۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82625646
T T
۰ نفر
مخالفان دولت كنیا نتایج انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفتند

تهران- ایرنا- رهبر مخالفان كنیا گفت كه نتایج انتخابات ریاست جمهوری را كه از سوی كمیته انتخابات اعلام شده است نمی پذیرد. وی دولت را به تقلب در انتخابات متهم كرد .

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز، 'رایلا اودینگا' رهبر مخالفان كنیا در یك كنفرانس خبری گفت: نتایج اعلام شده برای انتخابات رئیس جمهوری، واقعی نیست. كمیته نظارت بر انتخابات طبق قانون موظف است فرم‌های امضا شده توسط ناظران را كه نتایج را تایید می‌كند، در همه حوزه رای‌گیری نشان دهد، اما این كار انجام نشده است.
مردم كنیا روز گذشته ( سه‌شنبه) برای انتخاب رئیس جمهوری این كشور از میان دو نامزد یعنی 'اوهورو كنیاتا' رئیس ‌جمهوری فعلی و رقیب وی 'رایلا اودینگا' پای صندوق‌های رای رفتند.
اودینگا تصریح كرد كه هیات انتخابات كنیا آماری را در وب‌سایت خود قرار داده است كه بر اساس آن پس از شمارش حدود سه‌ چهارم آراء، كنیاتا رئیس‌جمهوری فعلی این كشور با كسب 55 درصد آرا پیشتاز است.
رهبر اپوزیسیون كنیا با رد این نتایج گفت كه، پیشتازی كنیاتا از همان آغاز شروع انتخابات مشكوك بود و با آنچه مسئولان حزبش به او گفته‌اند، همخوانی ندارد.
به گفته اودینگا نتایج نظرسنجی ها نشان می‌دهد كه ما با اختلاف زیادی پیشتاز هستیم.
براساس قانون كنیا، نتایج هر یك از حوزه‌های رای‌گیری باید در فرمی كه به امضای ناظران هر حزب در حوزه ها می‌رسد، ثبت شود و سپس هیات نظارت بر انتخابات آن را در وب‌سایت خود قرار دهد. این روند تضمین می كند كه در انتخابات تقلب صورت نگرفته است و احزاب می‌توانند نتایج را مجددا بررسی كنند.
به گزارش رویترز، نطق‌های آتشین دو كاندیدا علیه یكدیگر و طرح مسائل قومی این كشور در جریان كارزاهای انتخاباتی، حساسیت بین‌المللی و منطقه‌ای بسیاری را نسبت به انتخابات ریاست جمهوری كنیا برانگیخته بود. سازمان ملل متحد و باراك اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریكا شهروندان و جریان‌های سیاسی كنیا را به آرامش در زمان برگزاری و اعلام نتایج انتخابات دعوت كرده بودند.
نتایچ نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات نشان دهنده رقابت نزدیك كنیاتا و اودینگار بود.
احتمال انتخاب مجدد كنیاتا با اختلاف رای بالا نسبت به رقیب، نگرانی ناظران داخلی، منطقه‌ای و جهانی از به راه افتادن موجی از خشونت در كنیا را در پی داشته است.
بر همین اساس، كمیته انتخابات كنیا شهروندان را به صبر و آرامش تا زمان اعلام نتیجه نهایی انتخابات فراخواند.
اودینگا در دو انتخابات گذشته كنیا شركت داشت ، اما در هر دو بازنده بود.
وی در سال 2007 مردم را به اعتراض فرخواند كه منجر به بروز خشونت های‌ قومی و كشته‌ شدن یكهزار و200 نفر شد. اودینگا در سال 2013 شكایت خود را به دادگاه برد و اعتراضات را متوقف كرد.
خاورم**9366**1049*
مترجم:صغری رحیمی/ انتشار دهنده : مریم كاظمی