با استقرار کارگاه های عملیاتی /

تهدید هنرستان شهید بهشتی مشهد در بی خبری میراث فرهنگی کلید خورد

مشهد - با آغاز اجرای عملیات ایستگاه خط دو قطار شهری مشهد در محل هنرستان شهید بهشتی ، تهدید این اثر تاریخی ملی در بی خبری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی پس از چند روز تعطیلی کلید خورد.

خبر اجرای ایستگاه خط دو قطار شهری مشهد در عرصه اثر ملی هنرستان شهید بهشتی اواسط خرداد ماه در رسانه ها منتشر شد که علاوه بر واکنش مسوولان مختلف ذیربط ، ابراز نگرانی و شگفتی دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی را نیز به همراه داشت.
در حالی که انتظار می رفت پس از واکنش های گسترده به این خبر ، میراث فرهنگی تا مشخص شدن نحوه حفاظت از این اثر تاریخی اجازه اجرای طرح را به شهرداری مشهد ندهد، ولی خبرنگار ایرنا امروز شنبه متوجه شده است که کارگاه آغاز عملیات اجرایی خط دو قطار شهری در هنرستان شهید بهشتی استقرار یافته است و عملیات آن نیز به صورت رسمی قرار است از روز سه شنبه آغاز شود.
به رغم این ، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی امروز در پاسخ به این سووال که تکلیف تغییر طرح اجرای قطار شهری با هدف جلوگیری از وارد آمدن آسیب و خسارت به این اثر ملی به کجا رسیده است، گفت: خبر خاصی در این زمینه ندارم.
ˈ حسین عباس زاده ˈ با بیان اینکه طی چند روز تعطیلی گذشته هیچ اطلاعی از کم و کیف کار شهرداری برای اجرای پروژه ندارم، افزود : در جریان توافقات میان میراث فرهنگی و شهرداری در این زمینه نیستم و احتمالا سرپرست اداره کل از این موضوع خبر دارد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در این زمینه اعلام بی خبری کرد و گفت:واقعیت این است که من نیز اطلاع دقیقی از اواسط هفته گذشته تا امروز در این زمینه ندارم.
ˈ مجتبی رجایی ˈ افزود : توافق میان آموزش و پرورش و شهرداری در زمینه اجاره حدود دو هزار متر از عرصه این اثر ملی جهت استقرار کارگاه ساختمانی ، تنها خبری است که در این زمینه دارم.
وی با بیان اینکه البته آموزش و پرورش این توافق را رد کرده است، گفت:نقطه نظرات ، حساسیت ها و اصول ضروری جهت حفاظت از این اثر ملی در بخش های مختلف و به منظور جلوگیری از سست شدن پایه بنای هنرستان به شهرداری صراحتا اعلام شده است.
رجایی اظهار داشت : البته با توجه به اینکه پروژه قطار شهری پروژه ای ملی است و شهر مشهد دارای شرایط خاصی است ، مجبوریم مسائل را اهم و فی الاهم کنیم.
وی توضیح داد: فضایی که قرار است ایستگاه قطار شهری نصب شود با 15 متر فاصله از ساختمان مرکزی اثر است و به دلیل تامین نیازهای امروز مجبوریم بخشی از عرصه اثر تاریخی را نادیده بگیریم.
او افزود : این فضا جزو بخش توسعه ای هنرستان بود و جزو حریم بنا به حساب نمی آید و بنابراین اجرای این پروژه که عام المنفعه محسوب می شود و شرایط هم شرایط اضطرار است، و اجرای این پروژه برای شهری با ویژگی های مشهد ضروری است، باید ادامه یابد.
وی بدون اشاره به مساحت حریم و عرصه اثر ملی هنرستان شهید بهشتی گفت: حریم بنایی مانند آرامگاه فردوسی 90 کیلومتر است اما اطلاع دقیقی از مساحت حریم هنرستان ندارم.
او اظهار داشت: هنرستان شهید بهشتی در سال 84 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما هنوز حریم این اثر تاریخی در شورای حرایم سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب نشده است.
رجایی اظهار داشت: با توجه به فاصله بیش از 10 متری ایستگاه خط دو قطار شهری از ساختمان مرکزی بنای هنرستان ، تنها نگرانی ما لرزش ها و ارتعاشات ناشی از حفاری و همچنین آثار تخریبی لرزش های ناشی از رفت و آمد قطار شهری برای زیر بنای این اثر است.
وی افزود : در مکاتبات انجام شده با شهرداری و آموزش و پرورش این نگرانی ها اعلام شده است ، ضمن اینکه قرار است از سوی شهرداری کانال ضربه گیری با فاصله 10 متر از بنا و پنج متر از پروژه در زیر زمین ایجاد شود تا ضربه ها و لرزش ها را بگیرد.
سخنگوی قطار شهری مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اطلاع دقیقی از توافق میان شهرداری و میراث فرهنگی استان در خصوص احداث کانال ضربه گیر ندارم .
ˈ جواد حمید زاده ˈ افزود : عملیات اجرای ایستگاه خط دو قطار شهری در محل هنرستان شهید بهشتی آغاز شده است و با توجه به فاصله 15 متری ایستگاه از ساختمان مرکزی هنرستان ، نگرانی ها در زمینه وارد آمدن آسیب به این اثر ملی کاهش یافته است.
وی با اشاره به محصور شدن کارگاه در محل هنرستان شهید بهشتی گفت: بخشی از درختان حیاط مدرسه مشکلی را برای کار ماشین های ساختمانی و کارگاه به وجود نمی آورند و نیازی به قطع کردن آنها نیست.
حمید زاده گفت: قاعدتا میراث فرهنگی استان پیگیر این قضیه است ، اما تا کنون ناظری از طرف این اداره کل جهت نظارت بر حسن اجرای کار در محل حضور نیافته است.
وی افزود : اما در مجموع پیمانکار به تعهدات خود در زمینه کم و کیف اجرای پروژه عمل می کند و نه تنها ساختمان مرکزی این اثر ملی بلکه با رعایت نکات ایمنی تلاش می شود همه ساختمان های اطراف محل اجرای پروژه ، آسیبی نبیند.
سخنگوی قطار شهری مشهد گفت: از زمان اجرای خط یک قطار شهری مشهد پروژه های عمرانی چهار عاملی شده اند.
وی توضیح داد:پیش از این سه عامل کارفرما، پیمانکار و مشاور در زمان اجرای پروژه های عمرانی حاضر بودند ، اما عامل چهارم یعنی نظارت عالیه بر پروژه از سوی مشاور عالی(مادر) پروژه که مورد تایید دولت هم است، بر حسن اجرا نظارت جامع دارد.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: هنرستان فنی شهید بهشتی به عنوان یک اثر ملی ،یکی از مراکز تاریخی و فرهنگی شهر مشهد محسوب می شود که از قدمت بالای تاریخی و فرهنگی، آموزشی برخوردار است.
ˈ جواد آرین منش ˈ افزود : هنرستان شهید بهشتی جزو آثار ملی کشور است و از اینکه اداره کل میراث فرهنگی نسبت به پیگیری این امر مهم و جلوگیری از تهدید این اثر تاریخی تا کنون اقدامی نکرده، متاسف هستیم.
وی تاکید کرد: انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در انجام وظایف خود با قوت و اقتدار بیشتری به عرصه ورود یابد و این مسئله را به شکل منطقی که نگرانی ها در مورد عرصه و بنای این اثر ملی را به پایان برساند، حل و رفع نماید.
بر اساس قانون ، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی محسوب می شود و وظیفه این سازمان در قبال آثاری که به ثبت ملی رسیده اند، سنگین تر است.
اکنون به رغم پی گیری رسانه ها و نگرانی های هنردوستان ، این سووال باقی است که چرا سازمان میراث فرهنگی از آغاز اجرای پروژه در محوطه یک اثر تاریخی ثبت شده بی خبر است و تلاش دارد تا گمانه زنی های مثبت برای آینده ، به نوعی از زیر بار مسوولیت شانه خالی کند؟
7496/1654/659

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال