۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۹
کد خبر: 83052082
T T
۰ نفر
بازار كار بنگاههاي معاملات املاك در مشهد كساد است

مشهد- ايرنا- رئيس اتحاديه صنف مشاوران معاملات املاك مشهد گفت: ظرف شش ماه نخست امسال تداوم ركود در بازار مسكن و كاهش قراردادهاي تنظيمي در بنگاههاي معاملات املاك باعث كسادي بازار ملك شده و كاهش درآمد مشاوران املاك در اين شهر شده است.

علي مرادزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين شرايط بطور متوسط روزانه سه بنگاهدار معاملات املاك در مشهد با مراجعه به اتحاديه مشاوران املاك درخواست ابطال پروانه فعاليت خود را مي دهند.
وي به تعطيلي 200 بنگاه مشاوره معاملات املاك در مشهد از ابتداي امسال تاكنون اشاره و بيان كرد: معاملات مسكن در اين مدت در شهر مشهد كاهش يافته زيرا بي ثباتي بازار منتج به تعلل خريدار و فروشنده در معامله شده و نوسانات اقتصادي تاثيرات رواني بر بازار مسكن داشته است.
رئيس اتحاديه صنف مشاوران معاملات املاك مشهد ادامه داد: اين در حالي است كه ظرف شش ماه اخير قيمت مسكن به دليل افزايش قيمت نهاده هاي ساختماني بين 20 تا 30 درصد بيشتر از گذشته شده است.
وي گفت: همچنين در اين مدت بهاي اجاره خانه در مشهد 20 درصد بيشتر شده زيرا در شرايط ركود حاكم بر بازار تمايل اجاره دهندگان به دريافت رهن براي اجاره دادن ملكشان به شدت كاهش يافته و هم اينك موجران بيشتر متمايل به دريافت مبلغ ماهانه اجاره و دريافت پول نقد هستند.
مرادزاده افزود: از سوي ديگر نوسان قيمت باعث شده مستاجران تلاش كمتري براي تغيير محل سكونت داشته باشند و به نحوي با تنظيم قراردادهاي كلامي بين خود و صاحبخانه با كمي قيمت بالاتر، در همان خانه بمانند. بر اين اساس رونق توافق شخصي بين موجر مستاجر باعث كاهش آمار قراردادهاي تنظيمي اجاره مسكن در بنگاههاي املاك شده تا و مشاوران از اين محل نيز درآمدي كسب نكنند.
7489/1858