۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۴
کد خبر: 83270441
T T
۰ نفر

رودخانه های 14 شهرستان خراسان رضوی طغیان كرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۴
کد خبر: 83270441
رودخانه های 14 شهرستان خراسان رضوی طغیان كرد

مشهد- ایرنا- مدیر رودخانه ها و سواحل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: رودخانه های 14 شهرستان این استان بر اثر بارشهای شدید هفته های اخیر طغیان كرده و سیلابی شد.

محمدرضا صادقی فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رودخانه های شهرستانهای مشهد، طرقبه شاندیز، چناران، تربت حیدریه، سبزوار، داورزن، قوچان، نیشابور، تربت جام، گناباد، كلات، درگز، خواف و كاشمر را از جمله این رودخانه ها نام برد.
وی طول رودخانه های اصلی استان خراسان رضوی را 28 هزار و 603 كیلومتر عنوان كرد و افزود: در حال حاضر مطالعات مربوط به حریم و بستر چهار هزار و 306 كیلومتر از این میزان مورد بررسی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: دو هزار و 770 هكتار از اراضی بستر این رودخانه ها طی سالهای گذشته بازگشایی شده كه اگر بازگشایی بستر رودخانه 'كشف رود' مشهد در سالهای اخیر انجام نمی شد، طغیان این رودخانه بر اثر بارندگیهای شدید در نوروز امسال موجب حوادثی مانند حادثه سیل شیراز می شد.
صادقی فر گفت: از سوی دیگر عملیات رفع تصرفات در بستر رودخانه های طرقبه شاندیز هم طی سالهای گذشته قابل توجه بود اما با توجه به روان آب ها و بارندگی های شدید در این شهرستان كه طی 6 روز به 70 میلیمتر رسید، شاهد سیلابی شدن رودخانه ها بودیم.
وی افزود: این استان از جایگاه خوبی در زمینه رفع تصرفات بستر رودخانه ها برخوردار است بطوریكه یك چهارم بازگشایی های بستر رودخانه ها در كشور طی چند سال گذشته متعلق به خراسان رضوی بوده است.
وی اظهار داشت: مقدار رفع تصرف بستر و حریم رودخانه ها در استان خراسان رضوی طی سالهای 96 و 97 به ترتیب 500 و 305 هكتار گزارش شده است كه سهم بسیار در كشور را به خود اختصاص می دهد.
براساس اعلام دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، خسارات وارده بر اثر آبگرفتگی و سیلاب ناشی از بارندگی های شدید در این استان تاكنون 2 هزار و 49 میلیارد ریال برآورد شده است كه مربوط به حوزه های كشاورزی، تاسیسات زیربنایی و تخریب منازل مسكونی شهری و روستایی است.
براساس پیش بینی اداره كل هواشناسی خراسان رضوی ریزش باران كه از چند روز گذشته در این استان شدت گرفته است تا روزهای پایانی هفته جاری ادامه دارد.
3027 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها