تهران- ايرنا- استاد سابق دانشگاه لندن و متخصص زنان و زايمان گفت: بيماران اطمينان داشته باشند كه گاز دي اكسيد كربن ( CO2 ) مورد استفاده در جراحي لاپاراسكوپي براي بدن ضرري ندارد و خطري را متوجه بيمار نمي كند.

به گزارش گروه علمي ايرنا، لاپاراسكوپي از روش ‌هاي جراحي است كه از طريق سوراخ ‌هايي در جدار شكم انجام مي ‌شود. لاپاروسكوپي در واقع شاخه ‌اي از جراحي آندوسكوپي است كه در جراحي شكم و لگن استفاده مي شود.
در اين روش يك برش كوچك در زير ناف ايجاد و از طريق آن، دستگاه مخصوص را وارد شكم كرده تا پزشك بتواند بدون باز كردن شكم به عمل جراحي بپردازد.
فضاي جراحي بايد ديد كافي و دسترسي مناسب براي انجام عمليات داشته باشد؛ در نتيجه با تزريق گاز دي اكسيد كربن به داخل شكم، ديواره آن بلند شده و فضاي بزرگتري براي جراح به وجود مي‌آيد.
دكتر رضا نصر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا با بيان اين كه بي خطر بودن استفاده از گاز CO2 در لاپاراسكوپي اثبات شده است، افزود: مقداري گاز در هنگام عمل وارد بدن مي شود كه بخشي از آن در انتهاي عمل از بدن خارج شده و بخشي ديگر حين يا انتهاي عمل جذب بدن مي شود. حتي اگر اين گاز در هنگام جراحي از بدن خارج نشود، بسيار سريع جذب بدن شده و از طريق ريه از بدن خارج مي شود.
متخصص زنان و زايمان گفت: با وجود به كارگيري وسايل الكترونيكي و برقي در هنگام جراحي، بايد از گازهاي غيرقابل اشتعال و ايمن استفاده شود كه گاز دي اكسيد كربن اين خاصيت ها را دارد.
نصر تنها عارضه در اثر استفاده از اين گاز را درد بعضا شديد در شانه ها اعلام كرد و گفت: در هنگام عمل، عصب فرنيك سبب تحريك ديافراگم و عصب دهي آن مي شود كه در اين حالت مريض دردي در شانه هاي خود احساس مي كنند كه در واقع درد شانه نبوده بلكه درد ارجاعي عصب تحريك شده است.
متخصص زنان و زايمان اظهار كرد: اين درد مقطعي است و برخي از بيماران هم دچار آن نمي شود؛ به ندرت اين درد 24 تا 48 ساعت ادامه پيدا مي كند .
وي به تهوع و سرگيجه بيماران پس از جراحي لاپاراسكوپي نيز اشاره كرد و گفت: اين عوارض بر اثر استفاده از گاز دي اكسيد كربن نبوده بلكه به طول مدت عمل و موادي كه براي بيهوشي به كار برده مي شود، برمي گردد. اگر بيمار تحت جراحي باز يا طولاني قرار گيرد، احتمالا به اين عوارض مبتلا شود.
علمي ** 1201 **
خبرنگار: عبدالكريم جبارپور* انتشار: زهره محتشمي پور