بازتاب سخنان روحانی در رسانه های پاكستان: مذاكره مجدد درباره برجام، 'هرگز'

اسلام آباد - ایرنا -سخنان دكتر 'حسن روحانی' رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز گذشته به مناسبت یكسالگی اجرای برجام، بازتاب زیادی در رسانه های مختلف پاكستان داشت و مخالفت وی با هرگونه مذاكره دوباره درخصوص برجام، تیتر اصلی بیشتر اخبار و گزارش های مربوط به سخنان روحانی در این رسانه ها بود.

روزنامه انگلیسی زبان 'دی نیوز' پاكستان در خبری با عنوان 'مذاكرات مجدد درباره برجام بی معنا است'، نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست خبری خود تاكید كرد كه اگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریكا بعد از ورود به كاخ سفید درخواست انجام مذاكرات مجدد را درباره برجام مطرح كند، هیچ شانسی برای انجام مذاكرات مجدد وجود نخواهد داشت.
این روزنامه به نقل از روحانی نوشت: 'برجام یك قرارداد تمام شده است و از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم تصویب شده و به یك سند بین المللی تبدیل شده است. این یك قرارداد چندجانبه است و مذاكره دوباره درباره آن، معنا ندارد.'
دی نیوز پاكستان همچنین نوشت: اظهارات دونالد ترامپ درباره برجام، شعار است و فكر نمی كنم بعد از ورود او به كاخ سفید ، اتفاق خاصی رخ دهد. این توافق دوجانبه نیست كه او از آن خوشش بیاد یا نه.
این روزنامه همچنین به بخش های دیگری از سخنان روحانی از جمله درباره عربستان اشاره كرد و نوشت: روحانی از عربستان هم خواست تا به تهاجم به یمن و دخالت در امور داخلی كشورها در منطقه خاتمه دهد.
دی نیوز به نقل از رئیس جمهوری ایران افزود: 'ما مشكلی در روابط دوجانبه با عربستان نداریم. مشكل ما با عربستان، درخصوص تهاجم آن به یمن و دخالت های آن در بحرین و دیگر كشورهای منطقه است.... حدود 10 كشور برای میانجی گری بین ایران و عربستان اعلام آمادگی كرده اند . این خود سعودی ها بودند كه روابط با ایران را قطع كردند درحالی ما چنین قصدی نداشتیم.
ای روزنامه پاكستانی همچنین نوشت: روحانی اظهار امیدواری كرد كه مسائل حل و فصل شوند تا صلح و ثبات در منطقه استقرار یابد. ایران قصد مداخله در امور داخلی عربستان را ندارد.
سایت اینترنتی شبكه تلویزیونی دولتی پاكستان (PTV) نیز در خبری نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران طی یك نشست خبری در تهران اعلام كرد كه هیچ مذاكره مجددی در بحث توافق هسته ای انجام نخواهد شد.
در این گزارش آمده است: رئیس جمهوری ایران تاكید كرد كه هرگونه درخواست از سوی دولت جدید آمریكا برای مذاكره مجدد در بحث هسته ای غیرقابل قبول خواهد بود.
روزنامه انگلیسی زبان نیشن هم مخالفت حسن روحانی را با انجام مذاكرات دوباره درباره برجام تیتر كرد و نوشت: رئیس جمهوری ایران در نشست مطبوعاتی به مناسبت اولین سالگرد اجرای توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی گفت: هیچ توجیهی برای مذاكره مجدد بر سر توافق هسته ای به خواسته رئیس جمهوری جدید آمریكا وجود ندارد.
وی تاكید كرد: توافق هسته ای، موضوعی تمام شده است، این توافق از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده و اكنون به یك سند جهانی تبدیل شده است.
روزنامه انگلیسی زبان اكسپرس تریبیون هم نوشت كه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته خطاب به عربستان سعودی، خواستار پایان تجاوز این كشور به یمن و پایان یافتن دخالت های سعودی در تمام منطقه شد.
وی گفت: ما مشكلی در روابط دوجانبه با عربستان نداریم بلكه مسئله ما با عربستان بر سر تجاوز این كشور به یمن و دخالت در بحرین و دیگر امورات منطقه ای است.
روزنامه بیزنس ركوردر هم در خبری نوشت: رئیس جمهوری اسلامی ایران امكان هرگونه مذاكره مجدد درخصوص توافق هسته ای را رد كرد و انجام چنین مذاكره ای را بی معنا دانست.
وی تاكید كرد: رئیس جمهوری جدید آمریكا به صورت یكجانبه قادر به لغو توافق هسته ای نیست.
سایت اینترنتی شبكه خبری سما نیوز هم در خبری نوشت به نقل از روحانی: ایران آماده ازسرگیری روابط با عربستان است البته این حركت در صورت اقدام سعودی ها برای تجدید نظر در سیاست های منطقه ای خود، قابل اجرا است.
آساق274**1723

سرخط اخبار جهان