تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
مسئول خانه فرهنگ ایران در دهلی زبان فارسی عمده ترین ابزار ارتباطی و معنوی بین ایران و هندوستان است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/11 فرهنگی.مصاحبه .هندوستان سید عبدالحمید ضیایی مسئول خانه فرهنگ ایران در دهلی نو، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ,NDTV ضمن تشریح برنامه های رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی نو گفت: زبان فارسی، عمده ترین ابزار ارتباطی و تعامل معنوی میان دو کشور است.
به گزارش ایرنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وی در این مصاحبه با اشاره به پیشینه درخشان روابط ایران و هند افزود: عمر مناسبات فرهنگی دو کشور ایران و هندوستان به سه هزار ساله می رسد.
وی همچنین 800 سال سابقه زبان فارسی به عنوان زبان درباری و دیوانی هند را، مهمترین پشتوانه و دلیل لزوم تقویت روابط بین دو کشور در عصر حاضر عنوان کرد.
ضیایی درباره اهمیت زبان فارسی برای مردم هندوستان، اظهار داشت: بخش عظیمی از تاریخ هند دوره میانه به زبان فارسی نگاشته شده و فهم و درک این تاریخ 800 سال، بدون اشراف و احاطه به زبان فارسی، ممکن نیست.
وی درک زبان فارسی را برای مردم هندوستان، یک نیاز بنیادین دانست و گفت: دپارتمانهای تاریخ و متخصصان دانش نسخه شناسی، به ضرورت این موضوع وقوف کامل دارند.
ضیایی ادامه داد: امید است که با برنامه های منظم و فعالیت های فرهنگی مشترک، خانه فرهنگی ایران و کشور هندوستان، بتوان گوشه های پنهان تاریخ و فرهنگ این کشور را در دوره سلطنت و ادوار استیلای زبان فارسی شناسایی کرد مسئول خانه فرهنگ ایران در کشور هندوستان، ضمن سپاسگزاری از شبکه ,NDTV و تشریح موقعیت و جایگاه سینمای ایران در جهان، آمادگی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو را برای همکاری با رسانه های کشور هند اعلام کرد و خواستار توجه بیشتر شبکه های تلویزیونی به فیلم های سینمایی و مستند ایرانی و استفاده از تولیدات فرهنگی کشورمان در شبکه های مختلف و رسانه های تصویری کشور هند شد.
شماره 054 ساعت 16:50 تمام