۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۴۳
کد خبر: 81987074
T T
۰ نفر
ادامه برنامه دولت برای خروج از ركود/افزایش تسهیلات خرید مسكن مزدوجین به 160 میلیون تومان

تهران- ایرنا- شورای پول و اعتبار در ادامه برنامه های دولت برای خروج از ركود، شب گذشته در آستانه سال نو شرایط خانه دار شدن مزدوجین را تسهیل كرد؛ بر این اساس تسهیلات خرید مسكن برای این قشر به یك میلیارد و 600 میلیون ریال افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، با امكان اعطای تسهیلات مسكن از محل صندوق پس انداز مسكن یكم به زوجین خانه اولی روی یك پلاك ثبتی از 800 ، 600 و 400 میلیون ریال به ترتیب یك میلیارد و 600 میلیون ریال در شهر تهران (هر یك از زوجین حداكثر 800 میلیون ریال)، یك میلیارد و 200 میلیون ریال در مراكز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر (هریك از زوجین حداكثر600 میلیون ریال) و 800 میلیون ریال در سایر مناطق شهری (هر یك از زوجین حداكثر 400 میلیون ریال) با رعایت حداكثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملك موافقت كرد.
بر اساس تبصره این مصوبه، اولویت استفاده از منابع اقساط وصولی طرح مسكن مهر برای تكمیل واحدهای نیمه تمام طرح یاشده به قوت خود باقی است.
همچنین شورای پول و اعتبار، با امكان اعطای تسهیلات مسكن به زوجین جوان از محل اوراق گواهی حق تقدم مسكن (حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز) از 600 ، 500 و 400 میلیون ریال به ترتیب یك میلیارد ریال در شهر تهران (هر یك از زوجین حداكثر 500 میلیون ریال)، 800 میلیون ریال در مراكز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر (هریك از زوجین حداكثر 400 میلیون ریال) و 600 میلیون ریال در سایر مناطق شهری (هر یك از زوجین حداكثر 300 میلیون ریال) روی یك پلاك ثبتی و با رعایت حداكثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملك موافقت كرد.
این شورا تاكید كرده است، برای كمك به ایجاد تعادل منابع و مصارف این حساب، تعیین بازه زمانی زوج های مشمول این مصوبه با اولویت زوج های جوان در اختیار بانك مسكن قرار گیرد؛ ضمن اینكه این بانك موظف شد نسبت به كاهش نرخ سود تسهیلات یاد شده (حداكثر 18.5 درصدی) متناسب با كاهش نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار اقدام كند.
در بند دیگری از مصوبه این شورا آمده است: با پرداخت تسهیلات خرید بدون سپرده به دارندگان حساب های پس انداز مسكن جوانان افتتاحی در سال های 79، 80 و 81 به میزان 100 درصد تسهیلات با سپرده متعلقه به حساب و مشروط به عدم تجاوز مجموع تسهیلات از سقف های اعلامی بانك مركزی ( تهران، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و مراكز استان، سایر شهرها به ترتیب 600 ، 500 و 400 میلیون ریال) و در بازه زمانی حداكثر یك ساله برای طرح فوق با رعایت حداكثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملك موافقت به عمل آمد.
همچنین با مجوز اعطای تسهیلات خرید مسكن بدون سپرده به بانك مسكن، مشابه با مجوزهای صادره به سایر بانك های تجاری (600 ، 500 و 400 میلیون ریال به ترتیب در شهرهای تهران، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و مراكز استان، سایر شهرها) موافقت شد. ضمن اینكه تلفیق تسهیلات خرید مسكن بدون سپرده با سایر تسهیلات تعهدی بانك ( به جر بند سوم) امكان پذیر نیست.
شورای پول و اعتبار همچنین با درخواست بانك مسكن مبنی بر پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسكن یكم در بافت های فرسوده، بدون الزام به رعایت شرایط و ضوابط تعیین شده برای گیرنده تسهیلات (شرط خانه اولی)، مشروط به تعلق صرفاً یك فقره تسهیلات بر واحد خریداری شده در بافت فرسوده (یا از محل صندوق پس انداز مسكن یكم و یا تسهیلات ساخت بافت فرسوده در مرحله فروش اقساطی) به خریدار ( بدون الزام به خانه اولی بودن ) و با رعایت حداكثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملك موافقت كرد.
البته در حالی دولتمردان شب گذشته برای بازگشت رونق اقتصادی در آستانه شب عید میزان تسهیلات مسكن را افزایش دادند كه فعالان بخش مسكن معتقدند، دیگر زمان آن رسیده كه مسكن به عنوان پیشران اقتصاد از ركود خارج شود.
بخش مسكن به عنوان یكی از بازارهای مهم اقتصادی حدود سه سال است كه درگیر ركود بوده و آثار آن در همه بخش‌های خرید وفروش و ساخت و ساز دیده می‌شود. با این حال، آمار منتشر شده از سوی بانك مركزی نشان می دهد كه میزان خرید و فروش در تهران افزایش یافته و بازگشت رونق دوباره به بخش مسكن را نوید می دهد.
رئیس جمهوری سال گذشته در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از ركود گفت كرد كه برای خروج از شرایط فعلی نیاز به لوكوموتیوهایی داریم به عنوان پیشران كه امیدواریم حركت كند و زنجیره پشت سر خودشان را بكشانند و بتوانند حركت در بخش‌های مختلف به وجود بیاورند.
عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی همواره بر این موضوع تاكید دارد كه بخش مسكن به عنوان پیشران اقتصادی، یكی از بازارهایی است كه می‌تواند كل اقتصاد را از ركود خارج كند؛ به همین دلیل بهترین راهكار برای خروج از اقتصاد از ركود، خارج كردن مسكن از ركود است.
به گفته كارشناسان، بازار مسكن به طور مستقیم با 150 شغل ارتباط دارد و می‌تواند صنایع زیادی را از ركود خارج كند، از بازارهایی است كه سهم عمده‌ای در خروج از ركود اقتصادی دارد. برهمین اساس، به همین دلیل متولیان این بخش معتقدند كه دیگر وقت آن است كه اقداماتی برای تحرك این بازار انجام شود.
در حدود سه سال گذشته، صنایع مصالح ساختمانی یكی از بازارهایی بوده كه تحت تاثیر مستقیم ركود قرار گرفته و فروش آنها به شدت كاهش یافته است، همچنین كارگران ساختمانی كه از این محل كسب درآمد می كنند نیز گروه دیگری هستند كه از ركود بخش مسكن، زیان دیده اند.
از سوی دیگر، تولیدكنندگان مسكن تحت تاثیر این ركود، با مشكل مواجه شده اند به طوری كه حجم زیادی از ساختمان‌های ساخته شده از سوی انبوه سازان به فروش نرسیده و متقاضیان تمایلی به بازار نشان نمی دهند.
بر این اساس، انتظار می رود با اجرای تصمیم های اتخاذ شده در دولت یازدهم از جمله مصوبه شب گذشته شورای پول واعتبار، رونق به بخش مسكن بازگردد تا آثار مثبت آن را بر رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) كشور شاهد باشیم.
اقتصام** 9141 ** 2023
۰ نفر