۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۲۳
کد خبر: 82893094
T T
۰ نفر

حجم آب مخزن سد زیردان چابهار كاهش یافت

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۲۳
کد خبر: 82893094
حجم آب مخزن سد زیردان چابهار كاهش یافت

چابهار- ایرنا- رئیس امور آب منطقه ای شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: حجم آب مخزن سد زیردان این شهرستان به دلیل كاهش بارندگی ها و تبخیر سالانه به 69 میلیون مترمكعب كاهش پیدا كرده است.

فرشید میربلوچزهی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد زیردان در مجموع با ظرفیت 207 میلیون مترمكعب ذخیره آب با هدف آبیاری مزارع كشاورزی پایین دست و تامین آب آشامیدنی روستاهای چابهار ساخته شده است.
وی افزود: از مهرماه سال گذشته تاكنون بیش از پنج میلیون مترمكعب آب برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی، چاههای كلسكان و مسائل زیست محیطی رهاسازی شده است.
وی با بیان اینكه از اواخر سال گذشته آمادگی خویش را برای رهاسازی آب سد زیردان به مسئولان و اهالی پایین دست و به ویژه فرمانداری چابهار اعلام كرده ایم، خاطرنشان كرد: متاسفانه مردم و به ویژه شوراها و دهیاران روستاهای بخش پلان همكاری لازم را برای تقسیم عادلانه آب ندارند و در این باره با مشكل و چالش جدی مواجه هستیم.
وی تصریح كرد: متاسفانه عده ای از مردم با ساخت بیش از 40 تا 50 بندخاكی در كف و مسیر رودخانه در محدوده بخش پلان اجازه نمی دهند آب به مردم روستاهای پایین دست بخش دشتیاری برسد و این ظلم بزرگی برای مردم محروم و بی آب منطقه دشتیاری است.
وی افزود: چنانچه بندهای خاكی ساخته شده تخریب شود با حجم آب كمتر از 10 میلیون مترمكعب نیز می توان تمامی هوتگ ها و زمین های دیم منطقه پلان را آبگیری كرد و با افزودن مقداری بر حجم آب، آن را تا محدوده دشتیاری رساند.
وی با بیان اینكه عده ای از مردم معتقدند آب سد زیردان باید به تمام روستاهای پایین دست تا محدوده كلانی دشتیاری برسد، افزود: زمین های محدوده روستاهای كلانی ارتفاع زیادی دارند و اگر تمام آب ذخیره شده در پشت سد زیردان نیز رها شود، تا آنجا نخواهد رسید.
رئیس امور آب منطقه ای شهرستان چابهار تصریح كرد: رسوب فعلی سد زیردان 6 میلیون مترمكعب است و با رهاسازی آب سد زیردان برای استفاده آشامیدنی مردم روستایی هیچ مشكلی نداریم و هر وقت شوراهای اسلامی، دهیاران و مردم برای تقسیم عادلانه آب به توافق رسیدند آب رهاسازی می شود.
بخشدار پلان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد زیردان برای تامین آب بیش از 261 روستای حوزه پلان، دشتیاری و تلنگ احداث شده است.
عبدالعزیز میایی افزود: احداث سدها معمولا باید برای مصرف مردم پایین دست رهاسازی تا از بركات آن بهره مند شوند.
وی با انتقاد از عدم رهاسازی آب سد زیردان اظهار داشت: پیگیری های زیادی برای رهاسازی آب سد زیردان صورت گرفته است.
وی گفت: رودخانه كاجو تنها امید آبادانی و سرسبزی منطقه بزرگ دشتیاری وپلان و تلنگ است كه آن هم با احداث سد زیردان بیشتر مناطق پایین دست آن بجای سرسبزی به كانون ریزگردها و گرد وغبار تبدیل شده اند و زندگی را برای مردم خیلی سخت كرده است.
وی خواستار تكمیل و افتتاح مجتمع آبرسانی 261 روستایی پلان، پیرسهراب و تلنگ شد و خاطرنشان كرد: هم اینك بیش از 90 درصد روستاهای پلان به صورت سیار آبرسانی می شوند.
نماینده شوراهای اسلامی بخش پلان در شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز گفت: بدلیل عدم بارندگی و خشكسالی های پی در پی چند سال اخیر وضعیت در منطقه دشتیاری بحرانی است.
شه بخش گرگیج افزود: متاسفانه 2 سد پیشین و شی كلگ ذخیره آب آنچنانی ندارند و ذخیره موجود سد زیردان نیز به یك سوم ظرفیت آن رسیده است.
وی بیان كرد: بدلیل عدم تكمیل زیرساخت خط انتقال آب از سد زیردان هنوز مشكل مجتمع ۲۶۱ روستایی پلان، پیرسهراب و تلنگ به بهره برداری نرسیده است.
وی ادامه داد: اكثر چاههای كشاورزی و آشامیدنی دشتیاری و پلان یا خشك شده اند و یا بدلیل پایین رفتن سطح ذخیره سفره های زیر زمینی آب آنها شور و تلخ شده و قابلیت استفاده ندارند.
وی افزود: مردم شهرستان چابهار به ویژه روستائیان برای تامین آب مورد نیاز متحمل هزینه های سنگینی می شوند بطوریكه هر تانكر آب 10 هزار لیتری را با بیش از 100 هزار تومان خریداری می كنند.
وی بیان كرد: فقط راه نجات از این فاجعه عظیم سوق دادن برنامه ها به سوی شیرین سازی آب دریا برای مصارف آشامیدن و كشاورزی است.
عضو شورای اسلامی بخش پلان تصریح كرد: خشكسالی های مداوم چند سال گذشته برای مردم تجربه شده كه با این روند كم آبی و بی آبی كه هر چند سال اتفاق می افتد دیگر رغبتی برای كشاورزی نخواهند داشت.
گرگیج گفت: از آنجایی كه رودخانه های فصلی حداقل سالی یكبار طغیان می كنند و آب آنها از 2 مسیر نلیت و گرگروها به دریا می ریزد می توان با بستن بند نلیت و هدایت آب به زمین های كشاورزی دیمی و بستن بند بتونی در مسیر رودخانه باهو و هدایت آب گرگروها به رودخانه كاجو در حوزه بخش پلان و پایین دست بخش دشتیاری از جمله سندها، دلگان ها و كلانی علاوه بر مصارف آب زیست محیطی نسبت به تقویت سفره های زیر زمینی اقدام و از مهار آب های سطحی، كشاورزی و دامداری را در بیش از ۱۲۰ روستای شهرستان چابهار در حوزه آبریز این دو نقطه یاد شده احیا كرد.
وی ادامه داد: اجرای این برنامه نیاز به هزینه آنچنانی ندارد فقط عزم جدی مسئولان را می طلبد كه متاسفانه علیرغم پیگیری های مكرر تاكنون این عزم را به صورت جدی در مسئولان ندیده ایم یا آنكه با ارائه طرح توجیهی درست نتوانسته اند مسئولان بالا دست خویش را اقناع و توجیه كنند.
وی خواستار رهسازی بیش از 30 میلیون مترمكعب آب سد زیردان شد و گفت: با رهاسازی اندكی آب از این سد مشكلی از بی آبی مردم حل نخواهد شد.
3043 **6081

سرخط اخبار استان‌ها