۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82643967
T T
۰ نفر
هرنیم ساعت یك نفردرتصادف جان می بازد

تهران - ایرنا - قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: هر نیم ساعت یك نفر بر اثر حوادث رانندگی در كشور جان می بازد و 20 برابر این تعداد نیز مصدوم می شوند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ایرج حریرجی روز شنبه در مراسم افتتاح نخستین همایش پیشگیری از سوانح و حوادث در رادیو سلامت افزود: هر سال هفت درصد تولید ناخالص ملی صرف عوارض حوادث ترافیكی می شود یعنی حدود یك پانزدهم تولید ناخالص ملی معادل 32 میلیارد دلار بر اثر این حوادث از بین می رود و نابود می شود.
وی گفت: از نظر حوادث رانندگی كشور هشتم دنیا هستیم و فقط شش كشور آفریقایی و یك كشور آسیایی از ایران وضعیت بدتری دارند و این وضعیت به هیچ وجه شایسته كشور ما نیست.
معاون كل وزارت بهداشت افزود: البته در سال های اخیر تعداد مرگ های ناشی از تصادفات قدری كاهش یافته و از حدود 27 هزار و 852 نفر در سال 1384 به 15 هزار و 932 نفر در سال 95 كاهش یافته است و در این مدت حوادث ترافیكی از عامل دوم مرگ ایرانیان به عامل سوم نزول كرده است اما هنوز كارهای زیادی داریم و وضعیت مطلوب نیست.
حریرچی گفت: سال گذشته حدود 50هزار اعزام آمبولانس در حوادث ترافیكی داشتیم كه حدود 12 هزار و 600 ماموریت از آنها در مواردی بوده كه بین سه تا پنج كشته داشته اشت.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: كاهش نسبی تعداد مرگ های ناشی از تصادفات البته با افزایش تعداد مصدومان همراه بوده است و سال گذشته در این حوادث 768 هزار نفر مصدوم و در بیمارستان بستری شدند و هزار و 189 میلیارد تومان فقط هزینه صورتحساب بیمارستان این افراد شده است.
وی گفت: 70 تا 90 درصد علت مرگ ها و آسیب های تصادفات ناشی از خطای انسانی است، بی توجهی به جلو، صحبت كردن با موبایل، غذا خوردن و شوخی كردن هنگام رانندگی، سرعت بالا، انحراف به چپ از جمله مهمترین این عوامل است و كمتر از 10 درصد این حوادث در نقاط حادثه خیز رخ داده است.
حریرچی توصیه كرد: برای كاهش حوادث ترافیكی باید آموزش را از سنین مدرسه شروع كنیم، همه مردم باید عوامل خطر را شناسایی كنند و همه مردم و مسئولان باید نسبت به این مسئله احساس مسئولیت داشته باشند.
وی گفت: آموزش و اشاعه فرهنگ صحیح رانندگی، بهره برداری صحیح از فناوری های مدرن و آموزش مردم درباره روش صحیح استفاده از خودرو، موبایل و ... و اصلاح قوانین به نحوی كه بازدارندگی آنها افزایش یابد و مساعدت و همكاری همه نهادهای حاكمیتی برای كنترل حوادث رانندگی در كشور ضروری است.
نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث به همت رادیو سلامت در دو بخش تهیه مطلب و اینفوگرافی در باره حوادث طبیعی و انسان ساز برگزار می شود.
بر اساس تعریف این جشنواره حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و حوادث انسان ساز شامل دو بخش حوادث عمدی مانند خودكشی و دیگركشی و حوادث غیر عمدی مانند حوادث ترافیكی و مسمومیت ها است.
علاقه مندان می توانند در بخش های مختلف شنیداری، دیداری و مكتوب قالب های psa، فیچر، مینی فیچر، مستند گزارشی مكتوب، داستانك و اینفوگرافی در این جشنواره شركت كنند.
برگزیدگان این جشنواره در مراسم پایانی كه 15 آذر ماه برگزار می شود، معرفی می شوند.
علاقه مندان به شركت در این جشنواره باید آثار خود را در بخش دیداری و شنیداری و مكتوب تا 30 آبان به پست الكترونیكی دبیرخانه جشنواره به نشانی radiosalamat@irib.ir ارسال كنند.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام(4)*3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار سیاست