۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۲۵
کد خبر: 82080626
T T
۰ نفر
قرائتی: تعطیلات حوزه های علمیه و دانشگاه ها كاهش یابد/تفسیر قرآن باید از غربت خارج شود

قم - ایرنا - رئیس ستاد اقامه نماز كشور با انتقاد از افزایش تعطیلات حوزه گفت: تعطیلات حوزه های علمیه و دانشگاه ها بسیار زیاد است و باید با برنامه ریزی مناسب از این تعطیلات كاسته شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی چهارشنبه شب درسیزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی خاطرنشان كرد: باید تغییرات اساسی در زمینه كاهش تعطیلات در كشور اعم از حوزه های علمیه و دانشگاه ها صورت گیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه در دانشگاه های ما یك دانشجو برای دریافت مدرك كارشناسی، تنها یك سال و نیم درس می خواند و بیشتر وقت آنان در تعطیلات تابستانی، تعطیلات رسمی و یا جمعه ها سپری می شود.
قرائتی گفت: ما در فصل تابستان می توانیم هر 20 طلبه را در اختیار یك استاد و مربی قرار دهیم كه درس های حوزه تعطیل نشود، اسلام هم نگفته جمعه تعطیل باشد؟
وی افزود: در تابستان چرا حوزه علمیه باید تعطیل شود؟ اگر در قم هوا گرم است به تفرش، خوانسار و یا سایر مناطق بروید و یا برنامه های درسی را به وقت شب تغییر دهید.
قرائتی در ادامه با اشاره به اینكه باید مهارت های مختلف را به طلبه ها یاد بدهیم، گفت: باید تفسیر قرآن كریم را از غربت خارج كنیم، درجه ها و امتیازها باید بر اساس قرآن كریم باشد، متاسفانه امروز قرآن در حوزه ها مطرح نیست و حتی شهریه طلبه ها هم بر اساس رسائل و كفایه داده می شود.
این مفسر قرآن كریم بیان داشت: رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی نامه نوشتند و خواهان مطالعه دقیق اسلام و قرآن كریم شدند، بنده به معظم له گفتم ما اكنون چه تفسیری داریم كه جوانان اروپایی و آمریكایی آن را بخوانند و بتواند در آنان تاثیر داشته باشد.
قرائتی گفت: ماموریتی در این زمینه محول شده و كارهایی درحال انجام است، ما به تفسیرهای فعلی در حوزه قانع نشویم و باید آن را درحوزه های علمیه پررنگ تر كنیم.
وی با تاكید بر اهمیت دادن بیشتر استادان به طلبه ها، ادامه داد: اگر بنده می خواستم به بهترین كتاب ها كه آثار شهید مطهری است تكیه كنم به طور حتم سخنرانی های من به 50 مورد هم نمی رسید ولی قرآن كریم دریای بی پایان است و باید سراغ این كتاب آسمانی برویم.
قرائتی با بیان اینكه در زمینه تفسیر باید بسیار دقیق و عمقی وارد شویم، گفت: ما 150 رقم تفسیر داریم ولی نباید به این وضعیت دل خوش كنیم و جای كار در این زمینه بسیار زیاد است.
رئیس ستاد اقامه نماز كشور تصریح كرد: آیات قران كریم شیرین است و اگر این آیات را برای مردم خوب بیان كنیم جذب می شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآورشد: یك سوم بودجه كشور صرف ساخت و ساز می شود، به شهردار تهران گفتم تمام برج هایی كه می سازید، ضد قرآن است، آپارتمان ها در وضعیتی ساخته می شود كه پدر و مادران ما ناچار هستند به خانه سالمندان بروند.
وی گفت: وقتی افراد را به خانه سالمندان می بریم خود به خود روانی می شوند، حداقل در هر 10 ساختمان باید دو سوئیت وجود داشته باشد كه اگر نیاز باشد پیرمردان و پیرزن هایی كه نمی توانند در آپارتمان زندگی كنند در آنجا ساكن شوند.
قرائتی خطاب به برخی مفسران قرآن كریم ادامه داد: آیا می توانید و جرات می كنید به آیات عمل كنید، درس خارج برای ما مهم است یا قرآن كریم، متاسفانه ما عزت را از درس خارج می خواهیم نه از قرآن كریم، در حالی كه عزت به گفته خداوند كریم مربوط به قرآن است.
قرائتی تصریح كرد: اگر تفسیر را با قدرت دنبال كنیم خوب است ولی اگر هفته ای یك ساعت می خواهیم سرگرم باشیم فایده ندارد.
وی خاطرنشان كرد: ما تفسیری حتی برای بودایی ها می خواهیم و باید كسی باشد كه بتواند برای قشرهای مختلف قرآن را تفسیر كند، اینكه گاهی روی تعداد اصحاب كهف بحث می كنیم نسخه فرانسه و آمریكاست، چه كار داریم كه اصحاب كهف چند نفر بودند.
وی ادامه داد: پژوهش های ما باید مفید و متناسب با نیازها باشد، برخی پژوهش ها دستاورد خوبی ندارد، آیا مشكل امروز ما تعداد اصحاب كهف و یا تفاوت تفسیرهای طبرسی و تبیان است؟
سیزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم، به همت مجمع عالی تفسیر حوزه با حضور آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید در دارالقرآن علامه طباطبایی قم برگزار شد.
7401/ 1175/

سرخط اخبار استان‌ها