۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83213255
T T
۰ نفر

حیات پُست در دنیای مجازی

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83213255
حیات پُست در دنیای مجازی

سمنان- ایرنا- تداوم حیات پست در دنیای امروز از شكل سنتی صندوق های زرد، هم گام با تغییر فناوری های ارتباطی و دنیای مجازی، نیاز مشتریان و تغییر كاركردها، به ماهیت نوین باید تغییر شكل دهد.

به گزارش ایرنا، صندوق های زرد پستی برای آن كه همچنان ایستاده بمانند، هم گام با تغییر دنیای امروز به تغییر كاركرد و كمی تغییر شكل متناسب با دنیای مجازی نیازمندند.
زمانی تمبر و پاكت های نامه و یك دنیا حرف های دل بود كه مهر و موم شده داخل صندوق های زرد پستی به سوی مقصدی روانه می شد و چشمانی را از اشك شوق و دل هایی را از آه حسرت مملو می كرد.
موتور پستچی ها و پاكت نامه ها و بسته های پستی دوران گذشته در برابر دنیای امروز كه غرق در بساط فناوری های جدید است راه گریزی ندارد به جز همراهی.
بر كسی پوشیده نیست كه باجه ها و شبكه پستی باید بتواند به نیاز مشتریان از در خانه با استفاده از فناوری های جدید پاسخگو باشند، چرا كه توجه به ارتقای كیفیت خدمات و لزوم تكریم مشتریان و ارباب رجوع از مهم ترین وظایف شبكه پستی به شمار می رود.
امانات، ارسال نمونه كالا، خدمات پستی نامه های بیمه شده، غیرسفارشی و سفارشی تنها خدمات پستی در سال های قبل و اوایل انقلاب بود كه با گذشت سال ها این خدمات از صدها بخش نیز گذركرده و شركت پست به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان ها در عصر فناوری بدل شده است.

**رشد پست همگام با عزت انقلاب
مدیرعامل شركت ملی پست، پیشرفت های خدمات پستی ایران اسلامی در این 40 سال را همراه با عزت و اقتدار می داند و آن را ثمره انقلاب بابركت اسلامی می خواند.
حسین نعمتی با اشاره به نقش مهم نامه رسان ها در ارائه خدمات بهتر به مشتریان، بیان كرد: پست از ظرفیت بالایی برای افزایش ترافیك و درآمد برخوردار است، در این میان نامه رسان ها نقش بسیار مهمی ایفا می كنند و باید با برنامه ریزی های لازم، ضمن افزایش ترافیك و درآمد، میزان پرداختی های كلیه كاركنان به خصوص این افراد را نیز بهبود دهیم.

** فعالیت پنج هزار نامه رسان در كشور
نعمتی گفت: در بخش توزیع نیز هم اكنون پنج هزار نامه رسان به مردم خدمات پستی ارائه می دهند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن قدردانی از زحمات و تلاش توزیع كنندگان در سراسر كشور، افزود: یكی از دغدغه های اصلی مدیران ارشد شبكه پست كشور و تصمیم سازان مجموعه، بهبود وضعیت این گروه از كاركنان به عنوان نماد اصلی پست است.
وی ادامه داد: نامه رسان ها با توزیع به موقع مرسولات می توانند به افزایش ترافیك مجموعه كمك كنند.
وی، تعصب كاری كاركنان به پست را یكی دیگر از معیارهای برون رفت شركت ملی پست از بحران ها دانست و گفت: اگر نامه رسانه ها با دقت، سرعت و كیفیت به توزیع مرسولات بپردازند، جذب بازارهای جدید آسان تر خواهد شد.
مدیر عامل شركت پست اظهار داشت: نگاه پست باید اقتصادی و تجاری باشد، با توجه به كاهش ترافیك در بخش نامه های عادی، اولویت مجموعه شركت ملی پست در بخش بسته و امانات و شاخص های دیگر است.

** افزایش هشت درصدی درآمد شركت ملی پست
مدیرعامل شركت ملی پست، از افزایش درآمد هشت درصدی این شركت در 10 ماهه سال 97 خبر داد و گفت: 10 ماه امسال در اجرای نقشه بندی و انطباق نشانی، بیش از 42 میلیون ركورد استخراج شده است.
وی با اشاره به اینكه كلیه توزیع كنندگان پستی كشور مجهز به گوشی هوشمند شده اند، افزود: تجهیز توزیع كنندگان پستی به پنج هزار گوشی هوشمند، نوسازی ناوگان حمل و نقل پستی، خرید 20 دستگاه ناوگان سنگین، انتشار تمبر مشترك با هند و ارمنستان از جمله برنامه های اجرایی شركت ملی پست در 10 ماه امسال است.

