تحلیگر ارشد پاكستانی: تلاش احتمالی دولت جدید آمریكا علیه برجام، ثمر نخواهد داد

اسلام آباد - ایرنا - یك تحلیلگر ارشد و رئیس دانشكده مطالعات معاصر دانشگاه دفاع ملی پاكستان معتقد است هرگونه تلاش احتمالی دونالد ترامپ بعد از ورود به كاخ سفید برای ایجاد تغییراتی در برجام و یا زیر پا گذاشتن آن، نتیجه ای دربر نخواهد داشت.

'پرویز اقبال چیما' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دونالد ترامپ به تنهایی و بدون حمایت تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل، قدرت دخل و تصرف در برجام را نخواهد داشت و یك قرارداد بین المللی و ثبت شده، تنها با اقدام یك كشور خدشه دار نخواهد شد.
وی معتقد است كه دیگر قدرت های امضا كننده برجام نقش بسیار مهمی در حفظ و اجرای این توافق بین المللی ایفا می كنند و روابط خوبی با ایران دارند. علاقه مندی و نیاز اقتصادی، سیاسی، امنیتی و منطقه ای آنها به برجام و نیز تمایل آنها به گسترش روابط با ایران اجازه نخواهد داد این قدرت ها ، كوچك ترین نگاه منفی نسبت به برجام داشته باشند.
این استاد دانشگاه دفاع ملی پاكستان گفت: تمام آنچه ترامپ تا امروز و تا قبل از ورود به كاخ سفید گفته، در حد شعار است. اگرچه او سخنان تندی درباره توافق هسته ای با ایران و نیز درباره برخی دیگر از مسائل بین المللی مطرح كرده، اما نمی توان این سخنان را موضع رسمی دولت آینده آمریكا تلقی كرد.
'معتقدم دولت جدید آمریكا راهی جز ادامه راه دولت كنونی و همراهی با سایر كشورهای امضا كننده برجام در مسیر اجرای این توافق بین المللی نخواهد داشت. به هرحال نظر مشاوران و اطرافیان ترامپ هم تعیین كننده است و باید صبر كرد و دید مشاوران سیاسی وی چه راهی را پیش پای او در حوزه برجام خواهند گذاشت.
'شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یكی از معتبرترین و قدرتمندترین بخش های سازمان ملل توافق هسته ای میان ایران و اعضای گروه 1+5 را تصویب و به عنوان یك سند جهانی، ثبت كرده است. بعید است این شورای بخواهد صرفا به خاطر خواسته احتمالی یكی از اعضا در آینده، این قرارداد مهم و مصوبه بین المللی را پس بگیرد. چنین اقدامی، به شدت به جایگاه شورای امنیت و اعتبار اعضای آن ضربه خواهد زد.'
پرویز اقبال چیما گفت: اوباما به ترامپ به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریكا توصیه كرده تا برجام را حفظ كند. این نشان می دهد كه اوباما برجام را یكی از بزرگ ترین دستاوردهای هشت سال ریاست جمهوری خود می داند و آن را برای آمریكا و منافع این كشور بسیار حائز اهمیت می شمارد و مایل نیست این نقطه درخشان از كارنامه عملكرد هشت ساله او پاك شود.
این استاد دانشگاه پاكستان با بیان اینكه توصیه باراك اوباما به هرحال تاثیر چندانی در تصمیم گیری ترامپ نخواهد داشت، گفت: دونالد ترامپ به عنوان كسی كه می خواهد یك ابرقدرت را مدیریت كند، قطعا بدون اینكه خوب فكر كند و به تبعات كارهایش بیاندیشد، تصمیم نخواهد گرفت و نمی توان گفت كه هرآنچه او در دوران رقابت های انتخاباتی گفته، پایه و اساس سیاست های دولت آتی آمریكا خواهد بود.
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی

سرخط اخبار جهان