۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82459942
T T
۰ نفر
مسكو: سكوت سازمان منع تسلیحات شیمیایی در برابر تروریست ها قابل قبول نیست

مسكو - ایرنا - روسیه اعلام كرد: سكوت كشورهای غربی و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در برابر موارد استفاده تروریست ها از جنگ افزار شیمیایی علیه غیرنظامیان در موصل عراق قابل قبول نیست.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در جمع خبرنگاران گفت: هفته گذشته چند مورد استفاده تروریست های داعشی از مواد نظامی شیمیایی علیه غیرنظامیان در شهر موصل عراق ثبت شد كه كشورهای غربی بطور حیرت انگیزی در مورد این وقایع سكوت كرده و هیچ واكنشی نشان ندادند.
خبرگزاری اینترفاكس روز شنبه به نقل از سخنان ژنرال ایگور كوناشنكوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه نوشت: اما واكنش سرد سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد این حوادث حیرت انگیزتر است، زیرا حتی بازرسان خود را به محل حادثه نفرستاد و شگفت انگیز تر از همه اینكه بیانیه ای در محكومیت این اقدامات تروریست ها صادر نكرد.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: با توجه به رفتار انفعالی سازمان منع تسلیحات شیمیایی آیا باید در مورد تعلل غیرقابل قبول این سازمان در قبال مطالعه آثار و نمونه های بكارگیری این جنگ افزارها از سوی جنگجویان در حلب كه روسیه تحویل داده است، تعجب كرد.
وی افزود: حدود شش ماه پیش مسكو نمونه ها را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد، اما جز چند پرسش مقام های این سازمان از متخصصان مركز علمی محافظت رادیواكتیو، شیمیایی و بیولوژیكی ارتش روسیه، هیچ اقدام دیگری تاكنون صورت نگرفته است.
وی افزود: وزارت دفاع روسیه به تمامی پرسش های سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دقت پاسخ می دهد و اطلاعات لازم در باره مواد شیمیایی مسموم كننده بازمانده از جنگجویان را نیز در اختیار این سازمان قرار می دهد.
كوناشنكوف گفت: اما سازمان منع تسلیحات شیمیایی این گونه با دقت مساله را بررسی نكرد كه تعجب آور است.
وی ادامه داد: اما این سازمان ادعاهای فعالان سیاسی را در شبكه های اجتماعی كه بدون ارائه مدرك دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می كنند، زود باور كرده و مورد توجه قرار می دهد.
كوناشنكوف گفت: آیا زمان آن نرسیده تا سازمان منع تسلیحات شیمیایی در شیوه كار خود تجدیدنظر كند.
با وجود بارها اثبات استفاده تروریست ها از جنگ افزارهای ممنوعه از جمله شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان در سوریه و عراق، آمریكا و گروه كشورهای ضدسوری مانع بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل می شوند و حتی با اینكه سوریه زیر نظر سازمان ملل تمامی تسلیحات شیمیایی خود را نابود كرده است، برای انحراف افكار عمومی جهان، این كشور را متهم به كاربرد این تسلیحات می كنند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه آذر ماه گذشته و پیش از آزادسازی نواحی شرق حلب از اشغال تروریست ها اعلام كرد: سازمان منع تسلیحات شیمیایی زیر فشار غرب از اعزام بازرسان خود برای سفر به سوریه برای بررسی موارد استفاده تروریست ها از این تسلیحات خودداری كرده است.
وی تاكیدكرد: وزارت دفاع روسیه پس از این اقدام از سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه خواست یك هیات كارشناسی را به منطقه حلب برای نمونه برداری و تجزیه اطلاعات در زمینه مهمات مورد استفاده جنگجویان اعزام كند.
همزمان با اقدام های گروه كشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریكا برای براندازی حكومت سوریه با استفاده ابزاری از تروریسم، بسیاری از كارشناسان و برخی كشورها هشدار داده اند كه حمایت های گسترده تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی از تروریست ها و آزادی عمل آنها سبب می شود، برای پیشبرد اهداف خود از جنگ افزارهای شیمیایی نیز استفاده كنند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان