۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82475107
T T
۰ نفر
كارشناس ارشد روس: مذاكرات سران ایران و روسیه اهمیت منطقه ای دارد

مسكو - ایرنا- گنادی آودییف رایزن فرهنگی دوران شوروی در تهران گفت: ایران و روسیه برای تامین امنیت منطقه ای به ویژه خاورمیانه تلاش های گسترده و حیاتی می كنند و این موضوع در كانون مذاكرات پیش روی رئیسان جمهوری دو كشور قرار دارد.

آودییف استاد انستیتو تمدن جهانی مسكو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در شرایط بسیار حساس خاورمیانه و فعالیت تروریست ها در این منطقه راهبردی با یكدیگر دیدار می كنند.
وی ادامه داد: در چارچوب همكاری نزدیك ایران و روسیه، سوریه از ورطه نابودی كه غرب به ویژه آمریكا ایجاد كرده بود، نجات یافت و برخی كشورهای منطقه هم در شكل گیری این بحران ضدسوری نقش كلیدی داشتند.
كارشناس روس همچنین با تاكید بر ضرورت ادامه همكاری های منطقه ای مسكو و تهران، گفت كه كشورهای اردوگاه ضدسوری سرنوشت بسیار شومی را برای روسیه رقم زده بودند و اگر تروریست ها این كشور را اشغال می كردند، فاجعه بسیار بزرگ انسانی رخ می داد.
آودییف خاطرنشان كرد: همكاری های ایران و روسیه با دولت عراق نیز نتایج مثبتی داشته است و هیچ ناظر بی طرفی نمی تواند آن را نادیده بگیرد.
وی افزود: همكاری های دو كشور برای مقابله و سركوبی تروریست های مورد حمایت غرب و شركای منطقه ای آنها از جمله عربستان سعودی بسیار اهمیت دارد و طبیعی است كه در مذاكرات روسای جمهوری ایران و روسیه این مسائل مطرح و مشروح بررسی شود.
آودییف گفت: روابط شخصی پوتین و روحانی بسیار خوب و توام با اعتماد متقابل است كه این رویكرد برای پیشبرد مذاكرات سیاسی دو كشور در سطح عالی اهمیت زیادی دارد.
استاد انستیتو تمدن جهانی مسكو در باره سفر رسمی و دو روزه رئیس جمهوری ایران به روسیه كه امروز آغاز می شود، اظهار كرد: در مذاكرات مسكو، افزون بر مسائل سیاسی، طیف وسیعی از موضوعات مربوط به همكاری های دوجانبه بویژه اقتصادی و بازرگانی، انرژی، فناوری های پیشرفته، صنعتی و حوزه هوافضا مطرح و مورد بحث قرار می گیرد.
آودییف همچنین به نگاه ویژه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب به اهمیت توسعه روابط ایران و روسیه اشاره كرد و گفت: با پشتیبانی رهبر عالی جمهوری اسلامی از روابط دو كشور، حل مسائل موجود برای دستیابی به اهداف تعیین شده در توسعه همكاری ها آسان تر می شود و این خط مشی راهبردی از سوی دولت جمهوری اسلامی اجرا می شود.
كارشناس روس در پایان گفت كه مذاكرات پیش روی سران ایران و روسیه در مسكو، روند توسعه همكاری های دوجانبه را پرشتاب تر می كند. بسیاری از كارشناسان انتظار گسترش بیش از پیش و شكوفایی روابط را دارند كه با توجه به روند همگرایی ها، دور از دسترس نیست.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان