۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۲۷
کد خبر: 82374657
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات عراق در يك نگاه/ 15 دي

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۲۷
کد خبر: 82374657
رويدادها و تحولات عراق در يك نگاه/ 15 دي

تهران - ايرنا - پرچم عراق بر فراز چند منطقه ديگر در موصل؛ سقوط بالگرد عراقي؛ اعدام 4 قاضي در موصل توسط داعشي ها؛ بازگشت 90 درصد آوارگان موصل به خانه هايشان؛ و آزادي روزنامه نگار عراقي؛ از خبرهاي مهم روز چهارشنبه عراق است.

** نيروهاي عراقي اعلام كردند كه شب گذشته - سه شنبه - موفق شدند چند منطقه ديگر از جمله محله صنعتي در الكرامه موصل را آزاد كنند.
واحد رسانه اي فرماندهي مشترك عمليات آزادي موصل با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه اين نيروها همچنين بر سيلوي الكرامه و كارخانه آرد و شركت خودروهاي مرسدس تسلط يافتند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان هايش به اهتزار درآوردند.

** ارتش عراق از سقوط يك بالگرد اين كشور در شهرستان بيجي واقع در استان صلاح الدين و كشته شدن چهار سرنشين آن خبر داد.
بنا به اظهارات 'محمد الاسدي' مسئول رسانه اي عمليات استان صلاح الدين، اين بالگرد در اثر پرواز در ارتفاع پايين و برخورد با دكل برق سقوط كرد و چهار سرنشين آن شامل خلبان، كمك خلبان و دو كادر فني كشته شدند.

** عناصر گروه تروريستي داعش امروز در ادامه جنايت هاي خود در شهر موصل، ساختمان يك دادگاه را منفجر و 4 قاضي آن را اعدام كردند.
'محمد الجبوري' از فرماندهان عمليات موصل عراق گفت كه عناصر گروه تروريستي داعش ساختمان يك دادگاه تجديد نظر در استان نينوا را منفجر و پس از آن 4 قاضي را در شرايطي مبهم و بدون اعلام دليل مشخصي اعدام كردند.

** نمايندگي كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل در عراق آخرين آمار آوارگان استان نينوا را بيش از 100 هزار نفر اعلام كرد كه بنا به اعلام شوراي استان نينوا، 90 درصد آوارگان به سر خانه و كاشانه خود بازگشته اند.
'عبدالستار الحبو'عضو شوراي استان نينوا در اظهاراتي به خبرگزاري عراقي'المعلومه'
گفته است كه از ابتداي شروع عمليات موصل تاكنون 90 درصد آوارگان به سر خانه و كاشانه خود بازگشته اند.

** 'نبراس شوقي' خواهر 'افراح شوقي' خبر آزادي خواهرش را كه هفته قبل از مقابل منزلش در بغداد ربوده شده بود، تاييد كرد.
اين روزنامه نگار زن عراقي كه براي چند روزنامه و پايگاه خبري از جمله الشرق الاوسط فعاليت مي كرد، حدود يك هفته قبل توسط افراد مسلح ناشناس از مقابل منزلش در جنوب شرقي بغداد ربوده شد.

** نخست وزير عراق با تاكيد به ادامه هماهنگي و همكاري ميان عراق، روسيه، سوريه و ايران در زمينه مبارزه با تروريسم، همه كشورهاي منطقه را براي پيوستن به آن دعوت مي كند و چاره اي بجز يكپارچه كردن تلاش ها براي نابودي تروريسم نمي بيند.
حيدر العبادي در گفت وگو با روزنامه لبناني الاخبار، با اشاره به پيروزي هاي سريع و پي در پي در عمليات موصل، مي گويد: تلاش داريم تا به شهروندان و نيروهاي مسلح كمترين خسارتي وارد شود، اما متاسفانه داعش از مردم به عنوان سپر انساني استفاده مي كند و هر كسي كه دستوراتش را نپذيرد، مي كشد.

** 'پيتر كوك' سخنگوي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) اعلام كرد كه ارتش عراق تاكنون دو سوم از شرق شهر راهبردي موصل در شمال عراق را از تروريست هاي داعش بازپس گرفته و اكنون اين منطقه در كنترل دولت عراق است.
سخنگوي پنتاگون در نشست خبري ديروز (سه شنبه 14 دي/ 3 ژانويه) خود درباره وضعيت ارتش عراق در نبرد با تروريست هاي تكفيري داعش و به خصوص عمليات آزادسازي شهر موصل گفت كه دو سوم از شرق موصل اكنون در كنترل دولت عراق است و پيشروي به سوي اين شهر از جبهه هاي مختلف و الحاق آن ها به يكديگر آغاز شده است.
خاورم**7074**1010
گزارش: مينا غفراني آذر**انتشار دهنده:حسن معظمي
۰ نفر

سرخط اخبار جهان