الگوی تغذیه سالم درنوروز 1398 رعایت شود

ارومیه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: در ایام نوروز تغذیه سالم در الگوی غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

رسول انتظار مهدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آغاز دید و بازدید های نوروزی تغییرات گسترده و مهمی را در تغذیه‌ افراد به وجود می آورد که این تغییرات می‌توانند بر سلامتی‌ اثر گذار باشند.
وی اظهار داشت: ترویج الگوی غذایی صحیح در این ایام به منظور پیشگیری از چاقی و عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر اهمییت بسزایی دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز چهار دسته مواد غذایی مورد پذیرایی قرار می گیرد، گفت: میوه ها اصلی ترین و مهمترین نوع پذیرایی است که بهتر است بر روی آنها با رعایت اصل تنوع، به عنوان گزینه اصلی تمرکز کنیم.
وی اضافه کرد: در بسیاری از انواع میوه ها مقدار قابل توجهی قند وجود دارد که بهتر است در زمان هایی استفاده شود که اگر فردی دچار اضافه وزن است، باعث پیشگیری از اشتها شود.
وی ادامه داد: میوه ها علاوه بر ویتامین و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن دارند حاوی ترکیباتی به نام آنتی اکسیدان هستند که در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها ضروری است.
انتظار مهدی به شیرینی به عنوان دسته دوم پذیرایی های نوروز اشاره کرد و ادامه داد: شیرینی مورد استفاده بیشتر از نوع تَر هستند اما توصیه بر این است که شیرینی بندانگشتی یا کوچک مورد استفاده قرار گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: مصرف انواع شیرینی تر و خامه ای به دلیل کالری بالا توصیه نمی شود چون شکر زیادی در آنها استفاده می شود.
وی با اشاره به گروه آجیل ها نیز افزود: این گروه از مواد غذایی مفید هستند اما زیاده روی در مصرف آنها باعث اضافه وزن و چاقی می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: مصرف آجیل شور توصیه نمی شود چون مصرف آنها به ویژه در ایام عید می تواند ورودی نمک و سدیم را به ویژه در افراد مسن و در معرض فشار خون افزایش دهد.
وی اظهار داشت: از آنجا که آجیل جزو گروه دانه های روغنی است فرآیند تفت دادن و شور کردن به آنها آسیب رسانده و منجر به تولید مواد سمی می شود.
وی، استفاده از آجیل های بدون نمک و کم نمک، مصرف نکردن غذاهای چرب و سرخ شده، مصرف سالاد و سبزی و عدم مصرف نوشابه و استفاده از شربت های سنتی کم شیرین را از جمله موارد مورد توجه برای کنترل فشارخون و کاهش بیماری های غیرواگیر در ایام عید عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، ایام عید 1398 از روز پنجشنبه هفته جاری آغاز می شود و مردم طبق عادات و سنت های گذشته در این ایام به دید و بازدید از اقوام و خویشاوندان می روند که باید به تغذیه سالم و مناسب توجه داشته باشند.
8137/7129

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال