۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 83072424
T T
۰ نفر
تسريع در راه اندازي معدن سرب و روي بهادران مهريز ضروري است

يزد - ايرنا - فرماندار مهريز گفت: راه‌اندازي كامل معدن سرب و روي مهدي‌آباد بهادران اين شهرستان جزو مطالبات مردم و مسئولان است كه بايد توسط متصديان آن تسريع شود.

به گزارش ايرنا، سيدمحمد رستگاري روز شنبه در بازديد از اين معدن، در جلسه اي با مديرعامل و كارشناسان آن افزود: راه‌اندازي معدن نقش مهمي در اشتغال پايدار و توليد استان يزد و به‌خصوص اين شهرستان دارد.
وي ادامه داد: از برنامه هاي مهم دولت است كه با همكاري مسئولان منطقه، تمام مسائل و مشكلات معدن بررسي و اقدام‌هاي لازم براي كمك در راستاي بهره‌برداري كامل آن انجام شود.
همچنين مديرعامل معدن سرب و روي مهدي‌آباد مهريز گفت: تمام تجهيزات فاز نخست كارخانه تا پايان سال 1397 وارد معدن مي شود و نصب و راه‌اندازي آن در نيمه نخست سال 1398 به اتمام مي‌رسد.
امين صفري با اشاره به اينكه افزون بر 70 درصد عمليات ساخت فاز نخست معدن تا پايان سال 97 تكميل مي شود اظهار داشت: اين عمليات به ترتيب در سه بخش سنگ‌شكن ، آسياب‌ها و سلول‌هاي فلوتاسيون انجام مي شود.
به گفته اين فعال صنعتي تاكنون افزون بر 30 ميليون تن باطله برداري در معدن انجام و در سال 1396 زمينه اشتغال 500 نفر به صورت مستقيم فراهم شد و با راه‌اندازي فاز نخست كارخانه فرآوري اين تعداد به هزار نفر مي‌رسد.
صفري بيان كرد: با راه‌اندازي فاز نخست ، ايجاد ظرفيت 200 هزار تن توليد كنسانتره فلز روي فراهم مي شود كه در آينده نيز به توليد 800 هزار تن دست خواهيم يافت.
مجموع ذخاير باريت كشور حدود 10 ميليون تن است و معدن باريت مهدي‌آباد بهادران مهريز با داشتن 113 ميليون تن بزرگترين معدن باريت كشور محسوب مي شود.
شروع عمليات اكتشاف اين معدن از حدود 50 سال پيش آغاز شده و نقش بسزايي در ايجاد اشتغال مولد و مفيد و رونق اقتصادي شهرستان دارد.
مجتمع سرب و روي و باريت مهدي‌آباد در فاصله 115 كيلومتري جنوب شرقي شهر يزد به عنوان يكي از بزرگترين معادن سرب و روي جهان شناخته شده است.
در حال حاضر عمليات معدني با حجم قابل‌توجه و همچنين احداث كارخانه‌هاي فراوري به ظرفيت ساليانه 800 هزار تن كنسانتره روي و 80 هزار تن كنسانتره سرب – نقره به عنوان بزرگترين كارخانه‌هاي سرب و روي كشور در حال انجام است .
فروش مواد معدني اكسيد روي و باريت به صورت كلوخه به‌منظور تأمين نياز واحدهاي مصرف‌كننده نيز توسط اين مجتمع صورت مي‌پذيرد.
اين معدن داراي ذخاير زير است:
ذخيره استخراجي معدن 154 ميليون تن با عيار 6 درصد روي و 2 درصد سرب و 44 گرم بر تن نقره.
1- اكسيد روي با ذخيره 69 ميليون تن با عيار 5 درصد.
2- سولفيد روي با ذخيره 85 ميليون تن با عيار 6.8 درصد.
3- سنگ باريت با ذخيره 124 ميليون تن با وزن مخصوص 3.8 gr/cm3
اين واحد داراي گواهينامه‌هاي ISO 14001 , ISO 9001 , OHSAS 18001 است.
معدن سرب و روي مهدي‌آباد بهادران در 100 كيلومتري جنوب شهر مهريز قرار دارد.
مركز شهرستان 50 هزار نفري مهريز در 30 كيلومتري جنوب شهر يزد واقع‌شده است.
7536/ 2047/