«غزه تاب بیاور، دانشگاه برمی‌خیزد»؛ گسترش جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین به ۲۰ شهر اسپانیا

تهران- ایرنا- اعتراض‌های دانشجویان اسپانیایی به اقدامات رژیم صهیونیستی به حدود ۲۰ شهر این کشور گسترش یافته است و دانشجویان دانشگاه «کمپلوتنسه» با شعارهایی همچون «غزه، تاب بیاور، دانشگاه برمی‌خیزد»، اعتراض خود را به خیابان‌های مادرید رساندند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی آرتی‌وی‌ای (rtve.es)، دانشجویان اسپانیایی همچنان در مقابل دروازه ورودی دانشگاه‌های خود اردو زده‌اند و خواستار آتش‌بس در غزه هستند. آن‌ها موسسه‌های دانشگاهی خود را تحت فشار قرار داده‌اند تا همه نوع روابط با رژیم اسرائیل را قطع کنند و با اضافه شدن تعداد بیشتری از افراد، در اهداف و اراده خود ثابت قدم‌تر می‌شوند.

در کنار مادرید، پایتخت اسپانیا که شاهد بزرگ‌ترین تجمع دانشجویان معترض به اقدامات رژیم صهیونیستی است، اردو زدن دانشجویان حامی فلسطین در این کشور به حدود ۲۰ شهر گسترش یافته است.

دانیل مایر ریچارد دانشجوی مادریدی به شبکه آرتی‌وی‌ای گفت که اکثریت دانشجویان در چادرها مستقر شده‌اند و همدستی دانشگاه‌ها و دولت با آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد را محکوم می‌کنند.

در بارسلونا، تجمع دانشجویان مقابل ساختمان تاریخی دانشگاه با وجود برگزاری انتخابات منطقه‌ای روز یکشنبه ادامه داشت. دانشگاه بارسلونا طرح حمایت از فلسطین را تصویب و تضمین کرد که روابط خود را با دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی یا شرکت‌های اسرائیلی قطع خواهد کرد؛ با این حال یکی از دانشجویان دانشگاه کاتالونیا گفت: ما واقعا خوشحال هستیم اما همچنان تردید داریم. ما قصد نداریم اردو زدن خود را پایان دهیم تا زمانی که مطمئن شویم نیت دانشگاه واقعا با ما یکی است.

در مادرید که میزبان بزرگ‌ترین گردهم‌آیی دانشجویان در روزهای اخیر بوده است، دانشجویان روز یکشنبه، در کتابخانه ماریا سامبرانو پارچه نوشته‌ای با این عبارت نصب کردند: همبستگی با مردم فلسطین، به این اردو بپیوندید. این گروه دانشجویان روز دوشنبه از «افزایش فشارها برای برآورده شدن مطالبات خود در برابر تلاش‌ها برای جلوگیری از تحصن آن‌ها» خبر دادند و اعلام کردند: ما، پیام‌های توییتری در حمایت از اردوی دانشجویان با پیام‌های توخالی سیاستمداران که در دولت می‌بینیم را نمی‌خواهیم. ما می‌دانیم که آن‌ها می‌توانند اقدامات واقعی انجام دهند.

«غزه تاب بیاور، دانشگاه برمی‌خیزد»؛ گسترش جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین به ۲۰ شهر اسپانیا

مروجان این حرکت اعتراضی در اسپانیا، دانشجویان دانشگاه والنسیا بودند که دوشنبه گذشته، ۱۵ روزگی تحصن آن‌ها بود. آن‌ها همچنان در خط مقدم جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین قرار دارند و مشتاق گسترش اهداف خود به سایر دانشگاه‌های این کشور هستند.

در دانشگاه‌های اسپانیا، برای تشویق دانشجویان به حضور گسترده‌تر، توزیع وعده‌های غذایی در اکثر کمپ ها اجرا می‌شود و شرکت‌کنندگان همچنین کارگاه‌های آموزشی و نشست‌هایی در مورد آرمان فلسطین برگزار می‌کنند.

دانشجویان حامی فلسطین که از یک هفته قبل در محوطه دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اردو زده‌ بودند، اعتراض خود را به خیابان‌های مادرید رسانده‌اند.

دیروز سه شنبه، دست‌کم ۷۰۰ دانشجوی این دانشگاه، خیابانی که از محوطه دانشگاه به مرکز مادرید منتهی می‌شود را بستند تا بر خواسته‌های خود، همچون سایر جنبش‌های دانشجویی در سراسر جهان پافشاری کنند.

آن‌ها از دانشگاه‌ها و دولت اسپانیا می‌خواهند تا به روابط خود با رژیم صهیونیستی چه در زمینه دانشگاهی و چه در زمینه خرید و فروش سلاح پایان دهند.

با این حال، به گزارش آرتی‌وی‌ای، حدود ۳۰ افسر پلیس ضد شورش از عبور معترضان جلوگیری کردند و آن‌ها ترجیح دادند در میدان مجاور تحصن کنند. تعداد زیادی از دانشجویان با حمل پرچم‌ها و پوسترهایی با شعارهایی علیه نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه و به نفع آرمان فلسطین حضور یافتند.

«ضد صهیونیست‌ها اینجا هستند»؛ «سرمایه‌داری، صهیونیسم را می‌آفریند»؛ «غزه، تاب بیاور، دانشگاه برمی‌خیزد»؛ این‌عبارت‌ها برخی از شعارهایی بود که دانشجویان دانشگاه کمپولتنسه سر دادند.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا یکی از سرسخت‌ترین منتقدان رژیم اسرائیل در اروپا است و تلاش‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را رهبری کرده است.

تظاهرات دانشجویان در حمایت از فلسطین از هفته گذشته در اسپانیا گسترش یافته است و دانشجویان در اعتراض به اقدامات و سیاست‌های رژیم صهیونیستی، آتش‌بس فوری در نوار غزه را خواستار شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha