تهران- ایرنا- سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت جمشید سماواتیان، نقاش نوگرای پیشکسوت، نوشت: این نقاش نوگرا در آثارش به هنرهای سنتی بومی و ملی توجه داشت و با نگاهی نو به هنرهای سنتی و پیشینه هنری ایران می‌پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای درگذشت جمشید سماواتیان نوشته است: جمشید سماواتیان از نقاشان نوگرا در آثارش به هنرهای سنتی بومی و ملی توجه داشت و با نگاهی نو به هنرهای سنتی و پیشینه هنری ایران می‌پرداخت. سماواتیان از معدود شاگردان استاد علی محمد حیدریان بود که در فعالیت هنری خود سعی داشت مسیر استادش را تداوم دهد.

سماواتیان گرچه سال‌های زیادی گوشه نشینی اختیار کرد و کمتر در برنامه‌ها و رویدادهای هنری حضور داشت اما فعالیت‌های هنری خود را در مسیر استادانش ادامه داد.

درگذشت این هنرمند پیشکسوت را تسلیت می گویم و برای زنده یاد سماواتیان رحمت الهی را مسئلت دارم.

جمشید سماواتیان نقاش پیشکسوت نوگرا صبح جمعه ۲۳ مهرماه بر اثر بیماری کرونا در سن ۸۳ سالگی در خانه خود درگذشت.

وی از چهره‌های نسل دوم نقاشان نوگرای ایران، در دانشکده هنرهای زیبای تهران هنرآموزی کرد و هم‌دوره هنرمندانی، چون علی‌اکبر صادقی، رویین پاکباز و عباس کیارستمی بود. سماواتیان متأثر از هنرهای سنتی و دیوارنگاره‌های عصر صفوی زادگاهش اصفهان به خلق آثاری پرداخته که یادآور و نشان‌دهنده گذر زمان و تخریبی است که بر هنرهای سنتی ایران رفته است.

سماواتیان با تسلط بی‌نظیر بر انواع ابزارها و تکنیک‌های غیرمتعارف، به احیای هنر گذشته ایرانی با نگاهی نو و بن‌مایه‌های انتزاعی پرداخته است. این هنرمند در نقاشی‌های خود از موادی چون خاک، گل، گچ، مواد ترکیبی، ورق‌های طلا و نقره همراه با شیوه‌های مختلف پتینه‌کاری بهره می‌گرفت تا فرسودگی، ریختگی و ترک‌ها را به نمایش بگذارد.

به اعتقاد کارشناسان و اساتید حوزه نقاشی، ‌همین استفاده از مواد غیرمتعارف به آثار او خصوصیتی معاصر بخشیده بود.