۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82395343
T T
۰ نفر
پایان تلخ دی ماه/تراژدی پلاسكو

تهران - ایرنا - روز پایانی دی ماه روزی غم انگیز بود، چشم ها همه خیره به یك حادثه، همه منتظر سرنوشت آتش سوزی در یكی از قدیمی ترین بناهای تجاری تهران بودند، اما خبری ساعت 11:30 دقیقه روز 30 دی ماه به گوش رسید؛ پلاسكو سقوط كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در هفته آخر دی ماه اتفاقات مختلفی در عرصه اجتماعی كشور رخ داد كه مهمترین آنها پایان غم انگیز فعالیت مجتمع تجاری پلاسكو، پرواز كوآدكوپتر در آسمان تهران، پاسخ به دعوت عربستان از ایران برای مذاكره درباره حج، دستگیری جعبه سیاه پرونده بابك زنجانی، افتتاح یك هزار تخت روانپزشكی و چندین رخداد دیگر است.

** پلاسكو درگذشت
پلاسكو تمام شد، سقوطی داشت كه همه را نگران كرد و هنوز با گذشت ساعت از وقوع حادثه خبرهایی تكمیلی از سرنوشت آتش نشانان فداكار كه در زیر آوار مانده اند، به گوش نرسیده است، چه چشم های منتظری كه امید دارند كه فرزند، همسر یا پدرشان زنده بیرون بیاید.
حادثه آتش سوزی در پلاسكو جو سنگینی را بر جامعه حاكم كرد و در حالی كه همه چشم ها خیره و بهت زده مانده بود كه آیا زبانه های آتش مهار می شود، به یكباره این ساختمان 54 ساله فروریخت و همه امیدها را بر باد داد.
شاید باوركردنی نباشد ساختمانی كه دارای 17 طبقه با بیش از 560 واحد تولیدی و فعالیت بیش از سه هزار جوان ایرانی است، چنان فرو ریخت كه فقط به تلی از خاك و آهن پاره بدل شده است.
حضور همه مسئولان از رئیس جمهوری گرفته تا معاون اول رئیس جمهوری، وزرا و مسئولان شهری، امدادگران و آتش نشانان از شهرهای مختلف كشور، همه نشان از همدلی برای پیگیری سرنوشت آتش نشانان و مردم گرفتار در این حادثه بود.
هنگام بروز حادثه مردم همه به خیابان جمهوری و چهارراه استانبول رفتند و این هجوم پیش بینی نشده، باعث اختلال در عملیات امدادرسانی شد كه همه مسئولان از مردم درخواست كردند كه صحنه را ترك كنند تا شاید بتوانند امدادرسانی را به موقع انجام دهند.
در میان این جمعیت كه چشم ها نگران و گریان از دست دادن تعدادی از مردم به ویژه آتش نشانان گرفتار در زیر آوار بودند، عده ای هم به دنبال گرفتن عكس سلفی و فیلم برای انتشار در شبكه های مجازی برآمدند كه واكنش های زیادی را در شبكه های مجازی به دنبال داشت.
همدلی وصف ناشدنی ملت ایران و ادای احترام آنها به جانفشانی آتش نشانان را هم نباید نادیده گرفت، مردمانی كه در جای جای كشور به یاد آتش نشانان گرفتار در زیر آوارها شمع روشن كردند یا كسانی كه به صورت خودجوش به پایگاه های انتقال خون تهران برای اهدای خون به مصدومان مراجعه كردند.
علت این حادثه چه بود؟ هنوز هیچ مرجعی آن را اعلام نكرده است، اما آیا این هشداری برای تمامی ساختمان های ناایمن در تهران نیست؟ آیا نباید مسئولان شهری به فكر چاره ای برای پایان دادن به این قضایای ناگوار در كشور باشند؟ آیا نباید همه هوشیار باشند؟
ساختمان پلاسكو مملو از پوشاك و البسه مردانه بود؛ صاحبان مغازه های این ساختمان قدیمی به 14 بار تذكر كتبی مبنی بر ایمن نبودن این سازه قدیمی توجهی نكردند و امروز نه تنها ساختمان با خاك یكسان شده و همه دارایی ها و سرمایه های صاحبان آن از بین رفته است، بلكه جمعی از بی ادعاترین فرزندان ایران نیز زیر خروارها خاك گرفتار شده اند و سرنوشت آنها مشخص نیست.
شاید اگر برخورد قاطع مسئولان شهری با مقاومت عده ای در برابر ایمن سازی این ساختمان را شاهد بودیم،‌ عمق فاجعه تا این حد نبود.

** دومین كوآدكوپتر، مهمان ناخوانده آسمان تهران
هفته پایانی اولین ماه زمستان(روز دوشنبه 27 دی ماه) حدود ساعت 14:45 دقیقه صدای شلیك ممتد ضدهوایی در تهران دوباره همه را بهت زده كرد كه به خاطر آن مردم در هر گوشه ای از خیابان های تهران به آسمان خیره شدند تا شاید علت این شلیك ها را متوجه شوند، كوآدكوپتری در منطقه مركزی تهران(پرواز ممنوع) در حال پرواز بود كه پدافند هوایی به سمت این ریزپرنده شلیك كرد.
در نهایت مركز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ اعلام كرد كه طی تحقیق و بررسی های اولیه از سوی این مركز، صاحب وسیله پرنده «كوادكوپتر» در مركز پایتخت شناسایی و به پلیس فراخوانده شد و این كوادكوپتر از سوی یك شركت فیلمسازی برای تصویربرداری و تهیه تیزر تبلیغاتی به پرواز درآمده بود كه بررسی ها برای مشخص شدن دقیق موضوع ادامه دارد.
اگرچه در گزارش پلیس تهران بزرگ تاكید شده كه پرواز هرنوع وسیله پرنده به هر منظور(تصویربرداری، فیلمبرداری و مستندسازی)، منوط به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح قانونی است.

**بازداشت جعبه سیاه
حوزه قضایی نیز این هفته شاهد اتفاقاتی بود كه یكی از مهمترین آنها بازداشت جعبه سیاه پرونده بابك زنجانی به شمار می رود؛ دادستان تهران از دستگیری و بازجویی یك متهم در پرونده فساد نفتی خبر داد و از او به عنوان «جعبه سیاه» فعالیت های مجرمانه بابك زنجانی یاد كرد.
عباس جعفری دولت آبادی اظهاركرد: پیگیری ناجا در استرداد متهم مذكور مصداقی از همكاری دستگاه ها با دادستانی است و متهم دستگیر شده، جعبه سیاه فعالیت های مجرمانه بابك زنجانی در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانك اف.آی.آی.بی توسط متهم اصلی پرونده محسوب می شود.
پرونده فساد نفتی به بابك زنجانی مربوط می شود كه در دوران تحریم، مقادیری همچون نفت خام و میعانات گازی را از شركت نیكو (وابسته به شركت نفت ایرانی ) خریداری كرد اما بابت خرید نفت،2 میلیارد و 60 میلیون یورو به شركت نفت بدهكار شد و به همین منظور، پرونده ای در دادگاه تشكیل شد و این متهم اصلی نفتی در نهایت به مجازات اعدام و رد مال محكوم شد.

** پاسخ ایران به دعوت عربستان برای حج
روزهای پایانی دی ماه شاهد خبرهای خوب برای حج نیز بود و خبرها حاكی از رسیدن دعوت نامه از سوی عربستان برای انجام سفر معنوی حج است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسكر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران با هدف مطلع شدن طرف سعودی از محورهای مورد نظر كشورمان، به دعوتنامه وزارت حج عربستان پاسخ داد.
وی با اشاره به دعوتنامه عربستان برای برگزاری دیدارها و مذاكرات دو جانبه درخصوص حج 96 افزود: در صورت فراهم شدن مقدمات و شرایط لازم همه مصمم هستند كه حج آینده برگزار شود و به همین منظور نامه ایران توسط سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به وزیر حج عربستان ارسال و محورهای مورد نظر كشورمان به طرف سعودی منعكس شده است؛ البته امیدواریم گفت و گوها به نتیجه رسیده و زمینه برای برگزاری فریضه معنوی حج فراهم شود.

** راه اندازی هزار تخت روانپزشكی در كشور
در راستای اجرای طرح تحول سلامت و عرصه بهداشت و درمان، در روزهای پایانی دی ماه فعالیت خوبی از سوی وزارت بهداشت اما این بار برای خدمات رسانی به بیماران روانپزشكی انجام شد و یك هزار تخت جدید روانپزشكی با حضور سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در روز شنبه 25 دی ماه به صورت همزمان در سراسر كشور به بهره برداری رسید.

** 20 سال خدمت و بازنشستگی بانوان
در حوزه بانوان نیز مصوبات خوبی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید كه یكی از آنها تصویب قانون 20سال بازنشستگی زنان بدون محدودیت سنی بود.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب كردند: مردان شاغل در صورت صاحب فرزند شدن دو هفته مرخصی تشویقی بگیرند؛ براساس بند ب ماده 118 از تاریخ تصویب این قانون تمامی مردان شاغل در بخش های قوای سه گانه دولتی و عمومی غیردولتی كه صاحب فرزند می شوند از دو هفته مرخصی تشویقی برخوردار می شوند.
اجتمام**7268**1021
گزارشگر: مهناز بیرانوند**انتشار دهنده: حسین نوروزیان
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه