خمین - ایرنا - سایه سنگین تحریم‌ این روزها بر سر اقتصاد و تولید داخل سنگینی می‌کند اما با سربلندی می‌توان تحقق شعار « جهش تولید» را در تار و پود نخستین واحد تولید الیاف شیشه کشور در شهرستان دلیجان حس کرد.

نامگذاری هوشمندانه امسال توسط رهبر معظم انقلاب به سال «جهش تولید»، حرکت‌های مهم و تحول جامعه را در سال کنونی جهت‌دهی کرده است و حتی سایه سنگین کرونا نیز نتوانسته اراده فعالان اقتصادی برای تحقق جهش تولید را تضعیف کند.
رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر با نامگذاری اقتصادی سال‌ها، بارها بر اهمیت قوی شدن بنیه کشور با پیشرفت اقتصادی تاکید کرده‌اند و در دو سال اخیر نیز نامگذاری سال را به تولید مزین کرده‌اند که سال ۹۸ به نام رونق تولید و سال ۹۹ نیز جهش تولید نامگذاری شده است.
مجتمع تولیدی الیاف شیشه یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی، صادراتی استان مرکزی و کشور، مشتمل بر چندین واحد تولیدی با  ظرفیت بالا و شیفت کاری تمام وقت در شهرستان دلیجان است
این مجتمع با اشتغالزایی مستقیم برای بیش از یک‌هزار نفر در شهر دلیجان  نقش مهمی را در عرصه اشتغالزایی و  توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند.
این مجتمع تولیدی با عنایت به بهره‌مندی از متخصصان خبره و تکنولوژی مدرن، خود را به‌عنوان پیشرو در تولید الیاف کاتن تایپ با استحکام بالا، الیاف هالو کانجوگیت و ساده و الیاف سالید در رنگ‌های مختلف و تیشو الیاف شیشه در ایران معرفی کرده است.
این واحد تولیدی، صنعتی یکی از بزرگترین تولید کننده‌های الیاف پلی استر با مواد اولیه چیپس پتروشیمی و پرک بطری‌های پلی اتیلن ترفتالات با تولید روزانه ۲۰۰ تن در ایران است. 
عمده مصرف محصولات تولیدی این شرکت در صنایع ریسندگی- بافندگی تاری- پودی و کشباف، بافندگی حلقوی، صنایع بی بافت، صنایع خواب، تزئینات خانگی، فرش و موکت، ایزوگام و لایی است.
راه اندازی واحد تولیدی الیاف شیشه در شهرستان دلیجان همزمان به هفته دولت لبیک، مسئولان استان مرکزی، سرمایه گذاران و کارگران این واحد به سخنان مقام معظم رهبری است.
الیاف شیشه از مهم ترین الیاف مورد استفاده در ساخت سازه‌های مختلف کامپوزیتی است که ویژگی های مکانیکی و قیمت مناسب آن، باعث شده تا در مقایسه با الیاف گوناگون کربن، آرامید و بازالت که کاربری آن ها محدود به کاربردهای بسیار ویژه است، بیشترین میزان مصرف را دارد.

به نقل از دو ماهنامه صنعت کامپوزیت، پیش‌بینی می شود که بازار جهانی الیاف شیشه از ۸٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۱۷٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.

الیاف شیشه متداول‌ترین ماده تقویت کننده در کامپوزیت‌ها در جهان است و بیش از ۹۰ درصد سهم ماده تقویت کننده در پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف را تشکیل می دهد.

الیاف شیشه با ویژگی هایی مانند وزن کم، استحکام بالا و مقاومت ضربه در کاربردهای مختلف نظیر ساخت و ساز، حمل و نقل و توربین های بادی استفاده می شود.

بر همین اساس مصرف جهانی الیاف شیشه، رشد مداومی را تجربه می‌کند، به نحوی که نرخ رشد سالانه آن ۷٫۵ درصد طی سال های ۲۰۲۴-۲۰۱۶ پیش بینی شده است.

در حال حاضر چین، بزرگ ترین تولید کننده الیاف شیشه در جهان است و بیش از ۵۰% سهم تولید جهانی را در اختیار دارد و حمایت دولت چین از این صنعت باعث شده که این کشور بتواند الیاف شیشه خود را با قیمت مناسب به اروپا و آمریکا صادر کند.

رئیس هیات مدیره این مجتمع تولیدی معتقد است: در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال « جهش تولید» نامگذاری شده با اقدامات انجام گرفته و به یاری خداوند نخستین واحد تولیدی پارچه الیاف شیشه کشور در این شهرستان بهره‌برداری شد.
« بهروز محمدی» ادامه داد: این واحد تولیدی با ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و یک میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی دایر شده است.
وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های جهش تولید، اشتغالزایی است، افزود: واحد تولیدی پارچه الیاف شیشه‌ای برای ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد کرده است.
رئیس هیات مدیره این مجتمع صنعتی اظهار داشت: با رفع موانع تحقق اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از علم و فناوری نوین در این کارخانه و استفاده از نیروهای بومی، شعار مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل محقق شد.

محمدی توضیح داد: الیاف شیشه مهمترین تقویت‌کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت است و انواع مختلفی از آن به صورت تجاری وجود دارند ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت است و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است.

وی مهمترین ویژگی‌های این الیاف را مقاومت کششی بالا،  وزن کم و  قیمت کمتر نسبت به الیاف کربن در بازارهای جهانی بیان کرد و ادامه داد: از این الیاف در صنعت ساختمان به منظور پوشش‌های حفاظتی و مقاوم سازی المان‌های مختلف سازه‌ای استفاده زیادی می‌شود.

صرفه جویی ارزی یک میلیون دلاری/ صنعتی که کشور را از واردات الیاف شیشه بی نیاز می‌کند


استاندار مرکزی با بیان اینکه واحد تولیدی الیاف شیشه در شهرستان دلیجان برای کشور صرفه جویی یک و نیم دلاری ارز دارد، گفت: ظرفیت تولید سالیانه این واحد یک‌هزار و ۵۰۰ تن است.
سید علی آقازاده با اشاره به اینکه این واحد کشور را از واردات پارچه الیاف شیشه‌ بی نیاز می‌کند، افزود: تولید این محصول یک موفقیت بزرگ صنعتی در شرایط تحریم است.
وی بیان کرد: در برنامه ریزی‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی نباید به اتفاقاتی که در آمریکا رخ می‌دهد امیدوار باشیم بلکه باید به توان داخلی توجه کنیم.
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر دور زدن خود تحریم‌ها گفت: با توجه به تحریم‌های دشمنان بر ضد ملت ایران، در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی نیاز است خودتحریمی ها را هم دور بزنیم.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان پیشقراولان جبهه مقابله با تحریم‌ها هستند، از این رو باید گام های موثری در راستای رفع موانع موجود بر سر راه آنها برداشته شود.
نماینده مردم دلیجان و محلات اظهار داشت: در سال پایانی دولت باید قوه مجریه را همراهی کرد و در سال جهش تولید چرخ تولید را با سرعت بیشتری به حرکت در آورد.
شهرستان دلیجان در جنوب استان مرکزی با ۵۰ هزار نفر جمعیت، ۴۰۰ واحد صنعتی در چهار شهرک و ناحیه صنعتی دارد.