۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82401079
T T
۰ نفر
وزیر امور خارجه تركیه، نشست آستانه را موفق ارزیابی كرد

آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه، نشست آستانه را برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه موفق و گامی رو به جلو ارزیابی كرد.

به گزارش ایرنا، وی در پایتخت موازمبیك در گفت و گو با خبرنگاران ترك همراه خود اظهار كرد: برای تقویت آتش بس فراگیر در سوریه و كاهش موارد نقض و حتی كنترل كامل آتش بس، مكانیسم سه جانبه تشكیل دادیم.
چاووش اوغلو كه در سفر دوره ای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه به كشورهای آفریقای شرقی، وی را همراهی می كند، افزود: در نشست آستانه علاوه بر بررسی راههای تقویت آتش بس فراگیر در سوریه، طرفین در خصوص روند سیاسی آتی نیز نقطه نظرات خود را به صورت غیر مستقیم در میان گذاشتند.
به گزارش آناتولی از ماپوتو، وی با ادعای اینكه مخالفان سوری همانند مذاكرات ژنو، موضع سازنده ای داشتند، گفت: معارضان سوری نیز در نشست آستانه، نقطه نظرات خود در خصوص آینده سوریه مطرح كردند.
وزیر خارجه تركیه بیان كرد: به هر روی مشاركت رژیم سوریه و گروههای مسلح و مخالف در نشست آستانه كه برای اولین بار رخ داد، تحول مهمی بود.
او با تاكید بر این كه گزینه نظامی تنها راه حل بحران سوریه نیست، گفت: این موضوع هم از سوی رژیم و گروههای معارض و هم در بیانیه مشترك مورد تاكید قرار گرفت و همین امر نكته بسیار حساسی است.
وی ادامه داد: تركیه همواره از راه حل سیاسی حمایت كرده است.
چاووش اوغلو، نشست آستانه را از نظر افزایش گامهای اعتماد زایی حایز اهمیت دانست و گفت: نشست آستانه برای روند مذاكرات ژنو نیز به نقطه عطف تبدیل شد.
او گفت: در نشست آستانه، علاوه بر تركیه، ایران و روسیه، سفیر آمریكا نیز حضور داشت كه حایز اهمیت است و علاوه بر این نقش میانجیگری سازمان ملل نیز بسیار مهم بود.
وزیر امور خارجه تركیه با اشاره به بیانیه مشترك ایران، تركیه و روسیه در آستانه گفت: در این نشست همانند نشست مسكو، بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه تاكید شد.
او با ادعای اینكه تركیه بیش از هر كس بر حفظ تمامیت ارضی و سیاسی سوریه تاكید دارد، گفت: از طرف همه هیات ها و هم در بیانیه مشترك بر راه حل سیاسی حل بحران سوریه تاكید شد.
وزیر امور خارجه تركیه اضافه كرد: تلاشهای دو روزه در نشست آستانه جواب داده و نشست موفق بود و قرار است در هشتم فوریه به میزبانی استفان دی میستورا در ژنو نشست سوریه برگزار شود.
خاورم/2011/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری