رییس جمهوری: هدف نهایی دولت بهبود كیفیت زندگی مردم است

اهواز- ایرنا- رییس جمهوری تصریح كرد كه هدف نهایی دولت بهبود كیفیت زندگی مردم از لحاظ مادی و معنوی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در جریان دومین روز از سفر به استان خوزستان در نشست بررسی ظرفیت های توسعه این استان افزود: ما می خواهیم و آخرین هدف ما این است كه زندگی مردم از لحاظ مادی و معنوی كیفیت یابد و برای این كار به همه جوانب توجه كنیم.

روحانی افزود: در بخش هایی را كه به عهده دولت است، كارمان را آغاز كرده ایم؛ ما معتقدیم قدم های مهمی برداشته ایم كه البته قضاوت با مردم است.

رییس دولت تدبیر وامید اظهار داشت: برخی می گفتند چرا شما تا این حد به سیاست خارجی اهمیت می دهید، باید بگویم ما به سیاست خارجی اهمیت نمی دهیم ما به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران اهمیت می دهیم.

روحانی ادامه داد: منافع ملی كشور گاهی در گرو فعال شدن سیاست خارجی و گاهی سیاست اقتصادی و یا بخش های دیگر است. توسعه یكجانبه امكان پذیر نیست، ما در همه بخش ها باید به طور متوازن و حساب شده توسعه یابیم.



** فاجعه زیست محیطی تمام آثار سرمایه گذاری را از بین می برد

رییس جمهوری توضیح داد: دیدید كه در این سال ها مساله محیط زیست را مراعات نكردیم و امروز به چه مصیبتی گرفتار شده ایم.

روحانی با بیان اینكه در شرایط ویژه ای قرار داریم، افزود: امروز شرایط دریاچه ارومیه ، زاینده رود و كارون را نمی توان تحمل كرد، مگر می توان به محیط زیست بی توجه بود؟

به گفته رییس جمهوری هنگامی كه فاجعه زیست محیطی رخ می دهد، تمام آثار سرمایه گذاری از بین می رود.

روحانی ادامه داد: اگر نتوانیم مشكلات زیست محیطی مردم را حل كنیم آخر كار به دنبال چه هستیم؟ اگر همه چیز در حوزه صنعت، كشاورزی و سایر بخش ها را دارا باشیم اما هوای سالم نداشته باشیم، می خواهیم چه كار كنیم؟



** توافق ژنو گامی مهم در ارتقا جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری این نكته كه ما در سیاست خارجی یك گام برداشته و شرایط را مناسب تر كرده است، اظهار داشت: چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی و عملیاتی می شود و این گام نخست در سیاست خارجی است.

روحانی اضافه كرد: به اعتقاد من این قدم هم در سیاست خارجی، هم در امنیت ملی، هم اقتصاد و هم در جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و سطح جهان است.

رییس جمهوری با طرح این سوال كه از توافق ژنو چه كسانی در منطقه و دنیا ناراحت شدند و فریاد زدند، گفت: چرا رژیم صهیونیستی از توافق ژنو عصبانی و ناراحت است و هنوز هم ادامه دارد؟

روحانی ادامه داد: البته برخی انتقاد می كنند كه نقد سالم اشكالی ندارد اما باید اهمیت این مساله را مورد توجه قرار دهیم.

رییس دولت یازدهم اظهار كرد: تمام دوستان ما در منطقه و جهان بر این نكته تاكید دارند و با من صحبت كرده یا پیام دادند كه این توافق تا چه حد برای منطقه، دوستان ما و دنیا اهمیت داشته است.

روحانی توافق ژنو را كاری بسیار بزرگ توصیف كرد و گفت: البته دولت هركاری می كند با حمایت مردم و هدایت رهبری نظام و عنایت خداوند است.



** بازار با ثبات و آرام است

رییس جمهوری ادامه داد: دولت در زمینه اینكه بازار آرام باشد تمام تلاش خود را به كار گرفته است. البته بیش از آن خود مردم خوبمان هستند كه این بازار نسبتا با ثبات را ایجاد كرده اند.

روحانی با اشاره به این امیدی كه در سراسر كشور به وجود آمده، گفت: ما امید و تدبیر را از ملت می گیریم.

رییس جمهوری با اشاره به اینكه انجمن های تخصصی صنفی و مردم نهاد باید فعال باشند، گفت: صنعت، صادرات، واردات، خدمات و كشاورزی را مردم بهتر بلد هستند.

روحانی در مورد تصدی گری دولت هم گفت: هرچه تصدی دولت در امور كاهش یابد به نفع كشور است.



**هیچ كسی غیر از دولت نمی تواند در مسایل سیاست خارجی مداخله كند

رییس جمهوری با بیان اینكه مگر دولت می تواند همه كارها را انجام دهد، گفت: دولت باید زمینه سازی كند و تغییرات لازم را فراهم كند.

اما برخی كارها و تصدی گری ها بر عهده دولت است، به عنوان مثال در این كشور سیاست خارجی كار دولت است.

رییس جمهوری اضافه كرد: دولت در چارچوب سیاست های كلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه سیاست خارجی تصمیم گیری می كند وهیچ كسی نمی تواند مداخله كند واین شدنی نیست، این وظیفه دولت است.

روحانی افزود: رییس جمهوری وزیر امور خارجه و هیات وزیران تصمیم می گیرد و عمل می كند ما لحظه به لحظه در سیاست خارجی تصمیم می گیریم.

رییس جمهوری هم چنین به مثال دیگری از كارهای برعهده دولت اشاره كرد و گفت: البته نیروهای مسلح كه تحت فرماندهی رهبری هستند، نقش بسیار بزرگی در این زمینه دارند اما رییس شورای عالی امنیت ملی رییس جمهوری است.

روحانی با بیان اینكه امنیت به معنای عام كلمه وظیفه دولت و حكومت است، اظهار كرد: دولت متصدی مواردی است كه ضرورت دارد، بقیه امور به عهده مردم است.

وی با تاكید بر ایجاد تسهیلات لازم برای فعالیت اقتصادی در بخش سیاست خارجی افزود: ما در مدت 5 ماه گام های موثری برداشتیم و زمینه آرامش اقتصادی، ثبات داخلی و زیر بنایی را فراهم كردیم.

سیام(3)9012*1429 /1449**1535