۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82353790
T T
۰ نفر
شمخانی:قطعنامه شورای امنیت زمینه ساز ورود عناصر اطلاعاتی حامی تروریسم به حلب است

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: قطعنامه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل، زمینه سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی كشورهای حامی تروریسم به حلب در قالب نیروهای ناظر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی شمخانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، آزاد سازی حلب از كنترل گروه های تروریستی را دستاورد بزرگ نظامی برای ارتش سوریه و جبهه مقاومت عنوان كرد.
وی با اشاره به تلاش های گسترده كشورهای حامی تروریسم در چند ماه گذشته برای به شكست كشاندن ارتش سوریه در این عرصه افزود: تصویب قطعنامه 2328 شورای امنیت سازمان ملل متحد كه شب گذشته انجام شد، اقدامی در ادامه فعالیت های مخرب گذشته و زمینه سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی كشورهای حامی تروریسم در قالب نیروهای ناظر به حلب است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در این قطعنامه هیچ گونه نقشی برای دولت قانونی سوریه دیده نشده و به جای اولویت دادن به موضوع امداد رسانی به مردم تحت محاصره تروریست ها در سوریه تنها مسئله چگونگی خروج امن مسلحین از حلب مورد توجه قرار گرفته است.
شمخانی با اشاره به حمایت شگفت آور غرب و متحدان منطقه ای آن از تروریست های شناسنامه دار كه سابقه جنایت واقدامات ضد بشری آنها كاملا در معرض نگاه و قضاوت افكار عمومی جهانی است،گفت: این رفتارغیر قابل قبول غرب و برخی كشورهای منطقه نشان می دهد كه رویكرد بهره برداری ابزاری از تروریسم برای مقاصد سیاسی دارای ابعاد راهبردی بوده و مردم منطقه باید طی سال های آینده نیز هزینه های انسانی و اقتصادی این سیاست ها را بپردازند.
وی با تاكید بر اراده قاطع روسیه و ایران برای تداوم همكاری در مبارزه با تروریسم و پشتیبانی از دولت قانونی سوریه، افزود: روسیه هم پیمان ما در جنگ با تروریسم بوده و در این عرصه در حوزه های سیاسی و نظامی بخوبی درخشیده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: علیرغم تلاش های گسترده دشمنان برای مخدوش كردن این همكاری با درایت رهبران دو كشور، هماهنگی های فی مابین در حد بسیار بالایی بوده كه در كنار هزینه های انجام شده فرصت ها و موقعیت هایی را برای هر دو كشور ایجاد كرده است.

**ابهامات جدی در سیاست های پنهان و آشكار برخی كشورهای منطقه
شمخانی در پاسخ به سوالی در خصوص تظاهرات هدایت شده در تركیه پس از آزاد سازی حلب و همچنین ابهامات مربوط به ترور سفیر روسیه در آنكارا گفت: افزایش همگرایی و كار مشترك با كشورهای منطقه به منظور مدیریت بحران های جاری، سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران است لیكن وجود ابهامات جدی در سیاست های آشكار و پنهان برخی كشورها و مغایرت هایی كه میان گفتار و رفتار آنها وجود دارد فضای حسن نیت و مشاركت را بشدت محدود می كند.

**مذاكرات دفاعی ایران و روسیه بدون تركیه
هماهنگ كننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با سوریه و روسیه در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف نشست امروز مسئولین سیاسی ایران، روسیه و تركیه در مسكو اظهار داشت: تماسها و رایزنی های مستمر میان ایران و روسیه كه پشتیبانی كننده دولت سوریه در مبارزه با تروریسم هستند، موضوع جدیدی نیست.
شمخانی افزود: حضور تركیه در این اجلاس می تواند در فراهم شدن زمینه های لازم به منظور پایان بخشیدن به اشغال خاك سوریه توسط این كشور و تجدید نظر در سیاست های گذشته در خصوص حمایت از معارضین مسلح در سوریه موثر باشد.
وی خاطر نشان ساخت: اگرچه گفت وگو و تبادل نظر میان بازیگران اصلی در بحران سوریه می تواند دركاهش ابعاد تنش ،تاثیر گذار باشد لیكن این گونه نشست ها نباید از سوی برخی كشورها به عنوان ابزاری برای عملیات تاخیری و بازسازی توان از دست رفته برای تداوم سیاست های گذشته تلقی گردد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاكید كرد: گفت وگوهای سه جانبه فقط سیاسی است و دربخش دفاعی این گفت و گوها دوجانبه و بین روسیه و ایران است.

**حامیان تروریسم از شكست تروریست ها در حلب درس بگیرند
دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز نگرانی در خصوص برخی تلاش ها به منظور نقض حاكمیت ملی سوریه و فراهم نمودن زمینه تجزیه این كشور گفت:همانگونه كه دنیا بعد از 6 سال جنگ در سوریه متوجه تاثیر گذاری و ارجحیت راهكارهای سیاسی بر اقدامات نظامی شده است باید به این واقعیت نیز توجه نمایند كه طرف اصلی مذاكره و توافق برای دستیابی به راه حل سیاسی دولت قانونی سوریه بوده و هیچ طرفی نمی تواند به نیابت از دولت و ملت سوریه برای آینده این كشور تصمیم بگیرد.
شمخانی گفت:امیدواریم تروریست ها و حامیان آنها از شكست حلب درس گرفته و مسیر مذاكره با دمشق را انتخاب نمایند چراكه ادامه دسیسه های سیاسی و بازسازی توان نظامی برای ادامه جنگ، فرجامی به غیر از تداوم خسارت های انسانی و نابودی بیشتر زیر ساخت های حیاتی سوریه بدنبال نخواهد داشت.

