قم-ایرنا- نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی، عصر یکشنبه با قرائت پیام آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی از مراجع تقلید و با حضور جمعی از مسئولان حوزوی در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه برگزار شد.

به گزارش یکشنبه  شب مرکز خبر حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این همایش بیان کرد: هوش مصنوعی یک‌رشته و فناوری فرارشته ای، فرا بخشی و فرا فناوری است و جهان بشریت به دنبال این است که استدلالات انسانی که در اعماق ذهن او آمده را ماشینی کند تا افراد مختلف در نقاط و شرایط متفاوت بتوانند از آنها استفاده ببرند.

آیت‌الله علی‌رضا اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در دور جدید مدیریتی بیش از ۱۰۰ پروژه و طرح را که مورد تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه بوده، پیگیری و اجرا کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: راهبردی که مأمون خلیفه عباسی در مواجهه با امام رضا (ع) به کار گرفت هضم امامت در دستگاه خلافت عباسی بود.

وی اضافه کرد: این راهبرد خیلی پیچیده‌تر از چند طرح و توطئه‌ای بود که در دهه‌های قبل از آن از سوی دستگاه خلافت برای مقابله با ائمه اطهار اجرایی می‌شد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نیز در ادامه ابراز کرد: درسه دهه گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در باب فناوری دیجیتال در حوزه آغازشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین بهرامی بیان کرد: ابزارهای دیجیتالی متنوعی برای استفاده طلاب و اساتید حوزه در طول سه دهه گذشته تولیدشده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از صدها هزار متخصص و پژوهشگر داخل و خارج حوزه علمیه و همین‌طور داخل و خارج از کشور در حال استفاده از محصولات تولیدی مرکز نور هستند و از طریق سامانه نورمگز به آنها دسترسی دارند.

دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی در علوم اسلامی نیز در بخشی از این مراسم، یادآور شد: هوش مصنوعی به معنای توانایی ماشین و رایانه برای حل مسائل پیچیده است.

بهروز مینایی اظهار داشت: هدف این است که در هوش مصنوعی ماشینی حسگر تولید شود که با استفاده از یک منبع علم خواسته‌های مورد انتظار را به عمل آورد.

وی افزود:چالش‌ها و فرصت‌هایی که هوش مصنوعی برای حوزه علمیه ایجاد می‌کند و  حدومرز استفاده حوزه از این ابزار از  هدف‌های دیگر برگزاری این همایش ملی بوده است.

وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند یک سلاح بسیار قوی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا در کمترین زمان بیشتری تولید علم و دانش را داشته باشند.

گفتنی است در ابتدای این همایش پیام آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی از مراجع تقلید در استفاده از هوش مصنوعی در علوم اسلامی قرائت شد.

در این همایش از دو کتاب «مجموعه مقالات همایش» و «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» و نیز از موتور جستجوگر «جُهد»، فضای ابری«سحاب» به جهت بار گزاری، ذخیره و به اشتراک گذاشتن مقالات علمی محققان و نرم‌افزار فیش‌نویسی و یادداشت‌برداری «تحریر» که دستاوردهای پروژه‌ ای  کلان با عنوان «نجف» هستند، رونمایی شد.

در پایان از فعالین حوزه علمیه در عرصه فناوری هوش مصنوعی نیز تجلیل به عمل آمد.