۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۱۱
کد خبر: 82371816
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ 13 دي

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۱۱
کد خبر: 82371816
رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ 13 دي

تهران - ايرنا - بازتاب سخنان روحاني در رسانه هاي تركيه؛ داعش مسئول حمله تروريستي استانبول؛ تكذيب هرگونه اطلاع قبلي درباره حمله استانبول از سوي آمريكا؛ حمايت روسيه از تركيه در راه مبارزه با تروريسم؛ و سخنان نخست وزير تركيه مبني بر اين كه 'تسليم تروريسم نخواهند شد'؛ از خبرهاي مهم روز دوشنبه تركيه است.

** رسانه‌هاي تركيه سخنان يكشنبه شب حسن روحاني رئيس جمهوري ايران را بازتاب گسترده اي دادند.
خبرگزاري ها و شبكه خبري و برخي روزنامه ها و تارنماهاي اينترنتي اين كشور امروز مصاحبه زنده تلويزيوني رئيس جمهوري كشورمان را به طور گسترده بازتاب دادند و به انتشار بخش هاي مختلف از سخنان وي پرداختند.

** گروه تكفيري داعش حمله تروريستي بامداد يكشنبه اول ژانويه 2017 در كلوپ شبانه رينا در استانبول را برعهده گرفت.
در اين حمله يك مهاجم با اسلحه كلاشينكف به محل سالن تجمع اين كلوپ وارد شده و با خالي كردن 6 خشاب گلوله، 39 نفر را كشت و موجب زخمي شدن 65 نفر ديگر شد.
پيشتر يكي از خبرگزاري هاي خارجي اعلام كردند كه عامل اين حمله تروريستي از عناصر داعش و وابسته به گروهك 'كتائب تركستان' است.

** آمريكا گزارش هاي رسانه هاي خبري و شبكه هاي اجتماعي تركيه را درباره اطلاع سازمان امنيتي واشنگتن از خطر حمله تروريستي به باشگاه استانبول را تكذيب كرد.
سفارت آمريكا در آنكارا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه برخلاف شايعات منتشر شده در رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي، دولت آمريكا درباره تهديدهاي اماكن خاص تفريحي از جمله باشگاه رينا اطلاعي نداشته است.

** تمل كارا ملااوغلو رهبر حزب سعادت تركيه، حمله تروريستي در استانبول را كه تلفات سنگيني در پي داشت، ناشي از همكاري تركيه با روسيه و ايران براي حل بحران سوريه دانست.
بنا به اظهارات رهبر حزب اسلامگراي سعادت، وقوع اين حمله به دنبال ترور آندره كارلوف سفير روسيه در آنكارا، هم از نظر نحوه طراحي حمله و هم از نظر مكان و زمان انتخاب شده، بسيار دقت برانگيز است.

** ديميتري مدودف نخست وزير روسيه در گفت و گوي تلفني با بينالي ييلدريم نخست وزير تركيه گفت كه روسيه در مبارزه با تروريسم و منشا آن به طور جدي از تركيه حمايت مي كند.
مدودف در اين تماس تلفني با تاكيد بر همكاري و همبستگي با تركيه در مبارزه با تروريسم و بابت كشته شدن شماري از شهروندان تركيه در حمله تروريستي بامداد امروز تسليت گفت.

** بينالي ييلدريم نخست وزير تركيه گفت: ما در مبارزه با ترور مصمم هستيم و تسليم تروريسم نخواهيم شد.
وي پيش از نشست امنيتي درباره حمله تروريستي بامداد يكشنبه استانبول در گفت وگو با رسانه ها، تروريسم را درد مشترك بشريت دانست و گفت تروريسم دين و اصولي ندارد و اين پديده شوم هر جا كه باشد، محكوم است.
خاورم**7074**1144
گزارش: مينا غفراني آذر* انتشار دهنده: عليرضا جباري

سرخط اخبار جهان