**پیروزی در حلب نطقه عطفی در راه حل سیاسی بحران سوریه
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: انعكاس پیامدهای پیروزی مردم و ارتش سوریه و جبهه مقاومت در حلب و بسیج سیاسی و تبلیغاتی كه در حمایت از شكست خوردگان كه تروریست های مسلح بودند، صورت گرفت؛ حكایت از این دارد كه انتخاب نبرد حلب به عنوان یك نبرد تعیین كننده در صحنه سوریه انتخاب درستی بوده است و این امر محقق شد.
شمخانی افزود: به طور قطع این نقطه عطفی در اثبات این مدعا است كه راه حل مشكل سوریه راه حل سیاسی نیست و راه حل های نظامی بر خلاف مجریان، سربازان ،حامیان و متحدان فرا منطقه ای قادر به شكست یك ملت و اراده سیاسی یك حكومت مستقر نیست.

**قرارگاه مشترك با روسیه برای مستشاری در سوریه برای حمایت از مقاومت و دولت
وی همچنین در خصوص دیدارش با نماینده پوتین در سوریه یادآور شد: ما یك كار مشترك مفصلی با بعضی از كشورهای منطقه در موضوع مبارزه با تروریسم داریم و یك كار میدانی، دیپلماتیك و نیازمند رایزنی و مشاوره و عبور از بعضی معضلات به شكل دائم هستیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: سفر اخیر نماینده پوتین به ایران در همین چارچوب بود. ما یك قرارگاه مشترك در سوریه داریم كه كار مستشاری را با كمك روس ها انجام می دهد و به ارتش سوریه و نیروهای مقاومت كمك می كنیم.
شمخانی افزود: یك كار مشتركی با عراق، سوریه، روسیه و ایران برای مبارزه با تروریسم در بعد نظامی وجود دارد، بعضی از حوادث یا رخدادها مثل استفاده از فضای ایران برای عبور نیز در همین چارچوب تعریف شده بود.
وی ادامه داد: نماینده پوتین در امور سوریه پیشنهادات رئیس جمهوری فدراسیون روسیه را آورده بود كه مبنای بحثی شد تا با توجه به شرایط جدید حاكم شده در منطقه، در بعد میدانی اقدامات خوبی را به شكل مناسب تر و در بعد سیاسی و هماهنگی های منطقه ای با حفظ حاكمیت و تمامیت ارضی دولت سوریه، ابعاد آینده تحركات سیاسی را به توافق برسیم و اقداماتمان را هماهنگ كنیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بعضی از فرایندهای اجرایی این وضعیت امروز در مسكو در اجلاس سه كشور ایران، تركیه و روسیه دنبال می شود. همچنین یك كار مشترك در بعد نظامی مابین ما و روسیه به منظور كمك به دولت سوریه دنبال می شود.

**ترور سفیر روسیه در تركیه را محكوم می كنیم
شمخانی در پاسخ به این سوال كه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال ترور سفیر روسیه در تركیه چیست و برای حفاظت از مراكز دیپلماتیك و دیپلمات ها در تركیه چه تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران از روزهای آغازین بروز فتنه ای به نام تروریسم اسلامی ، بسترهای رشد چنین فاكتوری را در جامعه ایران از بین برد و اجازه رشد به آن نداد.
وی افزود: همیشه هر اقدام خشونت آمیز بی منطق اعم از كودتا یا ترور را در منطقه به عنوان اقدامات منفی محكوم كردیم و از همه كشورهای منطقه خواسته ایم كه این سیاست را به عنوان یك سیاست مثبت دنبال كنند. متاسفانه بعضی از كشورها كه امروز آلوده به این حوادث شدند این بستر را باید پیش از شكل گیری راكد می كردند و خمود می ساختند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه كرد: هزینه هایی كه امروز در بعضی از كشورها داده می شود، ناشی از عدم پیشگیری و جلوگیری از بروز این نوع حوادث بوده است.
شمخانی تاكید كرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران مشخص است و ما این اقدام را محكوم می كنیم و می خواهیم اجازه شكل گیری چنین فضا و مدرسه فكری كه در حقیقت كارخانه تروریسم كه به غلط به نام اسلام است،‌ ندهند و نسبت به كشورهای دیگر نیز چنین داعیه ای نداشته باشند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: متاسفانه برخی از كشورهای پیرامونی ما هم تمامیت ارضی دولت های مجاور خود را دچار خدشه كردند و هم در حمایت از تروریسم در بعضی از كشورهای آشوب زده همچون سوریه قدم های آشكار و روشنی را برداشتند كه امیدواریم بعد از حوادث داخلی خودشان و هم تحقق اراده دولت و مردم سوریه در پیروزی های پیاپی میدانی، این امر خاتمه پیدا كند.
سیام**2021**1429
خبرنگار:سجاد خسروانیان**انتشار:محسن طاهرزاده

سرخط اخبار سیاست خارجی