** فعالیت 17 هزار دفتر ارتباطی در كشور
نعمتی با اشاره به اینكه در حال حاضر 17 هزار دفتر ارتباطی در كشور وجود دارد، اضافه كرد: تاكنون 10 هزار دفتر ارتباطی روستایی و هفت هزار دفتر شهری در كشور راه اندازی شد و در حال ارائه انواع خدمات پستی به مردم است.
وی اضافه كرد: هم اكنون شركت ملی پست با بیش از 16 هزار نیروی انسانی با 29 هزار نقطه تماس و پنج هزار مسیر مبادله پستی و جا به جایی روزانه بیش از سه میلیون مرسوله به عنوان سازمانی پویا و كارآمد در حال فعالیت است.

** استقبال پست از مشاركت در حوزه تجارت الكترونیك
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه شركت ملی پست از مشاركت با شركت های فعال تجارت الكترونیك استقبال می كند، گفت: شركت های بزرگ و كوچك فعال در حوزه تجارت الكترونیك می تواند با مشاركت و همكاری با شركت ملی پست، فعالیت های خود را گسترش دهند.
وی افزود: برخورداری شركت ملی پست از ناوگان گسترده و امكانات و فضاهای مناسب، زمینه مشاركت و همكاری این شركت با فعالان حوزه تجارت الكترونیك را تسهیل می كند.
وی با بیان اینكه پست امكانات و زیرساخت های لازم برای گسترش و توسعه فعالیت های مختلف را دارد، بانك های اطلاعات مكانی و كد پستی را از جمله این امكانات عنوان كرد.
نعمتی تاكید كرد: در مدیریت فروش خدمات، بازاریابی، طراحی خدمات جدید، مدیریت منابع كلیدی، مدیریت فضاهای موجود، ارتباط موثر با مشتری و حفظ آنها باید تحول بزرگی ایجاد شود.

**افزایش 54 درصدی پست سفارشی در سمنان
مدیركل پست استان سمنان نیز با اشاره به افزایش 54 درصدی پست سفارشی این استان در 10 ماه امسال، گفت: این استان در 10 ماه امسال از افزایش 54 درصدی پست سفارشی و 52 درصدی امانات و بسته برخوردار بوده است.
نصرت الله مشیری اضافه كرد: در این مدت، خدمت پست پیشتاز نیز 10 درصد و خرید و فروش اینترنتی 28 درصد افزایش داشته است.
وی از افزایش 2 درصدی پست ویژه در 10 ماه امسال خبر داد و گفت: اجرای طرح سامانه یكپارچه نشانی استاندارد یا جی نف در استان سمنان سبب شناسایی بیش از هشت هزار مكان پستی در دو شهر سمنان و شاهرود شده است و تا پایان سال 97 در همه شهرهای استان نیز تكمیل می شود.
مدیركل پست استان سمنان اضافه كرد: امكان رهگیری مرسولات مصادیق شخصی به صورت یكپارچه از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، اتصال به درگاه‌های پرداخت الكترونیك بانكی برای تسهیل در پرداخت هزینه‌های مرتبط از قابلیت های سامانه یكپارچه نشانی استاندارد است.

** چالش های پست در دنیای مجازی
یكی از توزیع كنندگان اداره كل پست استان سمنان گفت: ظهور شبكه های اجتماعی و فضای مجازی و استقبال بالای افراد جامعه از این پدیده، سبب كاهش تعداد نامه های ارسالی شده است.
سپهر محمدی ادامه داد: امروزه كمتر نامه ای بین افراد رد و بدل می شود و همگان خواهان رسیدن پیام های خود درلحظه هستند.
وی اضافه كرد: تنوع پیام رسان های مختلف داخلی و خارجی سبب شده است كه دیگر افراد نامه های خود را كمتر به پستچی بسپارند.
وی اضافه كرد: بیشتر نامه های ارسالی به پست به منظور رساندن به مقصد، نامه های رسمی میان یك فرد با یك دستگاه یا یك شخصیت حقوقی و به عبارتی نامه های اداری هستند.
محمدی با اشاره به اینكه پست به منظور نزدیك شدن به نیازهای روز جامعه در راه مدرن شدن قدم برداشته است، گفت: گسترش شبكه های ارتباطی و منسوخ شدن خدماتی دستی پست، سبب پیشروی پست به سمت الكترونیكی شدن شده است.

** فعالیت 268 واحد پستی در استان سمنان
مدیركل پست استان سمنان از فعالیت 268 واحد پستی در استان خبر داد و گفت: 83 واحد از واحدهای پستی در شهرهای استان و 185 واحد نیز در مناطق روستایی استان مشغول به خدمت هستند.
وی اضافه كرد: 21 خط پستی در این استان فعال است و طبق قانون هر مرسوله ای كه یك فرستنده و دریافت كننده دارد باید جا به جایی آن از طریق پست صورت بگیرد.
مدیركل پست استان سمنان گفت: امروز پست در این ارتباط با چند چالش جدی از جمله خودپستچی گری و فعالیت رقبای غیررسمی مانند راه آهن، تعاونی ها و پایانه های بار و مسافر مواجه است كه مبادرت به جا به جایی مرسولات می كنند.
7342م/6103