نايين، اصفهان - مؤسس موزه تاريخ طبيعي اصفهان و استاد و زمين شناس نمونه كشور روز يكشنبه درگذشت.

به گزارش ایرنا، 'دكتر محمد علی جعفریان' در سال 1313 'ه.ش ' در محمدیه نایین، در خانواده ای كشاورز متولد شد.

وی از سن پنج سالگی به مدت دو سال به مكتب 'ملا میر تقی ' رفت و خط و قرآن آموخت و دوران ابتدایی را در محمدیه و دبستان حافظ شیراز به پایان رساند.

بعد از آن به محمدیه بازگشت و تحصیلات دوره راهنمایی و دبیرستان را در نایین گذراند. سپس در كنكور دانش سرای كشاورزی دانشگاه شیراز شركت كرد و رتبه اول این آزمون در استان فارس را كسب كرد كه به پاس این تلاش به وی اجازه داده شد كه در رشته علوم طبیعی نیز دیپلم بگیرد و در كنكور دانشكده علوم دانشگاه تهران شركت كند.

جعفریان ابتدا رشته علوم طبیعی و شیمی را به طور همزمان می خواند، ولی بعد از مدتی كه این دو رشته از هم تفكیك شدند، رشته علوم طبیعی را كه شامل زمین شناسی و زیست شناسی بود برگزید و پس از پایان تحصیلات كارشناسی به مدت شش سال در مدارس اصفهان و نجف آباد تدریس كرد.

وی بعد از پایه گذاری رشته های زیست شناسی و زمین شناسی در دانشگاه اصفهان به تدریس تمام دروس رشته زیست شناسی در این دانشگاه پرداخت.

بعد از مدتی با تلاش دكتر جعفریان، كادر آموزشی این رشته ها تكمیل شد و او برای ادامه تحصیلات با هزینه شخصی به فرانسه رفت و موفق به دریافت درجه كارشناسی ارشد در رشته زمین شناسی با گرایش مجموعه های رسوبی و دكترا در رشته دیرینه شناسی از دانشگاه لیون شد.

بعد از آن به ایران بازگشت و در دانشگاه اصفهان مشغول به تدریس شد.

از افتخارات علمی جعفریان می توان به كسب' عنوان استاد نمونه كشوری'، تالیف بیش از 75 عنوان مقاله به زبان های انگلیسی و فرانسوی، ارایه 16 طرح پژوهشی درمورد آب و منابع طبیعی، ارایه طرح مناطق آزاد قشم و كیش، سمت استاد راهنمایی 72 رساله در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا، تألیف كتب متعدد در زمینه های مختلف علوم طبیعی و در نهایت تاسیس موزه تاریخ طبیعی اصفهان با هزینه شخصی اشاره كرد.

وی عضو هیات علمی دانشكده علوم دانشگاه اصفهان با مرتبه علمی استاد تمام بود و در سال 1382 بازنشسته شد.

محله محمدیه با سه هزار و 500 نفر جمعیت در سه كیلومتری شرق شهرستان نایین واقع است.

پ 7136/ 607