۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۱۸
کد خبر: 82559435
T T
۰ نفر
علت صلح امام حسن(ع) با مطالعه اوضاع سياسي زمان حضرت روشن مي شود

قم- ايرنا - آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد با اشاره به موضوع صلح امام حسن مجتبي(ع) با معاويه گفت: مطالعه سياست داخلي و خارجي زمان آن امام همام براي مشخص شدن علت صلح امام حسن(ع) ضروري است.

به گزارش ايرنا، وي جمعه شب در ضيافت افطاري جمعي از استادان و مفسران قرآني در دارالقرآن كريم علامه طباطبايي(ره) قم اظهار داشت: از همان زماني كه امام حسن(ع) با معاويه صلح كرد، در كتاب هاي زيادي مطالبي در اين خصوص كه اين مساله تنها يك گفت و گو بوده نوشته شد.
وي با بيان اين كه صلح امام حسن(ع) با معاويه حتي از سوي برخي اصحاب آن حضرت نيز مورد اعتراض قرار گرفت، اضافه كرد: كساني كه مي خواهند درباره صلح حضرت بحث كنند، بايد نخست سياست داخلي و خارجي اسلام در دوران امامت دومين امام شيعيان را مطالعه كنند، تا ببينند آيا شرايط آن زمان به حضرت اجازه جنگ مي داد يا صلح؟ و اگر اين 2 مساله يعني سياست داخلي و خارجي مطالعه شود به طور حتم چرايي و علت صلح امام حسن خيلي روشن مي شود.
امام حسن(ع) دومين امام شيعيان و نخستين فرزند علي بن ابي طالب(ع) و فاطمه(س) است كه در پانزدهم رمضان سال سوم هجرت در شهر مدينه به دنيا آمد.
صلح امام حسن(ع)، قرارداد صلحي ميان آن حضرت و معاويه بن ابوسفيان است كه در سال 41 هجري منعقد شد، اين توافقنامه بعد از جنگي صورت گرفت كه بر اثر زياده خواهي هاي معاويه و خودداري او از بيعت با امام حسن(ع) روي داد.
آيت الله سبحاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه در مورد تفسير، قواعد و معارف و همچنين فقه قرآن آثار متعددي تهيه و منتشر شده است، افزود: از زمان پيامبر(ص) تفسيرهاي گوناگوني در رابطه با قرآن نوشته شده اما اين كتاب نهايت ناپذير است و با وجودي كه كارهاي تفسيري زيادي در مورد 6 هزار و 600آيه قرآن صورت گرفته ولي همچنان مجال كار دارد.
اين مرجع تقليد با اشاره به تطبيق نمودن قرآن با عالم خلقت و طبيعت براي پي بردن به علت پايان ناپذيري اين كتاب آسماني، افزود: طبيعت نيز مانند قرآن فعل خدا است، چرا كه از همان زمان هاي نخست بشر همواره بر روي طبيعت، چه عالم بالا و چه عالم پايين، تحقيق ها و پژوهش هاي فراواني انجام داده، اما هنوز در مراحل اوليه آن هستيم و مراحل بعدي را در آينده درك مي كنيم.
آيت الله سبحاني با اشاره به اين كه امروز قرآن از جهت هاي مختلف مورد بحث واقع شده است، افزود: اين ها همه حاكي از آن است كه قرآن حالت نهايت ناپذيري دارد.
وي همچنين با تقدير از نقش علامه طباطبايي(ره) در توسعه تفسير قرآن افزود: به بركت تلاش هاي اين عالم فرزانه شخصيت هاي زيادي را در ايران و قم شاهد هستيم كه همه آنها محقق، مفسر و صاحب فكر هستند و انشاءالله اين مساله بيش از پيش گسترده خواهد شد.
اين مرجع تقليد همچنين در تبيين يكي از ويژگي هاي نهايت ناپذيري قرآن افزود: قرآن بهترين مفسر براي 2 كتاب پيش از خود يعني تورات و انجيل است و خطاها و اشتباهاي اين 2 كتاب مقدس را براي ما روشن كرده است.
وي ادامه داد: پيامبر اسلام رحمه العالمين است، جايي كه خود پيغمبر خاتم الانبياء و كتابش خاتم الكتب و شريعتش نيز خاتم الشريعه است، حتما بايد حالت نهايت ناپذيري داشته باشد تا بتواند اين جمعيت بشريت را تا آخر اداره كند.
آيت الله سبحاني همچنين با ارايه پيشنهادي به شوراي مديريت حوزه هاي علميه كشور گفت: همان گونه كه جلسه درس تفسير قرآن در جمعيت ها و مجالس مختلف حوزه برگزار مي شود، بايد شاخه درسي ديگري به نام فقه القرآن نيز به دروس حوزوي اضافه شود.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلي ** انتشار دهنده: رضا عليمحمدي

سرخط اخبار استان‌ها