فروریزی ساختمان پلاسكو به دلیل نارسایی انباشته شده در دهه های اخیر است/مقصریابی را در هیات نپذیرفتیم

تهران - ایرنا- رییس هیات ملی گزارش ویژه حادثه پلاسكو، فروریزی ساختمان پلاسكو را در اثر نارسایی انباشته شده در دهه های اخیر دانست و گفت: در زمینه فرهنگ ایمنی نقصان هایی داریم و باید حساب ویژه روی آن باز كنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمدتقی احمدی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینكه شش كمیته تخصصی و یك كمیته تلفیق در تهیه و بررسی گزارش ملی فعال بودند، درباره اظهارنظرات قضایی و حقوقی پلاسكو تصریح كرد: در این نوع مسائل قضاوت قضایی و حقوقی برای مقصریابی در هیات را نپذیرفتیم چون ما قاضی نیستیم.
وی ادامه داد: هیات ویژه رسیدگی، تشخیص و شناسایی كوتاهی ابعاد فنی و غیره را بررسی كرده و وارد بحث تنبیه و تربیت نشده است.
رییس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان كرد: سعی كردیم كوتاهی و مسائلی كه می توانست از بروز این حوادث جلوگیری كند را تبیین و توصیه كنیم و راهكارهایی را به صورت كلان برای آینده پیشنهاد دهیم.
رییس هیات گزارش ملی بررسی حادثه پلاسكو ابراز امیدواری كرد، آشكار شدن چرایی حادثه پلاسكو راهگشا باشد و مورد اعتماد ملت ایران قرار گیرد.
احمدی با بیان اینكه باید از دور باطل گزارش‌های جهت‌دار، محرمانه خارج شویم، گفت: تلاش ما به منظور ارائه این گزارش به شیوه علمی و به دور از موارد ذكر شده بود و از ابتكار دكتر حسن روحانی، رییس جمهور در تشكیل این هیات و استفاده از افراد متخصص حوزه های مختلف قدردانی می‌ كنم.
احمدی با بیان اینكه شیوه مواجهه با مسائل و بررسی حوادث، رویه ای نوین در كشور است، گفت: اگر چه این گزارش در نخستین گام ممكن است كاستی هایی داشته باشد اما این تجربه می تواند برای خروج از دور باطل گذشته ، تكامل یافته و در رفع مشكلات كشور افق روشنی به همراه داشته باشد.
رئیس هیات گزارش ملی ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسكو در پایان سخنانش با قدردانی از رئیس جمهور به دلیل اینكه برای نخستین بار به جامعه علمی كشور اجازه بررسی چنین موضوعی را داده است، گفت: اعضای هیات ضمن ادای احترام به آتش نشانان شجاعی كه جان خویش را سر انجام مسئولیت حرفه ای خود نهاده اند و تحسین صبر خانواده های این جان باختگان، گزارش خود را با شعار 'پلاسكو را فراموش نكنیم' تهیه و تنظیم كرده است.
به گزارش ایرنا، ساختمان پلاسكو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (30 دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان به یكباره فروریخت.
پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیكر 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد كه با احتساب شهادت یك آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسكو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
همچنین در این حادثه 4 شهروند(كسبه و مالكان مجتمع تجاری پلاسكو) جان خود را از دست دادند.
آیین بدرقه، تشییع و خاكسپاری 16 آتش نشان شهید حادثه ساختمان پلاسكو، روز دوشنبه (11 بهمن) با حضور گسترده و باشكوه اقشار مختلف مردم و مسئولان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار و پیكرهای شهدا در قطعه 50 بهشت زهرا(س) بخاك سپرده شد.
اجتمام**٧٣٢٩ **1569
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد **انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه