۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۹:۱۹
کد خبر: 82603245
T T
۰ نفر
مطهرنیا: دولت یازدهم برجام را شایسته و بایسته اجرا كرد

تهران-ایرنا- كارشناس روابط بین الملل گفت: رفتار و اجرای شایسته و كنش بایسته ایران در درست عمل كردن برجام هم به دلیل متن نگاشته شده و هم به دلیل كنشگران شریك در آن در چارچوب 1+5 موجب شد كه ترامپ تن به اجرای برجام بدهد.

مهدی مطهر نیا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره این كه دولت ترامپ تعلیق برخی دیگر از تحریم های هسته ای ایران را باوجود آن كه در ایام انتخابات شعار داده بود برجام را پاره خواهد كرد تمدید كرد به نظر شما چرا ترامپ تن به اجرای برجام داده است؟ اظهاركرد: این موضوع به دلیل درست عمل كردن دولت یازدهم در عمل به برجام و اساسا قبل ازآن اقدام به مذاكره پرونده هسته ای و به پایان رساندن آن در زمان دولت نودمكرات اوباما است.
وی ادامه داد: ترامپ با وجودی كه می خواهد برجام را پاره كند به دلیل رفتار شایسته و كنش بایسته ایران و از آن مهم تر قوام درونی موجود در برجام هم به واسطه متن نگاشته شده و هم به واسطه كنشگران شریك در آن در چارچوب گروه 1+5 نمی خواهد ننگ پاره كردن برجام و عمل نكردن به تعهداتش بر مبنای تفسیر حتی محدود و مضیق از برجام در پیشانی دولت ترامپ بنشیند.
این كارشناس روابط بین الملل اضافه كرد: اگر آمریكا برجام را نقض كند در نظام بین الملل و در سازمان ملل متحده با توجه به قطعنامه ای كه در ارتباط با پرونده هسته ای ایران بعد از برجام شكل گرفت ایالات متحده آمریكا آشكارا در موضع منفی در افكار عمومی و از نظر حقوقی در موضع متهم قرار خواهد گرفت.
مطهرنیا درباره طرح نمایندگان مجلس برای مقابله با اقدامات تروریستی آمریكا همچنین گفت: عملكرد مجلس شورای اسلامی به عنوان پژواك عملكرد مجلس سنای آمریكا در چارچوب قاعده اقدام متقابل صورت می پذیرد، به این معنا كه ایران آغاز كننده این سطح اصطكاك میان ایران و ایالات متحده آمریكا نیست بلكه پاسخی بر اقدام آنها در دولت ترامپ به عنوان یك دولت پست نو محافظه كار است كه رسالت تعریف شده عرصه سیاسی خود را در برخورد با ایران تعریف پذیر كرده و آشكارا ابعاد گوناگون آن را به نمایش می گذارد.
مطهرنیا افزود: از این جهت چنین طرح و اقدامی دارای بار مشروعیت معنادار در چارچوب اقدام متقابل ترسیم می شود و از این رو مثبت ارزیابی می گردد.
وی با بیان این كه نكات چندی باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد كه به عرصه داخلی كشور باز می گردد ، خاطرنشان كرد: جمله مشهوری را معماركبیر انقلاب اسلامی در ارتباط با حركت های تحریك آمیزبرانگیز ایالات متحده آمریكا بر علیه ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح كردند و آن این بود كه 'آمریكا هیچ غلطی نمی تواند بكند'، مرجع یا تریبون چنین جمله ای به وحدت درونی نیروهای انقلابی، ملی و اقوام و فرق گوناگون در داخل ایران در دفاع از تمامیت ارضی و اصول و ارزش های ملی و همچنین نظام برخواسته از انقلاب اسلامی در ایران باز می گشت.
وی ادامه داد: به بیان دیگر زمانی ما می توانیم مدعی پیروزی و موفقیت و به پیروی از آن مقاومت در برابر سیاست های كشورهای مهاجم منجمله آمریكا باشیم كه در درون ایران سازوكارهای معنادار و تعریف شده ای در جهت گسترش وحدت ملی ، اتحاد درونی و انسجام داخلی داشته باشیم.
این كارشناس روابط بین الملل همچنین گفت: هركدام از این مفاهیم معنا و بار تخصصی خاص خود را دارد بنابراین اكنون آنچه كه ایران را به عنوان یك هدف قابل حصول در ارتباط با تحركات دولت پست محافظه كار دولت آمریكا نشان می دهد نه حركت های سنای آمریكا بلكه مسایلی است كه در درون به صورت چالش درآمدند و بازگشت آنها به یك مساله قابل حل بسیار مشكل شده است و تبدیل به بحران ها در لایحه های مختلف حیات ملی ما از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی شده است.
مطهرنیا افزود: بنابراین آنچه كه هم اكنون باید بیش از هر چیز نمایندگان به آن توجه كنند تنظیم برنامه ها و مكانیزم هایی است كه بتوان اتحاد، وحدت درونی، اتحادملی و انسجام داخلی را افزایش داد و گرنه تصویب چنین قوانین و مقرراتی بدون این ضمانت اجرایی در عرصه سیاست داخلی در منطقه و نظام بین الملل در برابر ابرقدرتی مثل ایالات متحده آمریكا كه توانسته است اجماع منطقه ای براساس ایران هراسی به وجود آورد چندان كاركرد نخواهد داشت.
وی یادآور شد: فراموش نكنیم یك اقدام داهیانه با رهبری و هدایت رهبر نظام جمهوری اسلامی و كدگذاری به عنوان نرمش قهرمانانه منتهی بر برجام موجب شد كه اجماع بین المللی برعلیه جمهوری اسلامی ایران ترك خوردگی وسیع و عمیقی پیدا كند كه تاكنون نیز ادامه دارد و با وجود تمام رجزخوانی های دولت ترامپ برعلیه حكومت حاكم بر ایران نمی تواند از آن تخطی كند.
این كارشناس روابط بین الملل تصریح كرد:بنابراین برای شكست این اجماع منطقه ای، ایران باید به این وحدت درونی دست یابد و نیروهای موجود داخلی كشور خود را پاس بدارد و دایره خودی های تعریف شده در نظام جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر در عمل و واقعیت امر و نه فقط در سخن در شعاع بسیار گسترده تری قرار دهد.
وی ادامه داد: مسایل درونی كه مخل وحدت درونی و اتحاد ملی و انسجام درونی را از میان بردارد و با ایجاد این معقوله های قابل اطمینان بتواند به عنوان یك قدرت مقاوم در برابر عملكردهای دولت ترامپیستی در سال 2017 ایستادگی كند.
این كارشناس روابط بین الملل یادآور شد:طرح قانونی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی به عنوان یك طرح متقابل از سوی مجلس شورای اسلامی امری گریز ناپذیر از نظر منطق ادبیات سیاسی است. به هر تقدیر در آمریكا و در سنای آن بر ضد جمهوری اسلامی ایران با وارد كردن اتهاماتی بسیار خطرناك در ارتباط با حمایت از تروریست بین المللی و گسترش سلاح های غیرمتعارف مخصوصا مساله موشكی، تحریم های جدیدی در حال شكلی گیری و متحواپذیری است.
مطهرنیا گفت: تیمی كه در دوران بوش از وزارت دفاع و وزارت امورخارجه تشكیل شده بود و در زمان اوباما خزانه داری آمریكا به آن پیوست اكنون شاهد پیوستن سازمان اطلاعات ملی ایالات متحده آمریكا است و مامور ویژه ای در ارتباط با مسایل مربوط با ایران مشخص می شود.
وی افزود: متیس وزیردفاع ایالات متحده آمریكا به صورت علنی در ارتباط با ایجاد یك حركت نظامی برضد تهران به كمك ریاض و تل آویو سخن صریح مطرح می كند كه همه آنها نشان می دهد ایران نیز باید در چارچوب اقدام متقابل نمادهایی از حساسیت های خود را به نمایش بگذارد.
این كارشناس روابط بین الملل ادامه داد: نمایش گذاشتن این نماد حساسیت قابل تامل و پذیرش است اما به آن اكتفا كردن و در درون بحران های چند لایحه ای موجود در سطوح گوناگون حیات ملی را مورد توجه قرار ندادند ، موجب می شود كه این بیانیه ها و موضع گیری ها خود را نمایش دهد ولی از عمق، تاثیر استراتژیك نداشته باشد و كم كم تاثیرات تقابلی خود را نیز از دست بدهد.
سیام**1058**1336 خبرنگار: محمد افضلی**انتشار: مهرنوش خانزائی
۰ نفر