۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 83091084
T T
۰ نفر
انجام ندادن تعهدات موجب تعطيلي معدن بوكسيت مي شود

شاهرود - ايرنا - فرماندار شاهرود گفت : تا زماني كه شركت آلومينا به تعهداتش عمل نكند، معدن بوكسيت تاش بايد تعطيل شود.

محمد كرم محمدي سه شنبه در گفت وگو با ايرنا به سابقه نشست هايي كه مديران شهرستان شاهرود با مسوولان شركت آلومينا داشته اند، اشاره كرد و گفت: در 25 شهريور امسال نشستي براي بررسي وضعيت اين معدن با رياست معاون استاندار و فرماندار شاهرود برگزار شد.
وي ادامه داد: در اين نشست كه معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري ،مديركل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري سمنان ، مديرعامل شركت آلوميناي ايران ، نمايندگاني از ادارات كل مربوط شركت داشتند، شركت بهره بردار تعهداتي در زمينه حفظ محيط زيست ، بازسازي و احياي منابع طبيعي ، كنترل كيفيت آب ، كمك به اجراي كانال روستاي تاش و تعريض راه از سه راهي مجن به توسكستان به طول 9 كيلومتر داد.
محمدي افزود: در نشستي كه ديروز برگزارشد، تعهدات داده شده اين شركت مورد بررسي قرار گفت، اما مشخص شد اين تعهدات فقط بر روي كاغذ بوده و اجرايي نشده و عزمي هم براي اجراي آن هاوجود ندارد.
وي افزود: از سال 92 تا كنون نشست هاي زيادي دراين خصوص برگزار شده كه تا كنون هيچ كدام از مصوبات آن ها اجرا نشده است.
معاون استاندار سمنان به ماده 14 مصوبات شهريور هم اشاره كرد و گفت: براساس اين ماده فرماندار شاهرود اختيار دارد، چنانچه هر يك از مصوبات اجرا نشود، از ادامه فعاليت اين معدن جلوگيري نموده ومراتب را به استانداري سمنان اعلام نمايد.
محمدي گفت: با توجه به شرايط موجود ، توقف فعاليت شركت آلومينا در معدن بوكسيت تاش تا حصول كليه تعهدات كه در نشستي با حضور وزير سابق صمت و نماينده مردم شاهرودو ميامي داده شد، مورد نظر فرمانداري ويژه شاهرود است.
بهره برداري از معدن بوكسيت تاش قله شاهوار شاهرود ، موجب نارضايتي بسياري از علاقمندان به محيط زيست منطقه شده است.
به عقيده آن ها برداشت مواد معدني از كوه شاهوار آسيب هاي جدي در پي دارد، آلودگي ذخاير آبي، تغيير شيب زمين، كم شدن منابع آب و حضور ريزگردها در منطقه شمالي شاهرود بخشي از آسيب هايي است كه به آن ها اشاره مي شود.
كوه شاهوار با ارتفاع بيش از چهار هزار متر، در شمال شهرستان شاهرود و در مرز استان هاي سمنان و گلستان قرار گرفته است. ارزش اين كوه براي مردم شاهرود، همچون دماوند براي ايران است؛ به گونه اي كه بسياري از شركت ها و واحدهاي اقتصادي اين شهرستان بخشي از نام خود را از اين قله مرتفع وام گرفته اند.
1023/6167

سرخط اخبار استان‌ها