۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۳
کد خبر: 82604125
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ 28 تير

۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۳
کد خبر: 82604125
رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ 28 تير

تهران - ايرنا - احضار سفير تركيه در آلمان؛ ديدار وزراي خارجه جمهوري آذربايجان، تركيه و تركمنستان؛ تغييرات گسترده در كابينه دولت تركيه؛ بازداشت بيش از يك هزار مهاجر غيرقانوني در مرزهاي تركيه؛ انتقاد تركيه از عملكرد نامناسب اروپا در خصوص پناهجويان سوري؛ آنكارا مخالف جدي همه پرسي استقلال اقليم كردستان عراق؛ و چهار هزار روس در فهرست سياه تروريستي تركيه؛ از خبرهاي مهم روز چهارشنبه اين كشور است.

** سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان امروز اعلام كرد كه برلين، سفير تركيه را در اعتراض به بازداشت 6 فعال حقوق بشري از جمله يك شهروند آلماني احضار كرده است.
مارتين شفر، اقدام تركيه در تمديد مدت بازداشت يكي از اين فعالان مزبور به اتهام وابستگي به يك سازمان تروريستي را بي معني خواند و خواست كه دولت تركيه به طور مستقيم و بي درنگ، مراتب اعتراض دولت آلمان را دريافت كند.

** وزراي امور خارجه جمهوري آذربايجان، تركيه و تركمنستان امروز در باكو ديدار و در نشستي سه جانبه طرح هاي مشترك در دست اجرا و برخي مسايل اقتصادي ديگر را بررسي كردند.

** بينالي يلدريم نخست وزير تركيه امروز پس از ديدار با رجب طيب اردوغان در كاخ رياست جمهوري در جمع خبرنگاران با اشاره به تغييرات گسترده ايجاد شده در كابينه دولت، گفت كه علاوه بر معاونان وي، وزراي دادگستري، دفاع و گردشگري نيز تغيير كرده اند.

** محمد گورمز رئيس سازمان ديانت تركيه امروز با انتشار پيامي در واكنش به مجروح شدن شيخ عكرمه صبري خطيب مسجدالاقصي توسط عوامل رژيم اسرائيل؛
حمله نظاميان اسرائيلي به سفير صلح و خشونت هاي رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي را به شدت محكوم كرد.

** ماموران مرزي وابسته به فرماندهي نيروهاي زميني ارتش تركيه، يكهزار و 126 تن مهاجر را كه قصد داشتند از مرزهاي تركيه به صورت غيرقانوني تردد كنند، دستگير كردند.
بنا به اين گزارش، دستگير شدگان شامل 963 نفر تبعه سوريه، سه تبعه ايران و هفت نفر از اتباع يونان بوده اند.

** عمر چليك وزير امور اتحاديه اروپاي تركيه امروز طي نشست خبري در نمايندگي دائم تركيه در مقر اتحاديه اروپا در بروكسل، ضمن انتقاد از عملكرد نامناسب و ضعيف كشورهاي اروپايي در خصوص مساله پناهجويان سوري، خواستار تغيير مواضع اتحاديه در اين خصوص شد.

** سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه امروز با انتشار بيانيه اي در واكنش به تحريف اخبار مربوط به موضع تركيه درباره همه پرسي استقلال اقليم كرد شمال عراق در برخي رسانه ها، حفظ تماميت ارضي عراق و اتحاد سياسي آن را يكي از اصول ضروري سياست خارجي دولت تركيه دانست.

** مولود چاووش اوغلو ديروز در نشست خبري مشترك با سون ميكسر وزير امور خارجه استوني در آنكارا، با انتقاد از رفتار اتحاديه اروپا در قبال مساله صلح قبرس، اروپا را به وفاي عهد نسبت به تعهدات خود در قبال بخش ترك نشين قبرس فراخواند.

** آنكارا از ورود چهار هزار و 128 شهروند روسي به گمان ارتباط و همدستي با گروه تروريستي داعش به تركيه جلوگيري كرد.
شماري از شهروندان روس از جمله گردشگران اين كشور كه به تركيه سفر كرده اند در فرودگاه هاي اين كشور اجازه ورود نيافتند و مجبور به بازگشت شدند.

** بنا بر اعلام ديروز وزارت دفاع قطر، ششمين گروه از نظاميان ارتش تركيه وارد فرودگاه دوحه شده اند.
اعزام نيروي نظامي تركيه به قطر در حالي صورت مي‌گيرد كه يكي از خواسته‌هاي كشورهاي چهارگانه (عربستان، امارات، بحرين و مصر) براي از سرگيري روابط با قطر، برچيده شدن پايگاه نظامي تركيه در دوحه عنوان شده است.
خاورم**7074**1144
گزارش: مينا غفراني آذر* انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر