۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۱۲
کد خبر: 82124988
T T
۰ نفر
امر به معروف و نهی از منكر در جلوگیری از وقوع جرم موثر است

زنجان - ایرنا - رئیس دادگستری شهرستان ابهر با اشاره به تاثیر فریضه شرعی امر به معروف و نهی از منكر در پیشگیری از وقوع جرم، گفت: یكی از دلایل افزایش جرم در جامعه كم شدن امر به معروف و نهی از منكر است.

محمد تقی فتحی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته ابهر با بیان اینكه قوه قضاییه طبق قانون به طور كامل مستقل است، اظهار كرد: این قوه در عین استقلال، بی نیاز از تعامل با سایر دستگاه ها نیست و قبل از آن نیازمند تعامل با مردم است.
وی افزود: به دلیل زیاد بودن پرونده های قابل بررسی و افزایش جرم ها،دستگاه قضایی به تنهایی نمی تواند از وقوع جرم جلوگیری كند
فتحی یادآورشد: از همین رو جلوگیری از وقوع جرم، نیاز به همكاری سایر دستگاه ها دارد و مردم نیز باید با همكاری با قوه قضاییه، محله خود را مكانی ناامن برای مجرمان كنند.
رئیس دادگستری شهرستان ابهر تصریح كرد: پویایی و اقتدار دستگاه قضایی، لازمه ایجاد جامعه ای سالم است و دستگاه قضا مسئول برقراری عدالت در جامعه محسوب می شود.
وی با اشاره به وظیفه نظارتی دستگاه قضایی یادآور شد: دستگاه قضایی بر فعالیت سایر دستگاه های اجرایی نیز باید نظارت داشته باشد و در صورت تخلف و به خطر افتادن منافع عمومی، بدون نیاز به وجود شاكی و شكایت به عنوان مدعی العموم ورود پیدا می كند.
فتحی ابراز كرد: جنبه نظارتی دستگاه قضایی مچ گیری نیست، بلكه برای ارتقای آن دستگاه اجرایی است تا رفاه حال مردم فراهم شود.
وی مردم را یكی از ابزارهای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه خواند و افزود: گزارش های مردم و امر به معروف و نهی از منكر آنان می تواند نقش تاثیر گذاری در كاهش جرم و جنایت داشته باشد.
رئیس دادگستری شهرستان ابهر خاطر نشان كرد: بیشترین انتقادها از قوه قضاییه در زمینه تخریب خانه باغ ها است، در حالی كه این حركت یكی از وظایف محول شده به دستگاه قضا محسوب می شود و هیچ كس حق تغییر كاربری اراضی كشاورزی را ندارد.
وی با اشاره به فرهنگ صلح و سازش و اثرات آن بیان كرد: قوه قضاییه به وسیله شوراهای حل اختلاف توانسته این فرهنگ را زنده نگاه دارد و معتمدان شهر نیز در این زمینه كمك های بسیاری كرده اند.
فتحی با هشدار در زمینه افزایش طلاق، به ویژه طلاق های توافقی، تصریح كرد: در برخی روزها شش طلاق توافقی در دادگستری شهرستان ثبت می شود و امروزه به معضل بزرگی برای جامعه تبدیل شده است.
وی با اشاره به حركت سخاوتمندانه مردم ابهر در جشن گلریزان آزادسازی زندانیان مالی، یادآور شد: در جشن گلریزان مرم شهر ابهر با اهدای یك میلیارد و 16 میلیون ریال و یك قطعه زمین و مقداری طلا به آزادسازی زندانیان مالی كمك كردند.
7316/3001

سرخط اخبار استان‌ها