۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۰۷
کد خبر: 82405521
T T
۰ نفر
ظریف و لاوروف نتایج نشست سوریه را عالی ارزیابی كردند

مسكو - ایرنا - محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ایران و روسیه در مذاكره تلفنی در باره روند حل و فصل مسائل سوریه گفت وگو كرده و نتایج نشست آستانه را كه به ابتكار تهران، مسكو و آنكارا برگزار شد، عالی ارزیابی كردند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرد: در مكالمه تلفنی روز شنبه ظریف و لاوروف، آخرین اوضاع سوریه بررسی شد.
در این گزارش آمده است: دو طرف نتایج نشست دو روزه سوریه را كه سه شنبه گذشته در پایتخت قزاقستان پایان یافت و افزون بر هیات های ایران، روسیه و تركیه، استفان دی میستورا نماینده دبیركل سازمان ملل در امور سوریه و یك ناظر از آمریكا در آن شركت داشتند، عالی و ارزشمند توصیف كردند.
وزیران خارجه ایران و روسیه در این مذاكره خاطرنشان كردند كه نشست آستانه میدان موثری برای گفت وگوهای مستقیم بین دولت سوریه و نمایندگان گروههای مسلح مخالف برای تقویت و تثبیت آتش بس و برقراری صلح و آرامش در این كشور بود.
در این گفت وگو همچنین بر آمادگی تهران و مسكو برای استفاده از تجربه به دست آمده و نتیجه موفق مذاكرات آستانه برای تسریع در انجام اقدام ها برای حل سیاسی بحران سوریه مطابق قطعنامه 2254 شورای امنیت تاكید شد.
وزیران خارجه دو كشور همچنین توافق كردند به تشریك مساعی و همگرایی برای كمك به حل و فصل مناقشه سوریه ادامه دهند.
محور نشست دو روزه آستانه با مشاركت دو هیات دولت سوریه و مخالفان مسلح، ایران، روسیه و تركیه سه كشور بانی مذاكرات، سازمان ملل و سفیر آمریكا در قزاقستان به عنوان ناظر كه سه شنبه هفته جاری پایان یافت، تداوم و تقویت آتش بس بود و به صدور بیانیه نهایی و توافق برای تداوم حضور گروههای مسلح در مذاكرات سیاسی سوری-سوری منجر شد.
حسین جابری انصاری معاون وزارت امور خارجه ایران، سدات اونال همتای تركیه ای وی و الكساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، در مذاكرات آستانه و تدوین و تنظیم بیانیه پایانی این نشست شركت داشتند.
ایران، روسیه و تركیه سه كشور پشتیبان آتش بس برقرار شده از 10 دی ماه در سوریه هستند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان