۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81663082
T T
۰ نفر
كل وحشي در خوي پس از مداوا به دامان طبيعت بازگشت

اروميه ـ ايرنا ـ فرمانده يگان حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: يك راس كل وحشي يكساله و زخمي كه هفته پيش در يك منزل روستايي در مظفرآباد شهرستان خوي مشاهده شده بود، بعد از تيمار در دامان طبيعت منطقه رهاسازي شد.

محمد خليلي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اساس گزارشهاي رسيده از طرف دوستداران محيط زيست مبني بر وجود يك راس كل زخمي در منزلي در روستاي مظفرآباد در منطقه حفاظت شده مراكان خوي، ماموران يگان حفاظت محيط زيست اين شهرستان اقدام به بازرسي از منزل فرد مورد نظر كردند.

وي اظهار كرد: طي اخذ دستور بازرسي منزل با همكاري عوامل انتظامي پاسگاه ايواوغلي ، ماموران به محل مورد نظر عزيمت و در بازرسي از منزل فرد مورد نظر يك راس كل وحشي كه از ناحيه گردن و ران توسط سگها زخمي شده بود ، كشف كردند.

خليلي اضافه كرد: محيط بانان پس از كشف ، حيوان را جهت مداوا به سرمحيط باني مراكان انتقال و مدت يك هفته به تيمار آن همت كردند كه بعد از بهبود ، كل وحشي در زيستگاه خود در مراكان رهاسازي شد.

وي اضافه كرد: در منطقۀ حفاظت شده مراكان ، تعداد زيادي آغل وجود دارد كه تعداد سگ هاي نگهبان آنها بيش از مجاز افزايش يافته است.

فرمانده يگان حفاظت اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: ازدياد سگهاي گله علاوه بر ناامني منطقه براي حيات وحش ، موجب بروز تعارض هايي مانند كشته شدن حيوانات توسط سگ ها مي شود كه با عوامل خاطي و چوپانان مورد نظر برخورد قانوني به عمل مي آيد.

خليلي اظهار كرد: هم اكنون فصل زاد و ولد حيات وحش در منطقه مراكان خوي بوده و بايد مردم محلي در حفاظت از بره هاي تازه متولد شده و حيات وحش با ماموران محيط زيست همكاري كنند.

به گزارش ايرنا ، منطقه حفاظت شده مراكان به علت دارا بودن زيستگاه هاي مختلف از تنوع گونه هاي جانوري برخوردار بوده و با تاثيرپذيري از محيط اطراف خود و به دليل داشتن ارتفاعات ، صخره ها ، دشت ها و تپه ماهورهاي متعدد با پوشش گياهي متنوع استپي ، به صورت يك مجموعه ارزشمند از حيات جانوري در شمال غرب كشور در آمده است.

جمعيت قوچ و ميش ارمني ، كل و بز در منطقه حفاظت شده مراكان خوي سال گذشته نسبت به سالهاي قبل با 33 درصد افزايش به بيش از چهار هزار و 403 راس رسيد كه هم اكنون نيز در اين منطقه زيست مي كنند.

7125/1905/1772
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه