۵ دی ۱۳۹۷، ۹:۱۶
کد خبر: 83147813
T T
۰ نفر
خراسان رضوي رتبه دوم توليد پسته در كشور را دارد

مشهد- ايرنا- مدير امور باغباني و زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: اين استان از نظر توليد و سطح زير كشت پسته پس از كرمان در جايگاه دوم كشور قرار دارد.

سيد هاشم نقيبي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: امسال 86 هزار هكتار از اراضي اين استان زير كشت پسته بوده كه از اين سطح 50 هزار تن پسته خشك توليد شده است.
وي با بيان اينكه به علت سطح زياد زيركشت پسته توليد آن در اين استان نسبت به سال گذشته كاهش نداشته است اظهار داشت: امسال به خاطر سرمازدگي بهاره و گرمازدگي تابستان، سال ناباروري پسته است.
وي گفت: در هفت ماه امسال 2300 تن پسته توليدي اين استان به ارزش 20 ميليون دلار به كشورهاي ديگر صادر شده است.
نقيبي در باره علت صادرات اندك محصول پسته از اين استان، افزود: به دليل وارد نشدن تشكل هاي استان در اين زمينه، عمده محصول پسته خراسان رضوي از طريق ساير استانهاي كشور از جمله كرمان و رفسنجان به خارج از كشور صادر مي شود.
هم اكنون 2 ميليون و 138 هزار هكتار عرصه مستعد كشاورزي در خراسان رضوي وجود دارد و 363 هزار بهره بردار در بخش كشاورزي اين استان فعال هستند.
حجم توليد سالانه انواع محصولات باغي، زراعي و دامي در اين استان هشت ميليون تن است.
سالانه يك ميليون و 200 هزار هكتار زمين در خراسان رضوي زير كشت 83 نوع محصول مي رود كه 900 هزار هكتار از اين سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هكتار آن باغ است.
بخش كشاورزي 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غيرنفتي استان خراسان رضوي را به خود اختصاص داده است.
7496 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها