۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82337236
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات عراق در يك نگاه/ 17 آذر

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82337236
رويدادها و تحولات عراق در يك نگاه/ 17 آذر

تهران - ايرنا - نيروهاي عراقي همچنان در حال پيشروي؛ عراق حاضر در نشست آتي اوپك؛ تصويب بودجه سال 2017 عراق و افزايش تنش هاي سياسي ميان گروه هاي كرد؛ درخواست مقام عراقي از ژاپن براي حمايت و بازسازي كشور و العبادي به هيچ كشوري اجازه ايجاد پايگاه نظامي در عراق را نخواهد داد؛ از خبرهاي مهم روز چهارشنبه عراق است.

** ارتش و نيروهاي مردمي عراق از آغاز عمليات آزاد سازي موصل، پيشروي چشمگيري داشته و بسياري از مناطق اين استان پر اهميت را به كنترل خود درآورده اند.
منطقه 'الاعلام' در بخش شرقي شهر موصل به طور كامل از اشغال تروريست ها آزاد شده است، همچنين منطقه 'البريد' واقع در شمال شرق اين شهر، بيمارستان 'السلام' در نزديكي رود فرات كه از ميانه شهر موصل عبور و آن را به دو قسمت تقسيم مي كند.
عمليات آزادسازي موصل در 17 اكتبر (26 مهرماه) با پيام حيدر العبادي نخست وزير عراق آغاز شد.

** جبار اللعيبي وزير نفت عراق با ابراز اميدواري از تثبيت بازار جهاني نفت در نيمه نخست سال جاري ميلادي گفت كه عراق در نشست شنبه آينده اوپك و توليد كنندگان خارج اوپك شركت خواهد كرد.

** پارلمان عراق امروز بودجه بحث برانگيز 2017 ميلادي عراق را كه كارشناسان از آن به عنوان بودجه رياضتي ياد مي كنند، با نگاه كاستن از اعتماد عراق بر درآمدهاي نفت و افزايش ماليات ها به تصويب رساند.
هيثم الجبوري رئيس كميسيون مالي پارلمان عراق بعد از تصويب بودجه در پارلمان، طي يك نشست خبري در حضور ديگر اعضاي كميسيون گفت كه بودجه سال 2017 با تاكيد بر كاستن از اعتماد به درآمدهاي نفتي و توسعه طرح هاي صنعتي و فعال كردن بخش خصوصي و گسترش درآمدهاي غير نفتي به تصويب پارلمان رسيد.
گفته مي شود صادرات انحصاري نفت از اراضي كردستان عراق از طريق شركت ملي نفت عراق موسوم به 'سومو' از نكات مثبت بودجه 2017 است.

** روز گذشته قبل از تصويب تمامي بندهاي قانون بودجه عراق براي سال 2017،
اختلاف فراكسيون هاي كردي در ارتباط با بودجه اقليم كردستان در بودجه ارائه شده در مجلس به برخوردهاي لفظي دولت اقليم كردستان عراق و برخي نمايندگان كرد پارلمان عراق تبديل شد.
به نظر مي رسد با توجه به تصويب كامل اين قانون، تنش ها ميان گروه هاي كرد عراقي بالا خواهد گرفت، به طوري كه دولت اقليم كردستان عراق در واكنش به اين موضوع با صدور بيانيه اي تصويب اين بودجه در قالب بودجه اقليم كردستان عراق را در پارلمان توطئه اي خطرناك عليه اقليم كردستان دانسته و گفته است كه نمايندگان كرد پارلمان عراق دانسته يا ندانسته بخشي از توطئه اي شدند كه در جهت منافع مردم كردستان عراق نيست.

** سليم الجبوري رئيس مجلس عراق با ابراز اميدواري در مورد پايان جنگ و خشونت در كشورش، طي سخناني در سفارت ژاپن در بغداد به مناسبت عيد ملي ژاپن، خواستار برداشتن گام هاي تحول از سوي توكيو در پروژه هاي توسعه و بازسازي عراق شد و از نقش ژاپن در حمايت از عراق در دوران بحران تقدير كرد.

** حيدر العبادي نخست وزير عراق در يك كنفرانس مطبوعاتي پس از جلسه هفتگي با اعضاي دولت عراق اعلام كرد كه دولت بغداد به هيچ كشور خارجي اجازه ايجاد پايگاه نظامي در خاك عراق را نمي دهد.
العبادي گفت: عراق به نمايندگي از همه كشورهاي جهان در حال مبارزه با تروريست ها مي باشد، ولي هرگز نخواهد پذيرفت تا نيروهاي خارجي به ويژه آمريكايي ها پس از نابودي داعش در خاك عراق باقي بمانند و پايگاه نظامي بسازند.
خاورم**7074**1144
گزارش: مينا غفراني آذر*انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر