۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82401177
T T
۰ نفر
رسانه‌های چین:نشست آستانه نتیجه همگرایی ایران، روسیه و تركیه جهت برقراری صلح در سوریه

پكن- ایرنا - رسانه‌های چین روز چهارشنبه با بازتاب دادن نشست آستانه، برگزاری آن را نتیجه همگرایی ایران، روسیه و تركیه با هدف ایجاد یك ساز و كار موثر و مناسب برای برقراری آتش بس در سوریه توصیف كردند.

به گزارش ایرنا، نشست دو روز آستانه كه دیروز (سه شنبه) در پایتخت قزاقستان به كار خود پایان داد نخستین مذاكره مستقیم بین نمایندگان گروه های مسلح و دولت سوریه بود كه از هفت ماه پیش با كارشكنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه كشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده بود.
رسانه های چین از جمله تلویزیون مركزی و تارنماهای خبری این كشور امروز توجه ویژه ای به این نشست داشتند و اخبار مربوط به آن را بازتاب دادند.
تلویزیون چین در بخش های مختلف گزارشی خود اعلام كرد كه سه كشور ایران، تركیه و روسیه تلاش زیادی می كنند تا آتش بس در سوریه تحت هر شرایطی تضمین و اجرا شود.
این گزارش می افزاید: در جریان مذاكرات دو روزه در آستانه مطالب و مباحث مختلفی میان گروه های مخالف و دولت سوریه مطرح شد كه البته امری غیرقابل منتظره نبود.
روزنامه مردم نیز در گزارشی با اشاره به این نشست اعلام كرد: گرد آمدن این گروه ها در این وسعت با نمایندگان دولت سوریه در زیر یك سقف در قزاقستان با توجه به تلاش های تهران، مسكو و آنكارا قابل تقدیر است.
این گزارش با اشاره به پایان نشست با انتشار یك بیانیه؛ حاصل آن را توافق بر سر ایجاد یك ساختار نظارتی برای تمركز و نظارت بر آتش بس دانسته است.
«مردم» در مطلب خود همچنین یادآور شده است كه ایران، تركیه و روسیه ساختار آتش بس را در سوریه مورد نظارت دقیق قرار خواهند داد و سه كشور موافقت كرده اند نمایندگان سیاسی گروه های مسلح هم در نشست ماه آینده سازمان ملل در ژنو حضور داشته باشند.
نشریه گلوبال تایمز از ارگان های حزب حاكم چین نیز برگزاری اجلاس قزاقستان را حركتی بسیار مهم در راستای پیشبرد آتش بس و رسیدن به رهیافت سیاسی برای حل مساله سوریه دانسته است.
این روزنامه می نویسد: برای اولین بار بود كه مخالفان دولت با نمایندگان حكومت سوریه پس از شروع نبردها در سال 2011 میلادی در سوریه مقابل یكدیگر مذاكره كردند و تحقق این مهم حاصل تلاش های ابداعی و مهم ایران، روسیه و تركیه بود.
گزارش می افزاید: نفس انتشار یك بیانیه پس از پایان اجلاس مهم است اما مهمتر این است كه بتوان با برگزاری این نشست ها و تداوم گونه گفت وگوها خصومت ها را به حداقل رساند و راه را برای رهیافت سیاسی و مناسب برای پایان نهایی درگیری ها در سوریه باز كرد.
گفتنی است، در بیانیه مشترك ایران، روسیه و تركیه كه در پایان مذاكرات دو روزه سوری در آستانه پایتخت قزاقستان انتشار یافت، سه كشور بر اهمیت همكاری ها میان خود و همچنین لزوم پشتیبانی بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه تاكید كردند.
به گزارش ایرنا، در مذاكرات آستانه افزون بر ایران، روسیه و تركیه به عنوان بانیان نشست هیات های دولت سوریه و گروههای مسلح، استفان دی میستورا نماینده دبیركل سازمان ملل در امور سوریه و جورج كرول سفیر آمریكا در قزاقستان به نمایندگی از واشنگتن شركت داشتند.
همچنین در خاتمه این نشست اعلام شده كه، اجلاس آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاكرات متوقف شده صلح در ژنو است كه هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.
آساق**231**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی