۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83159284
T T
۰ نفر

يك جاده دو طرفه و 9 كشته

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83159284
يك جاده دو طرفه و 9 كشته

مشهد- ايرنا- وقوع دو سانحه رانندگي در جاده مشهد – فريمان طي 24 ساعت گذشته و جان باختن 9 نفر و جراحت چهار نفر مي تواند گوياي نقص در جاده اي ناايمن باشد.

رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي خراسان رضوي روز شنبه گفت: برخورد صبح امروز دو دستگاه خوردو پژو و پرايد در كيلومتر 36 جاده فريمان به مشهد منجر به مرگ دو نفر و جراحت سه نفر ديگر شد. ديروز نيز برخورد يك دستگاه خودرو تريلي اسكانيا و يك دستگاه خودرو پژو در كيلومتر 20 جاده فريمان - مشهد هفت نفر كشته و يك نفر زخمي برجاي گذاشت.
سرهنگ هادي اميدوار علت اين سوانح را لغزندگي جاده در برخورد تريلي با پژو و انحراف به چپ راننده در برخورد دو دستگاه پژو و پرايد عنوان كرد.
بي ترديد نمي توان از بروز خطاي انساني در وقوع سوانح رانندگي چشم پوشيد اما وقتي جاده اي باريك و ناايمن است كوچكترين سهل انگاري در رانندگي فجايع بزرگي به بار مي آورد. جاده فريمان - مشهد پنجمين جاده حادثه خيز در خراسان رضوي است.
در موضوع جاده دو نهاد متولي هستند، اداره كل راه و شهرسازي مسئوليت ساخت جاده و اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي مسئوليت حفظ و نگهداري آن را عهده دارند.
جاده فريمان - مشهد بخشي از جاده ترانزيتي مشهد - فريمان - درگز - دوغارون است كه طرح دوبانده شده آن چند سالي توسط وزارت راه و شهرسازي در حال اجرا است اما هنوز به اتمام نرسيده و راه فريمان - مشهد نيز درست در همين بخش واقع است.
معاون مهندسي و ساخت اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا در خصوص علت باريك ساخته شدن جاده فريمان - مشهد گفت: اين جاده كه بخشي از آن حوالي تپه سلام واقع شده و سانحه رانندگي منجر به فوت هفت نفر در آن منطقه به وقوع پيوسته جاده اي دوطرفه، باريك و مربوط به 40 سال پيش است.
محمد پارسا افزود: متولي ايمن سازي جاده اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي است و اداره كل راه و شهرسازي فقط جاده را مي سازد و تحويل مي دهد لذا اداره كل راهداري بايد تمهيدات لازم را براي ايمن سازي جاده بيانديشد.
وي ادامه داد: با اين حال دولت ساخت جاده فريمان - مشهد - درگز - دوغارون را از چند سال پيش به صورت جاده اي دو بانده آغاز كرده و تاكنون 180 كيلومتر از اين جاده 245 كيلومتري از دوغارون تا مشهد ساخته شده است.
معاون اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: حوالي تپه سلام مربوط به بخش از اين جاده ترانزيتي مشهد - فريمان - درگز - دوغارون مي شود كه هنوز ساخته نشده است. در صورت ساخت اين جاده، راه مربوط به تپه سلام به باند رفت تبديل مي شود و باند برگشت، از پشت تپه سلام خواهد گذشت.
وي افزود: هم اينك در 180 كيلومتر از جاده مشهد - فريمان - درگز - دوغارون كه به صورت دوبانده و چهارخطه ساخته شده هيچ تصادفي به صورت رخ به رخ بروز نكرده مگر اينكه راننده حين رانندگي دچار خواب شده و خودرويش واژگون شود.
معاون اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: مطالعات باند دوم جاده فريمان - مشهد انجام شد و در سفر اخير هيات دولت به مشهد مقرر شد طي سه سال (از 97 تا 1400) هزار ميليارد ريال به اين جاده اختصاص يابد كه هنوز اين اعتبارات ابلاغ نشده است. در صورت ابلاغ اعتبار بلافاصله ساخت باند دوم جاده مشهد - فريمان آغاز مي شود.
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي نيز كه مسئوليت نگهداري و حفظ راههاي استان را برعهده دارد به خبرنگار ايرنا گفت: مشكل اصلي جاده مشهد - فريمان در بخش تپه سلام به سنگ بست، دوطرفه و باريك بودن آن است كه از 10 سال پيش تاكنون طرح چهار خطه كردن آن محور در حال اجرا است.
عليرضا خجسته افزود: بخش اعظم مسير دو طرفه مشهد - فريمان از تپه سلام تا سنگ بست است كه همچنان دوطرفه باقي مانده و به نظر مي رسد كمبود بودجه علت تاخير در ساخت اين محور چهارخطه است.
وي ادامه داد: كاهش تصادفات در اين مسير در گرو ارتقاي جاده اصلي از دو طرفه به چهارخطه است زيرا طي 24 ساعت گذشته دو تصادف منجر به فوت با هفت كشته و سه مجروح در همين بخش از جاده كه هنوز دوطرفه باقي مانده رخ داده است.
7489/3221/1858

سرخط اخبار استان‌ها