۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۵
کد خبر: 81714393
T T
۰ نفر
ادارات نيمروز وهيرمند باتداوم توفان گرد وخاك براي دومين روز تعطيل شد

زاهدان- ايرنا- مديركل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: ادارات شهرستان هاي نيمروز و هيرمند امروز هم با توجه به تداوم توفان شديد گرد و خاك و افزايش غلظت ذرات معلق در هوا تعطيل شد.

رضا اربابي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در نيمروز و هيرمند دستگاه هواشناسي براي ارزيابي ميزان سرعت وزش باد و غلظت ذرات معلق وجود ندارد اما هم اينك توفان شديد همراه با گرد و خاك در منطقه در حال وزيدن است كه اين امر سبب تعطيلي ادارات در اين شهرستان ها شده است.
وي اظهارداشت: در 24 ساعت گذشته سرعت توفان شديد همراه با گرد و خاك در سيستان به 86 كيلومتر بر ساعت رسيد كه اين پديده ميزان غلظت ذرات معلق در هواي منطقه را به پنج هزار و 903 ميكروگرم بر متر مكعب افزايش داد كه اين مقدار 39 برابر شرايط سالم و بيش از 12 برابر حد بحران است.
وي ادامه داد: اين امر سبب شد روز گذشته علاوه بر تعطيلي ادارات هر پنج شهرستان شمال استان 190 نفر از مردم منطقه روانه بيمارستان و 165 نفر ديگر نيز به دليل مشكلات تنفسي، ريوي و چشمي به درمانگاه هاي روستايي مراجعه كنند.
وي تصريح كرد: در اين مدت همچنين 55 هزار عدد ماسك و 100 سبد غذايي توسط نيروهاي امدادي جمعيت هلال احمر شمال استان بين مردم گرفتار در توفان گرد و خاك توزيع شد.
مديركل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به شدت توفان گرد و خاك در منطقه شب گذشته نشست مديريت بحران شمال استان در فرمانداري زابل برگزار شد و اعضاي ستاد بحران در حال بازديد از منطقه هستند.
رييس اداره راه و شهرسازي زهك اظهار داشت: روز گذشته در عمليات ماسه روبي و حمل ماسه هاي روان محور ارتباطي بيش از 40 روستا در اين شهرستان از خطر مسدود شدن رهايي يافت.
ابراهيم شفيعي مقدم ادامه داد: 32 نفر از راهداران اين اداره با 15 دستگاه از ماشين آلات راهداري موفق به حمل ماسه بادي و آزاد سازي 9 نقطه از نقاط ماسه گير در مسير راه هاي ارتباطي حوزه شهرستان شدند.
وي گفت: در اين مدت بيش از سه هزار و 500 متر مكعب ماسه بادي از روي محورهاي ارتباطي شهرستان جابجا شده و هم اينك تمام محورهاي زهك باز است.
كارشناس هواشناسي سيستان و بلوچستان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: سرعت فعلي وزش باد همراه با گرد و خاك در شمال استان به 70 كيلومتر بر ساعت رسيده است.
علي ملاشاهي ادامه داد: امروز نيز همچون روز گذشته در سيستان وزش باد شديد و در مناطق مستعدد توفان گرد و خاك پيش بيني مي شود كه از اواسط فردا شدت وزش باد در منطقه كاهش مي يابد.
وي اظهار داشت: در اين مدت براي نواحي مركزي و جنوبي استان از بعد از ظهر افزايش غبار و در برخي نقاط وزش باد نسبتا شديد پيش بيني مي شود.
وي گفت: سواحل استان نيز در اين مدت مه آلود و در برخي ساعات ابري است.
وي خاطرنشان كرد: حداقل دماي هوا در شبانه روز گذشته با 16 درجه مربوط به زاهدان و حداكثر دما با 47 درجه مربوط به شهرستان دلگان بوده است.
استان سيستان و بلوچستان به دليل بروز خشكسالي 17 ساله و وزش بادهاي موسمي 120 روزه در سيستان و مونسون در درياي عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان هاي شديد و گرد و غبار روبروست كه بعضا سبب كاهش ديد و آلودگي هوا بيشتر از 20 برابر حد استاندارد مي شود.
7316/3042/6081

سرخط اخبار استان‌ها