۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82401347
T T
۰ نفر

عطوان: نشست آستانه دارای نتایج جدید بود

۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82401347
عطوان: نشست آستانه دارای نتایج جدید بود

تهران- ایرنا- عبد الباری عطوان سردبیر رونامه رای الیوم و تحلیلگر برجسته عرب در سرمقاله امروز (چهارشنبه) این رونامه نشست آستانه را دارای نتایجی جدید از جمله بازگشت به پشت میز مذاكرات بین دو طرف سوری و وحدت احتمالی گروههای مخالف با دولت سوریه برای مبارزه با گروههای تروریستی دانست.

عطوان می نویسد: مذاكرات آستانه كه برای نخستین بار به صورت مستقیم میان هیات اعزامی دولت سوریه و هیات نمایندگی از مخالفان این كشور صورت گرفت، پایان یافت و بیانیه نهایی آن به شكل غیر منتظره ای از سوی سه كشور روسیه تركیه و ایران به عنوان تضمین كننده آتش بس صادر شد كه خود نشان از مرحله ای جدید در بحران سوریه محسوب می شود.
وی افزود: نقاط مهم و برجسته این نشست را در چهار مورد قابل تامل خلاصه كرد:
نخست: نشست در ابتدا دوجانبه بین تركیه و روسیه شروع و در ادامه نشست سه جانبه كه شامل ایران به عنوان ضامن اصلی اجرای بندهای متعلق به آتش بس شد، خاتمه یافت.
'همه طرف های عربی، اروپا و آمریكا در این نشست غایب بودند و ما در اینجا از دو دولت های اصلی كه نقش برجسته ای در حمایت مالی و تسلیحاتی از مخالفان سوریه داشتند صحبت می كنیم و در روزهای آینده دلایل و نتایج آن آشكار می شود.'
دوم: در این نشست یك تفاوتی كه روسیه همیشه به دنبال آن بود یعنی جدا سازی مخالفان مسلح با مخالفانی سوری كه در لیست گروه های تروریستی قرار گرفته اند و نیز بین آنها با هیات مخالفان سیاسی كه بیشتر آنها در خارج از سوریه زندگی می كنند، ایجاد شد و به نوعی وحدت الرویه در مبارزه با گروههای تروریستی مانند 'جبهه النصره' ، 'احرار الشام' و داعش ایجاد شد.
سوم: روسیه از یك كشور اشغالگر سوریه و حامی اساسی حكومت بشار اسد به یك كشور بی طرف ضامن آتش بس و راه حل سیاسی تبدیل شد و حتی محمد علوش رئیس هیات مخالفان سوریه و فرمانده گروه 'جیش الاسلام' با لحن دوستانه ای از روسیه سخن گفت و از دیدار با هیات روس ابراز خرسندی كرده و اطمینان و اعتماد خود را به آنها اعلام كرد.
چهارم: 'الكساندر لاورنتیف' رئیس هیات روسی در نشست آستانه از تقدیم لایحه جدید قانون اساسی سوریه به مخالفان مسلح این كشور خبر داد. این قانون اساسی است كه روسیه بر تهیه آن اشراف داشته و نمی دانیم كه آیا هیات اعزامی دولت سوریه نیز آن را دریافت كرد و واكنشش به آن چه خواهد بود؟ و بند هایی این قانون شامل چه چیزهایی است؟.
سردبیر روزنامه رای الیوم معتقد است كه با توجه به این چهار نكته می توان گفت كه نشست آستانه دارای نكات برجسته و جدیدی است و توانسته چیزهای جدید را رقم بزند و چهره ای جدید از بحران سوریه ارایه دهد از جمله با معرفی بازیگران اصلی بحران سوریه شامل دولت و مخالفان آن؛ همچنین در سطح منطقه ای تركیه و ایران و روسیه به عنوان قدرت بزرگ همه طرف های بحران سوریه را برای ضمانت و مشاركت در یك جبهه واحد جمع كرد، علی رغم اختلافات بین آنها برای مواجهه با یك دشمن مشترك یعنی گروههای افراطی و تكفیری.
طبق این نشست گروههای مسلح میانه رو كه تحت حمایت تركیه نیز بودند و نیروهای دولت سوریه یك وحدت علیه گروههایی مانند داعش، احرار الشام و جبهه النصره ایجاد شد.
عطوان افزود: اما ممكن است كه طرف هایی كه از این نشست دور نگه داشته شدند سعی در سنگ اندازی در این روند داشته باشند و از گروههای دیگر همانند كردها و گروههای تكفیری مستقیم و غیر مستقیم بیش از پیش پشتیبانی كنند تا به حاشیه راندن خودشان را جبران كنند.
وی گفت: سخنان 'بشار الجعفری' در كنفرانس مطبوعاتی در اختتامیه این نشست بسیار اهمیت داشت وی در آن تاكید داشت كه از مخالفان مسلح می خواهیم كه به ارتش سوریه برای نبرد با النصره و داعش بپوندند. این سخنان هدف و نتیجه حقیقی این نشست را نشان داد و نقشه راه آینده را نشان داد. زمانی كه علوش رو در روی الجعفری در زیر یك سقف و پشت یك میز می نشیند نشان می دهد كه در آینده باید در انتظار چیزهای جدید از جمله نبرد مخالفان در صف ارتش سوریه علیه گروههای تروریستی، بود.
خاورم××9366*1275
مترجم:صغری رحیمی** انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر