۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۱
کد خبر: 82452971
T T
۰ نفر

مذاكرات حج و مسأله مهم امنیت زائران

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۱
کد خبر: 82452971
مذاكرات حج و مسأله مهم امنیت زائران

تهران - ایرنا - برگزاری چند دور گفت وگو هیات ایرانی با مقامات سعودی درباره حضور ایرانیان در مراسم حج تمتع امسال مورد توجه رسانه ها مختلف منطقه قرار گرفته و با توجه به شرایط امروز اقتصادی عربستان و همچنین تجاوز این كشور به یمن، پیش بینی ها حكایت از احتمال حضور ایرانی ها در مراسم حج تمتع امسال دارد ولی در این بین تامین امنیت زائران ایرانی چالشی است كه هنوز حل نشده است.

نشریه الجریده كویت در گزارشی با اشاره به سفر هیاتی عالی رتبه از سازمان حج و زیارت ایران به عربستان برای مذاكره با مسئولان این كشور بر سر پرونده حج، از احتمال بالای دستیابی به توافق مشترك میان طرفین و ارائه تسهیلات به زوار ایرانی خبر داد و این در حالی است كه موضوع مهم امنیت زائران در موسم حج، از اهمیت بالایی برخوردار است.
این نشریه كویتی با اشاره به مذاكرات اخیر مقامات ایرانی با مسئولان حج عربستان، تاكید كرده كه دولت عربستان سعودی با اكثر خواسته های طرف ایرانی در مورد شرایط اعزام حجاج موافقت كرده و باقیمانده خواسته های هیات ایرانی نیز در جلساتی مشترك بررسی می شود.
این روزنامه كویتی می افزاید: سعودی ها تاكید كرده اند كه در مراسم حج امسال امنیت و سلامت زوار ایرانی را به طور كامل تامین خواهند كرد و روند دستیابی زوار ایرانی به روادید را نیز تسهیل می نمایند.
در این میان، تاكید بر اهمیت تامین امنیت زوار ایرانی و لزوم كسب اطمینان از آن، اهمیتی دوچندان پیدا كرده كه نیازمند توجه جدی از سوی مسئولان سعودی است.
با توجه به حوادثی كه طی سی سال گذشته در ایام حج در عربستان رخ داده، اكنون ساماندهی و مدیریت صحیح مراسم حج بیش از پیش اهمیت دارد تا ضمن جلوگیری از تكرار حوادث تلخ سال های اخیر، امنیت زائران به طور همه جانبه تامین شود.
فاجعه منا كه در 2 مهر 1394 برابر با 10 ذیحجه 1436 هجری قمری همزمان با عید قربان، در مراسم رمی جمرات در منطقهٔ منا در شهر مكه رخ داد، موجی از نگرانی را در میان حجاج شركت كننده در مراسم معنوی حج به دنبال داشت و همین امر موجب شد تا بسیاری از صاحب نظران طرح انتقال مدیریت حج به نهادی مستقل را مطرح كنند.
در این حادثه علاوه بر جان باختن شمار زیادی از حجاح سایر كشورها، 464 حاجی ایرانی نیز به شهادت رسیدند كه از این نظر، كارنامه نامطلوبی برای مسئولان حج رژیم سعودی به حساب می آید.
فاجعه خونین منا در سال 94 كه در جریان آن شمار زیادی از حجاج بیت الله الحرام به دلیل بی كفایتی و ناتوانی حاكمان آل سعود جان باختند، موجب شد تا موضوع مهم تامین امنیت زائران بیش از پیش مورد توجه جدی اندیشمندان جهان اسلام قرار گیرد و متعاقب آن مدیریت مراسم حج از سوی یك سازمان مستقل اسلامی به طور جدی مطرح شود.
اقدامات مقامات سعودی در سال های اخیر نظیر جلوگیری از كمك رساندن به حجاج در فاجعه منا و یا استفاده از دستبندها و استفاده از كارشناسان صهیونیست، به روشنی نشان می دهد كه مدیریت آنها در حفظ جان و تامین امنیت حجاج بیت الله الحرام زیر سوال رفته و به نظر می رسد مدیریت حج نیازمند بازنگری و تغییر جدی است.
به هر روی، با توجه به این حقیقت كه شعائر و اماكن اسلامی متعلق به همه جهان اسلام است، تاكید بر این نكته ضروری است كه امروز اداره مناسك حج از سوی مرجعی مستقل و اسلامی امری قابل اجرا است كه تحقق كامل آن، تضمین كننده سلامت و امنیت حجاج همه كشورها خواهد بود.
خاورم**9377**1275
گزارش: حمید اوضح*انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر