چابهار- ایرنا- گل فشان كنارك علاوه بر جذابیت گردشگری به گفته كارشناسان و افراد محلی گل آن به دلیل وجود مواد معدنی و آلی برای بهبود و درمان بیماریهای پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان كمر درد و تنگی عضلانی بسیار موثر و مفید است.

به گزارش ایرنا بررسی های كارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان می دهد كه در محدوده شهرستان های چابهار و كنارك حدودا 6 پدیده گِل افشان وجود دارد كه مهمترین آن در حدود 90 كیلومتری غرب بندر كنارك و در دشت كهیر نرسیده به روستا و بندر صیادی «تنگ» كه در اصطلاح محلی به آن «تنك» نیز گفته می شود و 30 كیلومتری روستای كهیر واقع شده است.
گِل فِشان روستای تنگ از توابع شهرستان ساحلی كنارك در سواحل مكران جاذبه ای دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی و مناسب برای بهبود بیماری های پوستی، ساخت سفال، صنایع دستی و اسباب بازی كودكان است.
گردشگران داخلی و خارجی پس از بازدید، تفریح و حمام گِل با صورتی گلی و خندان از كوه گل افشان پایین می آیند و لحظاتی خوش را برای خود رقم می زنند.
فعالیت ناگهانی گل فشان در طول سال در نوع خود بی نظیر است و پرتاب گل همراه با غرش مهیب و بوی خاك و بخار و جاری شدن گل مانند چشمه آب گرم از مهمترین شاخصه های این اثر طبیعی است كه سبب شگفتی مردم، مسافران و بازدید كنندگان می شود.
برخی معتقدند گل‌ فشان پدیده ‌ای مرتبط با فعالیت‌های آتش‌ فشانی است، اما اغلب دانشمندان معتقدند این پدیده خاستگاه غیر آتشفشانی دارد.
مهدی بلوچی یكی از اهالی روستای تنك كنارك به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گردشگران و افراد محلی از دیرباز از گل این گل فشان برای بیماری های پوستی و به ویژه كمردرد استفاده می كنند.
كمال میرزایی یكی از شهروندان كنارك نیز گفت: بارها گردشگران و مردم روستاهای اطراف از گل این پدیده برای درمان دردهای مفصلی و ساخت اشیا بازی كودكان و خردسالان استفاده می كنند.
یكی از گردشگران بازدید كننده از این گل فشان گفت: پدیده گل فشان بسیار زیبا و دیدنی و آنگونه كه افراد محلی می گویند گل آن دارای خواص درمانی است اما متاسفانه تاكنون اطلاع رسانی لازم در سطح ملی و جهانی انجام نشده است.
سعید سعادتمند افزود: یكی دیگر از عمده مشكلات این اثر طبیعی نبود زیرساختهای لازم مانند جاده مناسب، تابلوهای راهنما، مركز ارائه خدمات از جمله آب و غذا، سایه بان و حمام یا حداقل حوضچه آب برای افرادی كه از داخل گل فشان خارج می شوند، است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و كنارك گفت: گل فشان كنارك در قسمت مركزی ناحیه كرانه بلوچستان واقع شده و به ناپَگ (ناف زمین) موسوم است.
عبدالحمید بلوچزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سواحل مكران علاوه بر گل فشان ها، جاذبه های زیادی برای گردشگران دارد و زیبایی آن برای مسافران جذاب و به یادماندنی است.
وی گفت: منشا تشكیل گل‌ فشان‌ها در سواحل همجوار دریای عمان، فشار حاصله از حركت صفحه اقیانوسی دریای عمان است.
وی ادامه داد: به دلیل وجود مواد معدنی و آلی در گل حاصل از گل فشان كنارك برای بهبود و درمان بسیاری از بیماریهای پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد كمر و تنگی عضلانی موثر و مفید است.
وی با بیان اینكه گل فشان روستای تنگ در زمینی مسطح و بر روی سه تپه كوچك به ارتفاع حدود 30 متر قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: گل حاصل از گل فشان حالت چسبندگی دارد و زود صفت می شود بر این اساس خیلی ها از آن برای تهیه كوزه، سفال و اسباب بازی كودكان استفاده می كنند.
وی با بیان اینكه گل فشان بر اثر عوامل مهم مورفولوژیكی به وجود آمده و بیانگر فعالیت های تكنونیكی منطقه است، اظهار داشت: گل خروجی از این كوه به رنگ خاكستری فشرده است كه معمولا در فصل بادهای مونسون فعالیت آن بیشتر به چشم می آید.
وی تصریح كرد: گل ‌فشان یكی از عوارض زمین‌ شناسی است كه از یك یا چند دهانه آتشفشانی تشكیل شده و بطور مداوم گل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن رویهم، كم ‌كم مخروطهای كوچك و بزرگی را تشكیل می‌ دهند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چابهار و كنارك گفت: گِل فِشان پدیده ای طبیعی است كه طی آن گل ولای از زیر زمین به شكل چشمه وار به سطح زمین می رسد و شكل ماهوری بخود می گیرد.
بلوچزاده ادامه داد: گل فشان یكی از عوارض ژئومورفولوژی و زمین شناسی است كه از یك یا چند دهانه آتشفشانی تشكیل شده و بطور مداوم گل سردی ازآن به خارج پرتاب و روان شده فشارهای زمین ساختی باعث پیدایش گل فشانها شده اند.
وی افزود: این گل فشانها دارای روانه های گلی سرد هستند.
به گزارش ایرنا شهرستان های ساحلی چابهار و كنارك در همجواری آب های اقیانوسی و به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران بیش از 420 جاذبه كم نظیر طبیعی، گردشگری و تاریخی دارند كه برای هر گردشگر داخلی و خارجی جذاب و دیدنی هستند.
3043 **6081