۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۴۷
کد خبر: 82380991
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات عراق در يك نگاه/ 20 دي

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۴۷
کد خبر: 82380991
رويدادها و تحولات عراق در يك نگاه/ 20 دي

تهران - ايرنا - پاكسازي مناطق فلسطين، دوميز، السكر و البلديات موصل؛ احتمال خروج نظاميان تركيه از عراق تا يك ماه ديگر؛ وعده العبادي براي بازگشايي گذرگاه مرزي عراق با اردن؛ ورود نخست وزير اردن به بغداد براي از سرگيري مناسبات اقتصادي با عراق؛ مخالفت الحشد الشعبي با حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه صلاح الدين؛ و تحصن در بغداد؛ از خبرهاي مهم روز دوشنبه عراق است.

** نيروهاي نظامي عراق امروز محله هاي فلسطين و دوميز موصل را آزاد و در جريان عمليات آزادسازي 35 تروريست را به هلاكت رساندند.
ستاد فرماندهي عمليات 'اي نينوا ما مي آييم' با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه نيروهاي واكنش سريع وابسته به پليس فدرال توانستند محله دوميز را به طور كامل آزاد كنند و پرچم هاي عراق را بر فراز ساختمان هاي آن به اهتزاز درآورند.

** از سوي ديگر تيروهاي مشترك نظامي عراق نيز امروز دو محله ديگر به نام هاي السكر و البلديات را از كنترل گروه تروريستي داعش خارج و آزاد كردند.

** به رغم سكوت بغداد و آنكارا در خصوص زمانبندي خروج نظاميان تركيه از شمال عراق، يك عضو كميسيون امنيت و دفاع در پارلمان اين كشور گفت كه نظاميان ترك در كمتر از يك ماه آينده پادگان بعشيقه را تخليه و شمال عراق را ترك مي كنند.
عمار طعمه از حزب فضيلت اسلامي عراق امروز به سايت رسمي حزب اتحاديه ميهني كردستان عراق گفت كه مسئولان عراقي حاضر در سومين نشست شوراي عالي همكاري راهبردي بين عراق و تركيه در بغداد، كمتر از يك ماه را براي خروج نظاميان ترك از اراضي عراق تعيين كرده اند.

** حيدر العبادي بعد از پايان مذاكرات دو جانبه با همتاي اردني اش كه امروز در راس هياتي وارد بغداد شده است، گفت كه بغداد براي بازگشايي گذرگاه مرزي طريبيل بين عراق و اردن در سريع ترين زمان ممكن، مصمم است.
گذرگاه طريبيل مهم ترين گذرگاه رسمي بين عراق و اردن است كه بعد از يورش گروه تروريستي داعش در ژوئن 2014 به عراق و اشغال استان هاي نينوا، صلاح الدين و الانبار تا به امروز بسته مانده است.

** تروريست‌هاي داعشي بعد از منفجر كردن ساختمان دانشكده‌هاي دندانپزشكي، ادبيات و علوم تربيتي دانشگاه موصل، محتويات آن را به خارج منتقل كردند.
نيروهاي عراقي بعد از به كنترل در آوردن مناطق السكر و البلديات در محور شمالي شهر موصل ورود به منطقه المزارع را آغاز كردند.
اين در حالي است كه درگيري‌ها بين نيروهاي عراقي و گروه تروريستي داعش در داخل محله البلديات همچنان ادامه دارد.

** جبار علي اللعيبي وزير نفت عراق با اشاره به افزايش صادرات نفت خام به ميزان 3 ميليون و 510 هزار بشكه در بندرهاي جنوبي اين كشور طي ماه دسامبر (آذر/دي) اين ميزان صادرات نفت خام را بي سابقه و بالاترين سطح صادرات عراق توصيف كرد.
نفت صادراتي اين بنادر از ميدان هاي تحت كنترل دولت عراق در مناطق مركزي و جنوبي به دست مي آيد.

** پس از يك روز از پايان سفر دو روزه نخست وزير تركيه به عراق، نخست وزير اردن در راس هياتي متشكل از تعدادي از وزيران و فعالان اقتصادي بخش خصوصي اين كشور امروز براي از سرگيري مناسبات اقتصادي با عراق، وارد بغداد شد.
به گفته محمد حسين المومني، دو طرف اردني و عراقي در جلسات امروز راهكارهاي از سرگيري طرح هاي مشترك كه قبلا بر سر آن توافق حاصل شده است را مانند احداث طرح خط لوله نفت و گاز از بصره در جنوب عراق به بندر عقبه در جنوب اردن بررسي كردند.

** هاشم موسوي سخنگوي جنبش النجباء اعلام كرد كه نيروهاي الحشد الشعبي با اعتقاد بر اين كه نيروهاي آمريكايي از تروريست هاي داعش حمايت مي كنند، با حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه صلاح الدين مخالفت كردند.
فرماندهي عمليات مشترك (وابسته به ارتش عراق) علت حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه جبال مكحول در شمال استان صلاح الدين را آموزش نيروهاي عراقي براي مبارزه با تروريسم عنوان كرده است.

** گروهي از شهروندان عراقي، يكشنبه شب در اعتراض به اوضاع امنيتي و تشديد حملات تروريستي، در ميدان التحرير در مركز بغداد تجمع و تحصن نامحدودي را سازماندهي و كار برپايي چادرهاي تحصن را همزمان آغاز كردند.
معترضان ميدان التحرير را كه به محل تجمع ها و تظاهرات دائمي اهالي بغداد تبديل شده است، براي تحصن خود انتخاب كردند و مي گويند، در حمايت از شهروندان در برابر تهديدها و حملات تروريستي اين تحصن را سازمان داده اند و خواهان حمايت از
شهروندان در برابر حملات تروريستي هستند.

** نيروهاي مردمي عراق (الحشد الشعبي) با حمايت نيروهاي امنيتي سه گروهك تروريستي در جزيره الحوريه در شمال شرقاط در استان صلاح الدين را منهدم كردند.
اين نيروها با انتشار بيانيه اي اعلام كردند كه در جريان اين عمليات سه سركرده داعش نيز به نام هاي حميد عوده حمش، عبد الله حسين و جاسم حسين كشته شده اند.
خاورم**7074**1144
گزارش: مينا غفراني آذر* انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر

سرخط اخبار جهان