مالي متهم شدند

تهران – ايرنا – دادستان كل برزيل، لوئيس ايناسيو لولا دا سيلوا و ديلما روسف دو رئيس جمهوري پيشين اين كشور را به همراه چند عضو ديگر حزب كارگر اين كشور به فساد مالي و تشكيل يك سازمان بزهكاري متهم كرد.

به گزارش ديشب (سه شنبه شب) خبرگزاري رويترز، رودريگو ژانوت دادستان كل برزيل افزود كه هشت عضو حزب كارگر به همراه با مشاركت شركت نفت دولتي پتروبراس مرتكب اقدام هايي مجرمانه از جمله تشكيل كارتل، فساد مالي و پولشويي شده اند.
اين نخستين اتهام بزهكاري عليه روسف است، كه در سال 2016 به اتهام نقض قوانين بودجه استيضاح و بركنار شد. اين پرونده 230 صفحه اي كه به ديوان عالي ارائه شده لولا دا سيلوا را نيز متهم مي كند كه رهبري اين تشكيلات را بر عهده داشته است.
وكيل لولا دا سيلوا در واكنش به اين اقدام دادستاني گفت، از قانون سوء استفاده شده و حزب كارگر نيز در بيانيه اي اين اتهام را بي اساس خواند كه براي انحراف افكار عمومي از ديگر پرونده ها از جمله پرونده دادستان فدرال سابق مطرح شده است.
يكي از سخنگويان روسف نيز در واكنش به اين اتهام ها ضمن آنكه دفتر دادستاني را متهم ساخت كه مدركي در مورد اين جرائم ارائه نداده است، از ديوان عالي خواست تا حق دفاع متهم در برابر اين اتهامات را تضمين كند.
به نوشته رويترز، لولا كه هنوز محبوبترين سياستمدار در برزيل است درخواست تجديد نظر در مورد محكوميتش را به فساد در يك پرونده ديگر داده است. در صورت قطعي شدن اين حكم وي ديگر نمي تواند در انتخابات سال 2018 نامزد شود. رئيس جمهوري پيشين برزيل در چهار پرونده فساد ديگر نيز بايد راهي دادگاه شود.
اين اتهام ها از 'عمليات كارواش' نشأت مي گيرد كه در جريان آن پرده از كارتلي از شركت ها برداشته شد كه با پرداخت رشوه به مقام هاي برزيلي از امتياز عقد قرارداد با شركت پتروبراس برخوردار مي شدند. اين افشاگري ها به تشكيل چندين پرونده و لرزه در نظام سياسي و اقتصادي برزيل منجر شده است.
اروپام **3092** 1479
ترجمه: سيّد منصور جاويد **ناشر:حسن سالك رضائي

سرخط اخبار جهان